Annons:
Etikettot
Läst 1167 ggr
Storpudeln
2017-04-29 15:16

Drömmar och trötthet

Någon som känner igen sig? Jag har allt som oftast väldigt vilda och galna drömmar, och jag minns dem nästan varje morgon jag vaknar. Väldigt ofta har jag också klardrömmar och då vaknar jag ju upp efter ett tag, speciellt då känns det som jag inte sovit alls utan mest arbetat inne i drömmen. Jag vaknar aldrig utvilad, utan är väldigt trött på morgnarna och resten av dagarna, det känns som jag inte alls sover särskilt bra utan som om huvuedet arbetar väldigt intensivt under nätterna. Jag kan ibland vara alldeles slut av allt drömmande när jag vaknar. Någon som varit med om liknande? Varför är det så och vad gör man åt det?

Annons:
Salish
2017-04-29 15:33
#1

Har samma problem, och för mig har drömmarna blivit ännu intensivare sedan jag började på antidepressiva eftersom att de "förskjuter" REM-sömnen. Om du äter några mediciner kan du ju googla lite på dem om det är de som spökar? Vad man gör åt det vet jag inte, jag har inte lyckats i alla fall.

Dioramabyggare
2017-04-29 15:35
#2

#0:

Ja, jag har det på precis samma sätt. Jag tänker det är för att hjärnan blir överbelastad (jag har en "funktionsstörning" inom autismspektrum som gör att min hjärna inte kan hantera alla de intryck andra hanterar "automatiskt" vilket leder till att min hjärna aldrig riktigt får tillfälle att vila när den behöver). Andra händelser genom åren har lett till att jag utvecklat grav posttraumatisk stress.

En lösning jag har kommit på och som fungerar ganska bra är att sitta uppe på nätterna när det är tystare och lugnare omkring mig och sortera alla dagens intryck (tre, fyra dygn får jag "hjälp" att hålla mig vaken av fullmånen, på gott och ont).

Dagtid ser jag till att noga "lyssna på knoppen och kroppen" så att när jag känner att intrycken är på väg att bli för många lägger jag mig att vila, och somnar jag så ser jag det som ett tecken på att jag behöver sova. Märkligt nog har min hjärna lättare med sorteringen om/när jag sover på dagarna än den har när jag sover på nätterna…🤔

SilverRosen
2017-05-12 09:51
#3

Det är näst intill mitt vanligaste fysiska tillstånd..hjärntrötthet oavsett antalet sömntimmar.

Men mina drömmar tar jag oftare till hjärtat än vardagliga minnen, så de är förlåtna.

Choklad
2017-05-15 11:50
#4

# 0 

Jag kan också känna igen mig i det du skriver, jag känner det ibland som om jag har sprungit hela natten, eller så känns det som om jag har blivit mörbultad och är helt slut på dagen efter, men samtidigt också lugn och avslappnad. 

Jag tror att dessa drömmar är en sorts avreageringsdrömmar på all stress vi ofta upplever, och att då vi har fått göra oss av med stressen genom att få kämpa i drömmen, så kan vi släppa det tillståndet och gå vidare- tills vi behöver få "kämpa på" igen.

U R us

Upp till toppen
Annons: