Annons:
Etikettklardrömmar-lucid-dreaming
Läst 1039 ggr
HildaAlfons
2017-03-05 21:07

Lucid Dreams och Sömnparalyser

Har ni mycket lucid dreams och/eller sömnparalyser? Har ni några speciella upplevelser som ni vill dela med er av?

Hade lucid dreams hela tiden när jag var liten, men ingenting längre. Har dock sömnparalyser rätt ofta; någon som drar ner mitt täcke under sängen, någon som välter min garderob på mig och en man med en hatt som ser på mig… Men inga lucid dreams längre, jättetråkigt :(

Annons:
Herveaux
2017-03-05 21:12
#1

Har du provat att "träna upp" förmågan att ha lucid dreams igen?
Finns en massa videor på Youtube med olika knep och tekniker.

Jag har aldrig haft varken lucid dreams eller sömnparalyser vad jag kan minnas.
Skulle gärna uppleva lucid dreams.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Huygens
2017-03-05 21:19
#2

Förmågan att klardrömma kan tränas upp, leta på nätet.

Wellcraft
2017-03-05 21:22
#3

Jag har lucid dreams nästan varje natt, om jag inte tar starka sömnmediciner. 
Sömnparalyser får jag alltid om jag tar en powernap på dagen, sällan annars.
Vid PTSD mardrömmar kan jag dock få sömnparalys rätt ofta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Choklad
2017-03-06 11:43
#7

Jag har någon sorts kombination av klardrömmar och vanliga drömmar, men oftast är jag medveten om att jag drömmer, men jag ändrar inget i mina drömmar, utan jag vill se vad drömmen vill säga mig, däremot då drömmarna kan bli för jobbiga, så tar jag kommandot över drömmen, det kan vara att jag protestera mot något eller på annat sätt ifrågasätter själv handlingen i drömmen, men jag låter den vara. En gång drömde jag bl a att jag var i ett krig, och att jag såg en kvinna famför mig, som bara stod där, och då ställde jag en fråga till henne, vilket då visade sig att jag var hon, vilket också bekräftade för mig att allt (eller nästan allt) vi drömmer om handlar om oss själva.  Man kan få information från sina drömmar på det sättet, genom att fråga drömmens symboler vad de vill säga. Så man kan tolka sin dröm på direkten då man drömmer.

U R us

AnnaCDSG
2017-03-08 16:39
#8

Jag tittade in på detta forum idag just för att jag hade en sömnparalys inatt. Har haft två sömnparalyser tidigare i mitt liv vad jag kan minnas, men den senaste var för 7-8 år sen. Där hände inget särskilt, bara att jag låg i soffan hemma, tog en tupplur mitt på dagen och hamnade i sömnparalys. Visste mycket väl var jag var och försökte öppna ögonen men det gick bara inte. Samtidigt var det som om jag var kvar i en dröm där jag stod i badrummet några meter bort och jag kände det som om jag var på två ställen samtidigt. Fick även en känsla av extrem spänningshuvudvärk under mina försök att öppna ögonen.

Inatt var en mardröm inblandad och känslan var väldigt obehaglig. Det var nästan som om jag redan hade en sömnparalys i drömmen, men där "omvandlades" det till att jag var helkroppsförlamad och/eller döende och inte orkade prata, röra mig eller öppna ögonen trots att jag verkligen försökte meddela mig till de som stod runt mig. Jag hörde först min mamma ropa mitt namn om och om igen med en fruktansvärd oro i rösten. Senare i drömmen kom resten av familjen och jag var hela tiden medveten om allt som hände runt mig. Till slut förstod jag att jag var döende och att min familj kommit för att ta farväl. Jag kände hur mitt hjärta slog långsammare och långsammare. 

Efter det vaknade jag men hamnade alltså i sömnparalys och hade kvar känslan från drömmen vilket gav mig dödsångest blandat med lättnad eftersom jag visste att det bara var en mardröm jag hade haft. Jag var medveten om att jag hade vaknat i min säng här hemma och visste även åt vilket håll jag hade ansiktet eftersom jag förväntade mig att få se min tavla som jag har på väggen till höger om sängen. Under sömnparalysen hade jag en hemsk, vibrerande känsla som pendlade upp och ner längs min rygg, som om något omänskligt strök mig över ryggen fram och tillbaka i snabb takt. Till slut fick jag i alla fall upp ögonen och vaknade till ordentligt. Tände lampan och skrev av mig om händelsen till en kompis vilket gjorde att jag blev av med känslan relativt snabbt.

Någon lucid dream har jag aldrig haft men det vore häftigt att få uppleva :)

Upp till toppen
Annons: