Annons:
Etikettsömnparalys
Läst 2661 ggr
Froakie
2016-01-30 16:15

Jag hade en sömnparalys

Hej, natten till idag så hade jag min första sömnparalys och det var något av det obehagligaste jag någonsin har varit med om.

Jag hade tidigare en väldigt obehaglig dröm om att krig bröt ut, men när jag öppnade ögonen så gick det omkring soldater i min lägenhet. Jag kunde inte röra mig och insåg att det var en sömnparalys. Vaknade sedan och kände mig helt paranoid och rädd. Jag hade dygnat innan och haft problem med sömnen dagarna innan.

Nu är jag dock jätterädd att jag ska få en sömnparalys igen, hur kan man stoppa det? Jag tycker det kommer att vara lite läskigt att gå och lägga mig ikväll då detta trots att det är en bagatell var väldigt obehaglig.

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
[LoveUnite]1
2016-01-30 16:51
#1

Är bara att inse att det inte är farligt.

Har också varit med i liknande situationer dock kunnat röra mig lite.
Drömde om spindlar, vaknade (dock ej helt) och såg spindlar dingla framför mitt ansikte, jag försökte vifta bort dem sedan vaknade jag helt.

Jag älskar sömnparalyser då om man tar kontrollen kan man få det till en början av oobe's.

Önskar jag kunde få dem lika lätt som vissa andra kan. 😕

Majaa12
2016-01-30 17:08
#2

#1 Förra veckan ramlade ett spindelnät med flera hundra spindlar ner från mitt tak, rakt på mig 😮 

När jag får såna sömnparalyser måste jag alltid sätta mig upp och tända lampan för att förstå att det inte var på riktigt 🤢

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

K.R.J.T
2016-01-30 20:15
#3

#1 och 2 vaknade på riktigt en gång av att en spindel landade i mitt ansikte, men var för bakfull för att vifta bort, den så han vandrade runt i ansiktet ett tag, innan jag orkade vifta bort han, nej spindlar må se läskiga ut, men dom är snälla innerst inne,

sömnparalys är ju något posetivt, bara att man har mycket räddsla inom sig vilket skapar dessa monster eller andra läskiga saker man ser eller känner, så den räddslan du upplever under en sömnparalys finns alltid inom dig, och sömnparalys är ett ypperligt tillfälle att lära sig att inte vara rädd för det man är som mest rädd för.

man får lättast sömnparalys när man somnar på rygg, varför vet jag inte, men flertalet personer med återkommande paralyser bekräftar detta, och jag själv har endast fått sömnparalys 2 ggr, och både ggr sov jag på rygg, vilket jag sällan gör då jag gillar att krama kudden haha :D

se det som en möjlighet, och när du upplever det igen försök att andas lugnt och slappna av så blir paralysen bra mycket bättre, och kom ihåg dessa monster du ser är endast i ditt huvud och du kan få dom att försvinna om du vill :)

Choklad
2016-01-31 14:53
#4

Det med spindlarna, jag undrar om det inte visar på att ni borde gå till någon och få hjlp med er fobi?

Visserligen, jag är inte rädd för spindlar, men jag hade inte heller blivit glad över att få dem i ansiktet på det viset 😮

Detta påminner mig om då min ena dotter växte upp, en natt vaknade hon av att hon satt upp i sängen och åt på en glass, hon blev jättepaff då det bara varit en dröm. Fast det var nog inte en paralys? (Hellre glass än spindlar ) 😛

U R us

Majaa12
2016-02-01 23:16
#5

#4 Haha, hade ju hellre ätit glass än att få ett ton spindlar över mig 😇

För ett par år sen "vaknade" jag och det flög runt en röd, lysande fluga utanför mitt fönster. Blev så chockad (och rädd med för den delen) att jag sprang ner och väckte mamma så att hon fick komma upp. Hade fortfarande inte förstått att det inte var på riktigt. Men när hon kom upp och jag skulle visa var den var kom jag på hur dumt det lät egentligen. Dessutom var rullgardinen nerdragen 😂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Choklad
2016-02-02 18:28
#6

#5

Kan undra vad det var som lyste? Kan ju ha varit något utanför ditt fönster som reflekterade sig. Sånt där kan bli hur läskigt som helst, innan man vet vad det är.

U R us

Annons:
Majaa12
2016-02-02 19:12
#7

#6 Fast jag hade ju rullgardinen nere så jag såg inget utifrån. Men i "drömmen" var den uppdragen och det flög runt en stor,  lysande, röd fluga . Inte så läskigt egentligen, mest konstigt 😃

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Jinglebelle
2016-10-12 20:54
#8

Har haft sömnparalyser i perioder ända sedan jag var barn. Insåg för bara ett par år sedan vad det är för något, efter ett tips från en vän som jag vågade öppna upp mig för (trodde mest att jag var halvgalen innan dess 😉).
För min del brukar det se ut som så att jag vaknar upp och ser en stor, hotfull skepnad i mitt sovrum. Om jag försöker blunda eller värja mig mot den så kommer den närmre. Dessutom känner jag en iskyla, rysningar genom hela kroppen. Ibland blir jag nedtryckt eller omruskad. Brukade försöka skrika på hjälp och väcka min sambo, men får inte fram ett ljud och kan inte röra mig.

Efter att ha förstått mig på fenomenet har det istället blivit en fantastisk port till lucid dreaming upplevelser, vilket gör att jag kan bemöta paralyserna med ett lugn, eftersom jag vet att jag mentalt kan resa mig ur sängen och ge mig ut på äventyr.

Ebolaa
2016-10-21 09:51
#9

Är det någon av er som INTE drömt någonting under dessa sömnparalyser?

Jag har varit med om detta en gång, det berodde nog på att jag var vääldigt trött när jag somnade den natten. För mig var det så att jag vaknade av att klockan ringde, men jag märkte ju snabbt att jag inte kunde röra mig för att stänga av klockan. Jag kunde bara röra på ögonen. 

Ja, det var helskumt. Först blev jag lite orolig och tänkte att något var fel med min kropp, men sen tänkte jag sådär att "jag är säkert bara för trött" så jag somnade om igen. Nästa gång jag vaknade så var "paralysen" över. 

Har ni testat försöka somna om igen, speciellt ni med lite otäcka drömmar?

För kroppen verkar ju vara rätt så "trött" i detta skede, men att ni kanske får denna paralys under REM-stadiet och kanske därför får såna himla "hallucinationer"?.

Kan tänka mig att jag fick paralysen under djupsömnen, eftersom man kan föra logiska resonemang under detta drömstadie - och därför kunde tänka sådär att jag bara var för trött.

Hur tänker ni om detta ?

#8 Vet du vad? Av det du beskriver så låter dina upplevelser precis som människor som (tror) det spökar i sitt hem? Tycker inte du? Folk brukar ju säga att de blir alldeles stela och skakiga eller att hela sängen skakar, plus att de ser någon skuggliknande figur vid sängkanten. Det låter ju precis som det du beskriver. Är det dessa sömnparalyser dessa individer egentligen pratar om - när de tror att de sett ett spöke? :)

Tycker jag har hört detta förut, att många som tror att de sett ett spöke, egentligen ahr haft en sömnparalys.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Choklad
2016-10-21 12:54
#10

# 8          Fy vad otäckt 😮

Men jag undrar om den där varelsen framkallade din upplevelse just i detta fallet? 

Hur gjorde du för att vända händelsen med varelsen till något positivt? 

# 9

Jag har inte upplevt sömnparalyser mer än två gånger tror jag, och då förstod jag inte vad som hände egentligen, eftersom jag var inne i en dröm, så jag tror att jag upplevde något mellanting mellan sömnparalys och uku, men jag tror att en sömnparalys föregår en uku (?) 

Ang spökteorin så kan det vara så tror jag också, att man ser och känner olika varelser.  Men "spöken" kan man ju uppleva i vaket tillstånd också, och då man drömmer vaniga drömmar, de har lättare att ta kontakt med oss då.

U R us

Jinglebelle
2017-10-01 20:02
#11

#9 Visst låter det som spökupplevelser! Det var exakt vad jag själv trodde att det var under många år också, spöken, demoner, jag vet inte vad. Otroligt obehagligt och någonting som gjorde mig både mörkrädd och i intensiva perioder rädd för att ens försöka sova. Som barn hade jag en inpräntad regel att jag aldrig fick öppna ögonen när jag vaknade, förrän jag hade tänt sänglampan, eftersom jag var rädd för att någon skulle befinna sig i rummet.

 Att upptäcka fenomenet sömnparalys, där min typ av upplevelse beskrivs så exakt var en enorm lättnad. Även om det ibland är svårt att acceptera att det sker endast med hjälp av mitt eget huvud och fantasi.

#10 Jag vill och vågar inte ens spekulera i att det skulle röra sig om någonting annat än sömnparalys. Det som gör att jag kan använda händelserna till något positivt var att jag läste en artikel om någon som lärt sig utnyttja sömnparalysen till att istället gå in i lucid dreaming-tillståndet. Och det har jag också lyckats att lära mig. Så så länge jag kan härda ut första stunden av skräck, så brukar jag när det bedarrat ibland kunna resa mig upp (i drömmen) och sedan ge mig ut på äventyr! Har alltid haft klardrömmar till och från, men det här är enda sättet som jag på  förhand på något vis kan styra att det ska ske.

Jag kan dock påpeka att sedan mitt förra inlägg har det tyvärr inte alltid varit så att jag kan bibehålla lugnet under paralyserna, senast så skrek jag rakt ut då någonting dök på mig, så att min sambo vaknade och väckte upp mig ordentligt. Usch, det är märkligt det här.

Upp till toppen
Annons: