Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 852 ggr
Choklad
2016-11-23 11:03

Har ni ett årekommande "tema" i era drömmar?

Ibland drömmer jag om fiskar som kan simma omkring i luften, antingen rymmer de eller så vill bara ut och simma för att sedan återvända till akvariet. 

Ibland kan jag drömma om att jag är tillbaks i min mormors eller farmors hus, eller i mitt barndomshem, och mina föräldrars trädgård.

Speciellt är, om jag drömmer om jordgubbar, då vet jag att det är min mor som vill säga mig något (från andra sidan) 

Dessa "teman" har återkommit i flera år, jag tror att det är när jag varit extra känslosam (ledsen glad etc) över något som de återkommer.

U R us

Annons:
[tk1971]
2016-11-23 11:18
#1

Saker som återkommer: Jag försöker ringa ett brådskande nödsamtal till polis, sjukvård eller nån person men hittar inte numret eller klarar inte fysiskt av att knappa in numren och får panik pga detta. Jag måste uppsöka en offentlig toalett och går in där. Då ser jag att det är en gigantisk anläggning där det inte finns något privat utrymme, man måste klä av sig och exponera sig. I drömmen känns detta inte som nåt konstigt. Jag sitter i ett flygplan och det känns spännande att få komma upp i luften. Men planet åker inte på 10.000 meters höjd, utan åker på bilvägarna med en jädra fart. Detta känns onaturligt och skrämmande.

Choklad
2016-11-23 11:24
#2

Det med att klä av sig på en offentlig toalett 😮

U R us

flocken
2016-11-24 14:11
#3

Att min man ska lämna mig utan en förklaring o att jag aldrig mer får träffa våra barn. Vaknar alltid i panik

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Choklad
2016-11-25 10:23
#4

# 3

usch det låter jobbigt. Är du rädd för att det ska hända i verkliga livet också?

U R us

flocken
2016-11-25 10:39
#5

#4 levde ett rätt tufft liv innan jag träffade min man. Tror det är det som spökar. Vi har varit tillsammans i 12 år. Den enda jag någonsin kunnat lita på helt. Vi skulle inte kunna leva utan varandra.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Eldflickan
2016-11-25 14:43
#6

Intressant! Choklad, det om din mor o jordgubbarna är jättefint :) Jag har svårt att komma ihåg bara sådär, men vatten är väldigt vanligt i mina drömmar. Och utseendet, typ "filtret" på mina drömmar är alltid väldigt lika. Mina drömmar är alltid mörka, dova, till och med luft och ljus är mörkt och allting ser nästan lite grusigt ut, även om ytan i fråga skulle vara helt slät. Mycket svart och brunt, lite som ett sepia-filter på allt.

Annons:
fossingen
2016-11-25 16:19
#7

Teman som ofta dyker upp för mig är just olika tidsperioder med eller utan krig, men oftast något krig eller "slag" om något. Så har vart allt från vikingatiden till ww2 m.m

Även skog, berg och vatten där det sker vandring eller  annat är ofta återkommande.

Senaste tiden mest hemska drömmar.


Choklad
2016-11-26 11:57
#8

# 6

Tänk om du har en blandning av klardröm och vanlig dröm ? Låter också som att ditt sinne reser iväg. Då brukar det li sådär "grusigt"  Blir du liksom lite yr också?

U R us

Choklad
2016-11-26 11:58
#9

#7

Du kanske är  inne i en period av att du kämpar med gamla bekymmer eller tankar som inte vill släppa taget ?

U R us

fossingen
2016-11-26 15:25
#10

#9 Jo, kämpar på mycket nu gör jag


Tyst
2016-12-21 13:07
#11

Förutom att mardrömmar verkar vara extremt vanliga för mig har jag vissa element som kan poppa upp i nästan vilken dröm som helst.

- Mata fåglar, alltid gräsänder, hanar. Jag har alltid mycket bröd och känner att fåglarna verkligen tycker om mig, men att jag inte vill att någon ser, det är en hemlighet.

- Träd, ser jag stora träd i mina drömmar är de sannolikt av stor betydelse i drömmen och om jag kommer nära händer det något.

- Ett kreatur som är blandning mellan häst och skata, sedan jag drömde en dröm som handlade om den för två-tre år sedan har den dykt upp lite då och då i mina drömmar.

- Att jag provar skor, men de är antingen kolossala eller så små att de knappt får plats på tårna.

- Att helt vrickade saker är extremt viktiga och självklara i mina drömmar, liknande vad #1  sade om att det inte är konstigt att klä av sig för att gå på toaletten. Till exempel kan jag drömma att det är helt normalt att äta handkräm.

Choklad
2016-12-22 10:23
#12

# 11

Det med handkräm- jag drömde häromnatten att jag åt dynga blandad med lera oh småsten, det fanns en hel bassäng full av det, och jag var tvungen att gå ner där, fast det fanns andra vägar, mina barnbarn fanns där och jag skulle rädda dem, men det enda jag fick tag i var en liten socka.  Jag hade leran i munnen svalget och överallt. jag kände hur den fastnade i halsen och jag mådde illa av det. Det var en jättekonstig dröm. Jag drömmer ofta om mina barnbarn, men detta var ingen rolig dröm. 

Men jag fick maginfluensa några dagar senare så det kan vara kroppen som som sa till om det kanske, - jag vet inte 😓Men i drömmen fick jag duscha bort allt, som tur var.

U R us

Tyst
2017-01-02 10:43
#13

#12

Såna där drömmar är alltid obehagliga, så vaknar man trött ochså. Jag har nästan hellre drömmar om monster som vill äta mig, än om att jag skall rädda närstående.
Kan du känna smaken av det du äter? Det kan jag, och smakerna brukar ligga kvar en liten stund efter att jag vaknat, som att smaklökarna håller kvar minnet av drömmen. Jätteknasigt.

Annons:
fossingen
2017-01-02 12:45
#14

#13 Matdrömmar är jobbiga, som du nämner smaken och känslan är kvar.


Choklad
2017-01-02 13:28
#15

Jag kände som tur var  inte smaken, men känslan av småsten och grus och lera, usch

U R us

fossingen
2017-01-02 14:41
#16

#15 Drömde en gång att jag käkade bakelser och var otroligt mätt och fick ont i magen. Hade magont när jag vaknade. Har märkt att innan man blir sjuk kan man drömma konstigt, man lär sig ibland tecknena från drömmarna sen förr.


Chazy
2017-01-11 12:54
#17

När jag var yngre hade jag en återkommande dröm om en björn i skogen och det var soligt och fint men minns inte nu om jag var rädd för björnen? Tror det var i samband med skilsmässa när jag var liten. En dröm om vargar också när jag var liten, dom var farliga o ville komma in på gården o i huset, utspela sig på min pappas gård. Undrar om det var efter min pappa dog.. drömt många gånger. Återkommande drömmar om att jag flyger. På sista tid har jag drömt att jag försökt flyga genom att flaxa med armarna men att jag inte kommit mig iväg 😉 Mycket drömmar om vatten, förut att vattnet var stilla o klart o att jag rodde på det, såg massa annorlunda djur, fiskar o växter på botten. Ån jag rodde på byggde nog svagt på en å som finns hos min mormor och morfar. Nu är det lite andra drömmar om vatten, har varierat vad för sorts vatten. Och vattnet jag drömmer om kring min morförä gård har sett annorlunda ut nu och huset o gården har vart med i drömmen, det är klart o fiskar, jag badade i det med en vän 🙂 Undrar om man bara tappat forfästet eller om det är utvecklande i slutändan !!

Upp till toppen
Annons: