Annons:
Etikettmardrömmar
Läst 854 ggr
Anonym14
2017-04-19 02:33

Sömn svårigheter

Jag har haft sömnproblem ungefär i 2 år nu och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Jag är rädd för att sova för att jag brukar ha mardrömmar och sömnparalyser och det är det värsta som finns. Jag är alltid rädd för att jag ska få någon utav dom här två och därför vågar jag inte gå och lägga mig. Jag tycker inte heller om att gå och lägga mig sist i familjen för då blir jag också rädd. Jag får väldigt lite sömn och jag brukar somna vid ca 04.00 och sen så vaknar jag 06.30 för att gå till skolan. De två senaste dygnen har jag bara fått 8 timmars sömn. Kan någon hjälpa mig och ge tips på hur jag kan stoppa detta?

Annons:
Choklad
2017-04-20 10:20
#1

Jag tror att du har hamnat i en "ond cirkel"  och du behöver bryta den cirkeln. kanske du behöver gå till en terapeut som kan utreda vad det är som orsakar ditt sömnproblem. 

Det låter som att du har  s.k. nattskräck

Frågan är vad du egentligen är rädd för?  Är du rädd för sömnparalyserna så pass att du inte vågar somna?  Det är inte farligt, men kan vara otäckt om man inte kan hantera det . Om du får en sömnparalys så försök att bara slappna av och se vad som händer, våga att uppleva det  som händer. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys

U R us

Upp till toppen
Annons: