Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 511 ggr
Choklad
2017-04-03 11:12

Drömmarnas uppgift

är ju egentligen att tala om för oss vad vi egentligen känner just nu, hur vi beter oss och hur vi bäst löser våra svårigheter.

Men egentligen så är drömmar bara fragment ur vårt liv som helhet, och som en del av det som sker just nu i vårt liv, hur vi reagerar på olika händelser och varför. Tror du att drömmen har en viktig betydelse, att den finns till för att vi ska förstå oss själva bättre, eller tror du att drömmen finns till bara som en sorts reaktion och spegling av oss själva, utan någon större betydelse? att en dröm bara är en slumpmässig  bildsektion i våra hjärnor som upprepar dagens händelser  bara för att det råkar vara så?

U R us

Annons:
Honestyisdead
2017-04-03 11:14
#1

Jag tror inte dom har betydelse. Det är bara hjärnans sätt att hantera det vi upplever.

Dioramabyggare
2017-04-03 11:27
#2

#1: Så tror jag också att det är.

Choklad
2017-04-04 12:14
#3

för mig har drömmar stor betydelse, man utvecklas rent personligt om man kan förstå dem, så att kunna tolka sina drömmar är detsamma som att genomgå en personlig utveckling tycker jag

U R us

Honestyisdead
2017-04-04 12:16
#4

#3 Det är lätt att tolka mina drömmar.  Jag drömmer om det jag sett och tänkt på. Finns inga utvecklingsmöjligheter i mina drömmar.

Zadeira
2017-04-18 14:32
#5

Jag tror att drömmarna är olika "viktiga" för olika personer. Precis som en del är "thinkers" och andra är "doers". Vissa behöver tänka genom saker och fundera kring olika lösningar medan andra hellre testar sig fram praktiskt och ser vad som funkar, så tror jag också drömmar kan skilja sig åt från person till person. För vissa är drömmarna rakt av baserade på intryck man har just nu i livet och sådant man sett, hört eller känt under dagen eller kanske väntar sig få vara med om inom snar framtid. För andra kan drömmar säkert vara "mer än så", dvs att man kan ha hjälp av dem i att förstå sig själv, vart man är i livet osv.

I stort tror jag alltså drömmarna är en reaktion och bearbetning av vad man är med om men att man precis som med mycket annat är olika och alltså drömmer på olika vis.

Upp till toppen
Annons: