Annons:
Etikettmardrömmar
Läst 2401 ggr
Lalo
2/15/16, 11:22 PM

The Babadook i vårt hus!

Det börjar med att jag hittar en annons hos en mäklarfirma, där de säljer ett hus sanslöst billigt. Det var till och med fastpris, ingen budgivning. Bilderna på huset var otroliga så vi bestämde oss för att köpa det direkt. Min man beställde via kommunen husets planlösning och papper för att se om man kunde bygga ut ännu mer osv. Bland de pappren kom han över ett dokument över tidigare ägare, och han märkte således att huset hade bytt händer mer än åtta gånger under samma år. Det tyckte vi var märkligt, men glömde den saken ganska snabbt eftersom vi ville flytta in. Vi kommer till huset, det ligger i en liten dalsänka, grusväg ner. När vi kommer in i huset så är hela nedervåningen snarare ett och samma rum, med undantag för köket, och mitt i rummet finns det en stor tröskel, som för att sära rummet på längden. På ena sidan är golvet hur fint som helst, men det andra är väldigt slitet. Vi står där och kliar oss i huvudet och "jaha-ar" oss, men bestämmer oss för att möblera så gott det går ändå. Det blir natt och vi lägger oss. Jag släcker lampan och vi somnade. Precis när vi båda har somnat hörs det ett fruktansvärt mullrande! Jag tänder lampan och ser att ALLA möbler har förflyttats till den sidan där vår säng finns. Så fortsätter det i flera nätter och kameror som satts upp för att kolla vad som orsakar det är avslitna varje morgon. Under en speciellt skrämmande natt ser jag i ena hörnet även Mr. Babadook (googla omni inte vet). Han rör sig inte, utan bara står där och glor. Jag frågar min man om han också ser, vilket han också gör. Det blir dag och Babadook står kvar, rör sig inte. Jag och min man bestämmer oss för att iscensätta en olycksbrand och sedan flyr vi. När vi är uppe på kullen så vänder jag mig om, och då ser jag Babadook stå i ena fönstret och vinkar åt mig. Denna mardrömmen gjorde mig mer eller mindre galen. Jag har fått höra att det "bara är en mardröm", men för mig kändes det verkligen inte så.

Annons:
Choklad
2/17/16, 10:13 AM
#1

Jag tror att du blev väldigt påverkad av filmen.

Att du själv försöker ta reda på vad det är som ditt undermedvetna vill säga dig, och att du gör det genom denna film, och deras skådespelares rollerfigurer, deras personligheter påverkar dig på något sätt så att du "härmar" dem i vissa känslomässiga  beteenden.

Att Babadook står i fönstret och vinkar åt dig, visar på att han tar farväl av dig, och att han bara är i din fantasi.

Filmer triggar ofta igång det vi är rädda för på riktigt, och väcker då upp det som vi för tillfället är omedvetna om, och då drömmer vi ofta om den filmen igen, eftersom den ju har väckt upp något inom oss och då vill vårt undermedvetna läka det "såret" som har uppstått, precis som d vi skadat oss rent fysiskt, fast då handlar det ju om  vårt fysiska läkande.

U R us

Lalo
2/17/16, 2:16 PM
#2

Ja, filmen har gjort intryck på mig. Den är både skrämmande samt en av de bästa skräckfilmer jag sett på länge. Skönt att mitt medvetande ändå förstår att babadook inte är riktig.

Choklad
2/17/16, 4:36 PM
#3

hehe ja.  Försök att tänka efter vad det är som du känner igen dig själv i denna filmen. Det kan vara vad som helst, men Babadook har den centrala rollen och det kan ju vara så att du upprepar något, något som skrämmer dig men du vill ändå se det. Kan det handla om att du är lite uttråkad på något sätt, eller är det något som ditt undermedvetna vill få dig att sluta vara rädd för?

U R us

Lalo
2/17/16, 5:45 PM
#4

Det kan nog vara tristess. Var de kommer ifrån vet jag inte riktigt. Jag har alltid varit fascinerad av det mörka, funnit någon slagt tröst i det. Jag var exempelvis sju år när jag läste Stephen King's "Pestens tid" för första gången.

Lalo
2/17/16, 5:48 PM
#5

Det jag känner igen mest hos mig i filmen är nog mamman. Det ständigt trötta som i sin tur leder till rädsla och lite galenskap.

Choklad
2/18/16, 10:04 AM
#6

Då kanske du behöver lite lugn och ro och egentid?

U R us

Annons:
Lalo
2/18/16, 5:19 PM
#7

Det låter "spot on" faktiskt, haha! :)

Choklad
2/19/16, 11:33 AM
#8

👍

U R us

Upp till toppen
Annons: