Annons:
Etikettot
Läst 1388 ggr
[Wildfire]1
6/9/16, 12:30 AM

Ingen dröm

.. Men en "vaken-dröm" hade jag om ett område ovanför Venezuela, någonstans i havet därutanför hände något, men jag har svårt att exakt veta vad som hände, men jag såg en karta över norra sydamerika och att svart rök, eld och lava spred sig syd-ost och folk flydde söderut.  Det var en hemskt dröm. Jag var själv en av dom som flydde och jag hjälpte människor att hitta utvägar genom rök och eld. 

Det var många som omkom, men dom jag gick med klarade sig, för jag sade att vi måste söderut så fort som möjligt. Det var inte lätt, det var hett, rökigt och vi fick undvika lava och eld och gå genom berg och dalar. Många dog på vägen ut söderut också via röken. 

Jag har provat googla på det här ifall det kan vara nån slags vision och upptäckte att det är fler än jag som fått samma dröm! Att det ska hända någonstans runt öarna kring Puerto Rico.  Skickar med en länk.

Annons:
tarantass
6/9/16, 1:07 AM
#1

Efrain Rodriguez tycks vara en frikyrkopastor av USA-typ som har sagt sådant här sedan 2010 och det har inte stämt hittills.

Googlar man kan man t.ex. få upp

http://www.express.co.uk/news/science/608979/Reverand-whose-imminent-asteroid-never-came-says-huge-space-rock-will-STILL-hit-Earth

För ungefär hundra år sedan var det samma vansinne i samma sorts kyrkor om att domedagen var nära utan asteroid,  man måste förbereda sig på Jesu återkomst, och naturligtvis även då under strikt omvändelse till just den sorts tro som respektive pastor stod för, annars kom man till helvetet. Det ebbade så småningom ut när domedagen aldrig infann sig.

Knappast en kärleksfull gud den. Det finns kärleksfullare varianter…

Drömmer man samma sak som andra kan det ha andra förklaringar. Från eventuell telepati till att man har snappat upp informationen någonstans men inte minns det. (Eller, för den delen, att väsen som inte har rätt inger en drömmen. Det är bara omöjligt att bevisa eller motbevisa…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Wildfire]1
6/9/16, 1:22 AM
#2

Tyvärr tror jag att detta är sant, vare sig man tror eller inte.  Gud ger ingen tidslinje, han ger tecken. På samma sätt som han sade: När ni märker att knopparna brister om våren, så förstår ni tidens tecken. Inte alla förstår.  Gud har i bibeln gett många människor visioner som inte händer på en gång när man får budskapet.  Det kan ta år.   Gud själv ledde Israeliterna genom öknen i 40 år.  Så här snackar vi tålamod, men Guds ord är sant. Det verkställs.

Men om någon människa har satt en tidpunkt så är det ju fel, men att det kommer som en överraskning enligt Gud, det är rättvist tycker jag. För ingen ska kunna vänta till efteråt att "ångra" sig.  För har Gud varnat, så vill han ju att man ska ta ställning "innan".  Och det är bara rättvist, inte elakt.  Skaparen av spelet bestämmer spelets regler.

tarantass
6/9/16, 1:35 AM
#3

Alla andra religioners gudar säger liknande saker (inte som den här profetian men om att Gud ger tecken osv.) och alla intoleranta religioner, religionsfraktioner och sekter säger att bara deras gud har rätt.

Långtifrån alla religioner är intoleranta, men de flesta varianter av kristendom har definitivt det problemet. Frikyrkor av USA-typ brukar tillhöra de värsta.

Och alla kan inte ha rätt samtidigt, inte i samma värld. Inte ens alla varianter av kristendom kan ha rätt samtidigt. Så det finns ingenting som säger att just din har rätt. Det är helt och hållet en fråga om tycke och smak.

För den som vill ha problem att ta itu med finns det så gott om uppenbart verkliga sådana att jag undrar vad man ska till med sådana som rimligen är fabricerade eller misstolkade. Flyktingkatastrofer, rasism, klimathot, global ny-"liberal" gangsterekonomi… listan kan göras lång och alla behöver fler villiga händer än vad som finns.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Wildfire]1
6/9/16, 1:40 AM
#4

Exakt, det finns bara ett rätt eller så skapar du dina egna "rätt" och blir din egen gud. Vilket dom flesta idag gör; blir sin egen gud och  sin egen domare.

tarantass
6/9/16, 1:45 AM
#5

Nej, du har nog missförstått mig i grunden. Med alla – ta bara alla kristna om du vill – som skriker i mun på varandra "BARA JAG HAR RÄTT, ALLA ANDRA HAR FEL, DU MÅSTE GÖRA BOT OCH BÄTTRING PÅ BARA MITT SÄTT, ANNARS ÄR DU FÖRLORAD!!!11!!", och som inte kan ha rätt två av dem på samma gång – hur stor är chansen att just du skulle vara den som har rätt?

Och jag ska väl inte behöva inte påminna om allt ont som har gjorts och görs, alla massmord och liknande, i namn av Gud eller någon annan metafysisk instans (Rasen, Nationen, Proletariatet, Vetenskapen), som folk har underkastat sig utan att tänka själva – eller "bli sina egna gudar" som du uttrycker det?

Vill man tänka i kristna begrepp (det finns förstås fler sätt att säga den här saken) måste man också kunna tänka: det fanns väl en anledning till att hen gav oss sunt förnuft, urskillningsförmåga och eget ansvar.

(Konkret exempel: det kanske kräver mer mod och moral av en att, säg, åka till Bangladesh för att hjälpa fattiga där till ett också efter klimatkatastrofen hållbart liv under anständiga villkor, med risk att en ond gud kastar en i helvetet för det, än att missionera för en väldigt självförhävande religiös tro på grund av ett eventuellt förestående meteoritnedslag medan massor av människor runt en behöver konkret hjälp just nu?)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Choklad
6/9/16, 12:42 PM
#6

Jag har också drömt om dessa hus och dessa vågor, men för några år sedan och de har fastnat i mitt minne. Men jag visste inte var någonstans händelsen utspelade sig i drömmen, den var mycket verklig. Så jag är ganska chockad över att nu se dessa hus  som visas i filmen.

Vad beträffar Guds inblandning i detta, så kan jag självklart inget säga om det, bara att alla har sin tro eller ingen alls och att vi har alla rätten att tro vad vi vill så länge det inte skadar någon annan eller oss själva.

Detta är vad som kallas sanndröm (vilket vi får hoppas att det inte är trots allt) eller framtidsdröm.

U R us

Annons:
tarantass
6/9/16, 2:05 PM
#7

Skulle förstås kunna vara en sanndröm även utan att Efrain Rodriguez eller liknande figurer har rätt i sina slutsatser om den.  Återigen omöjligt att bevisa eller motbevisa. Skulle också kunna vara en nedärvd rädsla som tar sig uttryck i en orolig tid eller en symbol för något annat. Förutom det jag redan har nämnt och mer till…

Men även om sanndröm är det inget vi kan göra åt en sådan sak. Det är fortfarande bättre att ägna sig åt problem som man kan lindra. Torde också vara ett bättre sätt att samla godhetspoäng, om det finns en gud som räknar sådana.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Wildfire]1
6/14/16, 12:00 AM
#8

Är inte bara frikyrkopastorer som fått samma vakendröm/vision

[Wildfire]1
6/14/16, 12:25 AM
#9

En till privatperson som drömt.

[Wildfire]1
6/14/16, 12:27 AM
#10

En till.  Nästa alla som jag tittat på har fått drömmen/visionen samma år som jag; 2014.

[Wildfire]1
6/14/16, 12:31 AM
#11

Finns hur många som helst…

tarantass
6/19/16, 4:09 PM
#12

Det hjälper inte hur många som har haft drömmen, den kan fortfarande ha flera förklaringar precis som jag skrev.

Massor av människor har samtidigt fått befallning av "Gud" att plåga och mörda sina medmänniskor också, i korståg och pogromer. (Med vilket jag inte menar att det är ont att drömma om ett meteoritnedslag, utan att även uppenbart onda saker går att uppleva som absolut gudagiven sanning av många på en gång.)

Vad beträffar "tecken" som inte anger någon bestämd tid, förresten, har ju flera av dessa undergångsprofeter, inklusive Rodriguez, själva varit exakta med tidpunkten – och hittills alltid visat sig ha fel. Sedan över hundra år beträffande bara den frikyrkliga traditionen av sådana profetior.

Att vi hela den tiden har levt i en omvandlingens tid är uppenbart, men det är också uppenbart att omvandlingarna har medfört många framsteg. Till exempel i mänskliga rättigheter (vilket är moraliska framsteg i högsta grad, just sådant undergångsprofeter gärna menar att vi brister i) och sjukdomsbekämpning.

Klart man kan tolka en sådan omvandlingsprocess som att världen står inför undergång, men att den världen är mer än de normer man själv känner är inte lika uppenbart. Undergångsvisioner kan, bland annat, också vara ett uttryck för ens egen ångest. Eller ens egen och andras.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: