Annons:
Etikettklardrömmar-lucid-dreaming
Läst 1318 ggr
Vicksn
2017-10-31 08:02

Lucid dreams/klardrömmar

Hej! Jag har det sjukt jobbigt med klardrömmar/lucid dreams eller vad nu detta är. Det gör mig helt slut och jag får otroligt lite sömn på nätterna vilket påverkar mitt jobb. Jag har varit i kontakt med företagshälsovård och även annan hjälp då jag börjar känna mig galen. Men galen är jag inte och det här verkar vara vanligare än jag trodde. Till problemet Jag drömmer upprepade gånger per natt, flera dagar i veckan drömmar/mardrömmar. Jag drömmer att jag vaknar, men inser rätt snabbt att det är en dröm då det alltid är något som inte stämmer i omgivningen (vaknar alltid upp i mitt hem i drömmarna), det händer oftast något otäckt så då börjar jag ”nypa” mig i armarna för att bekräfta att det faktiskt är en dröm och sedan ”skriker” jag till mig själv att jag ska vakna. Efter ett tag vaknar jag med en lättnad, men inser snabbt att jag fortfarande sover. Det här upprepas många gånger innan jag faktiskt vaknar på riktigt, å då är jag helt slut i kroppen. Så frågan är vad det här beror på, om det är något man kan göra nå bra av eller alternativt få att försvinna? Min fysiska hälsa är i övrigt bra då jag tränar regelbundet, jag är inte deprimerad och mår inte alls dåligt i övrigt, så att det beror på något sådant kan jag utesluta. Äter heller inga läkemedel för någonting.

Annons:
Choklad
2017-11-01 13:33
#1

tyvärr vet jag inte vad man kan göra åt detta, kanske om du intalar dig själv att du ska stanna i din kropp hela natten? det verkar som om du har väldigt lätt för att sväva ut ur kroppen, kanske du kan ha ett omtyckt föremål som du kan hålla i handen  då du somnar, och att du ska hålla dig kvar vid det , så den blir om en sorts trygghet att hålla fast i? 

En annan sak du ev kan testa, är att göra övningar som grundar dig, då för att hålla dig fast i kroppen.  Tänk dig att du är ett träd med rötterna fast i jorden och att de växer neråt i jorden, du kan tänka dig att de är röda, det ger styrka, och detta kan du öva på varje dag, och innan du somnar kan du tänka på dina rötter som växer ner i marken.  Hoppas att det ska fungera.

U R us

Choklad
2017-11-01 13:35
#2

Bor du på annan ort än ditt hem just nu? isåfall  kan det vara så att du längtar hem , och då tar du dig dit i dina klardrömmar.

U R us

LinaCaster
2017-11-16 21:25
#3

Jag har väldigt mycket sömnparalyser. Haft några klara drömmar men väldigt få. Dock för att förhindra sömnparalyser och lucid drömmar är att sov inte på ryggen, utan hellre på sidan, när du ligger på rygg ber du om det (tips är att he något som tex tennisboll som hindrar dig från att sova på ryggen. 

Skriv även ner vad du upplever, i lucid drömmar har man ju full kontroll men skriv ner när du vaknar, även om det bara är drömmar. Finns en app som heter lucidity man kan använda.

Meditera kan hjälpa och att hålla ett sömnschema.

Claralo
2017-12-03 01:44
#4

Jag har EXAKT samma problem och letar svar på problemet haha..

Choklad
2017-12-05 10:56
#5

Jag sover nästan aldrig på rygg, men har ändå drömt drömmar i drömmar. De är så verkliga att jag tror att jag är vaken, jag har t om känt hur jag går barfota på det kalla golvet, men jag har varit inne i min dröm och vaknat upp på riktigt i sängen. 

Vad detta beror på har jag inget svar på. Kanske kroppen som försöker vakna av olika anledningar, men man sover så djupt att själen/astralkroppen/sinnet har så stark vilja att den lämnar kroppen och utför det som kroppen skulle ha gjort, kan vara att den känner kroppens behov/vilja och att den starkaste av dem gör det som önskas/ behövs? 

Det är lite som att gå i sömnen, men tvärtom, där är det kroppen som gör det som behövs/önskas eller så bara är det en sorts tvång man gör utifrån drömmen och då kan det handla om stress eller andra saker. Man gör saker i sömnen som påverkat en starkt, handlar om viljan där också vad jag förstår. Men i det fallet så går ju båda kropparna tillsammans.

 Detta med att man  kan lämna kroppen : kanske det finns sätt att lära sig att hantera situationen istället och att lära sig att ta sig fram medvetet och kunna styra sin  "astralkropp" på ett som gör att man förstår då man är vaken på riktigt eller  inte. Hoppas att det kommer in någon som har mer erfarenhet och vill dela med sig av det.  Om det är en kombination av att klardrömma och h en UKU kanske ? 

Så som jg ser det, borde det vara så att man lär sig att styra sin kropp genom vilja ? Kanske det finns något sätt att träna på detta med vilja?

U R us

tiliaekvall
2017-12-22 11:14
#6

Testa att sträcka fram handen och med andra handen, tryck in ett finger i handflatan, gör det några gånger om dagen, går fingret inte igenom så säg till dig själv ''Jag är vaken.''
Gör du det ofta så det blir till en vana så gör du så i drömmarna också när du ska kolla om du är vaken. I drömmarna åker fingret igenom handflatan och då vet du att du inte är vaken

Annons:
tiliaekvall
2017-12-22 11:17
#7

Att meditera kan även göras för att uppnå detta (lucid dreaming är en intressan topic som många vill utforska, även jag själv), så jag antar att du kan meditera för att förebygga att det ska hända också, att få sig ett lugn i kroppen och så att man stannar och knyter band i sin kropp. Tänk typ att banden sitter kring dina fötter och att du på så sätt inte lämnar kroppen

Upp till toppen
Annons: