Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 1083 ggr
Reanimator
2017-01-18 20:28

Drömmer att jag "vaknar" i flera steg

Jag kan inte riktigt relatera till sömnparalys och känner att det inte riktigt är det som jag upplever. Exempel: Jag drömmer något otäckt eller obehagligt. "Vaknar" i min säng och känner mig lättad, fram tills mardrömmen börjar ta form igen. Jag kan röra mig och känner mig inte fysiskt hindrad men blir fruktansvärt rädd. Mardrömmen fortsätter och jag "vaknar" igen, bara för att uppleva samma sak igen fram tills jag vaknar på riktigt. Då är jag så fruktansvärt rädd och förvirrad. Vet inte vad som är dröm och verklighet. Häromnatten var det bara logik och ren viljestyrka som gjorde att jag inte gick upp och letade rätt på den döda svarta katten som skulle ligga i garderoben. Jag antar att jag vaknar till mitt i drömmen och hinner förnimma verkligheten innan drömmen tar vid igen. Men vad beror det på och vad kan jag göra för att få stopp på det? Det är väldigt obehagligt och utmattande.

Annons:
[rolnor]
2017-01-18 20:47
#1

Jag har haft liknande drömmar, det var i samband med missbruk, tar du några droger?

Reanimator
2017-01-18 20:57
#2

Inga droger, men var med om något väldigt traumatiskt för inte så jättelänge sedan. Hamnade i en djup depression och har haft mardrömmar sedan dess, men det jag beskrev började för knappt tre veckor sedan.

Choklad
2017-01-19 11:27
#3

Usch fy det är otäckt att drömma så.😕

Behöver inte alls ha med droger att göra, men att man  inte riktigt har förstått att man har vaknat och då finns man liksom kvar i minnet från drömmen och så spinner hjärnan på med fantasin ändå, så det blir som någon sorts "gå i sömnen" tillstånd.

Det är troligen ett resultat av depressioner och  att man mår dåligt som man "drömmer" så där.

Drömmar speglar ju vårt i nres balans, och är vi i obalans så blir det såhär, när du mår bättre tror jag att du slutar drömma jobbigt, men har du, som jag tror, förmågan att se saker i drömmen, kanske du är lite clairvoyant? 

Isåfall kommer du att drömma om ev framtid, eller annat. 

Men du  kan vara rädd om din hälsa och försöka att äta nyttigt och röra på dig, (om du inte redan gör det) då kommer du att må bättre och sova lugnare.

U R us

Tyst
2017-01-19 12:50
#4

Jag har haft sådana drömmar till och från och lyckades koppla dem till smärtstillande, äter jag smärtstillande (med lite styrka typ diklofenak) får jag sådana drömmar.  om det är som #1 säger kanske det är så att man helt enkelt får sådana drömmar lättare om man tar en främmande substans innan man går och lägger sig? Total spekulation från min sida.

Drömmarna är oerhört obehagliga, men ibland kan man klara att intala sig själv i drömmen att "det går över snart" Sedan hjälper det för mig att när jag faktskt vaknar stiga upp och faktiskt kolla efter den där döda svarta katten i garderoben, eller vad det nu kan vara som man drömt, oavsett hur läskigt det känns att det då kanske skulle kunna hända igen. Då känns det (iaf för mig) som att man får ett avslut, annars kan jag gå och tycka att drömmen var obehaglig hela dagen och sen blir det svårt att sova efteråt

Reanimator
2017-01-20 11:54
#5

Jag har mediciner, men de har jag haft i flera år och har inte ändrat dos, slarvat eller ändrat på något annat. Enligt min vårdkontakt borde de inte påverka. Det är mest troligt att det "bara" är psykologiskt, men det gör det ju bara svårare att göra något åt. Handlar drömmen bara om en död katt i garderoben så kan jag nog försöka mig på att gå och undersöka det hela, men jag är antagligen inte lika pigg på gå och se efter om det verkligen sitter en hånskrattande galen yxman i köket.. Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: