Annons:
Etikettklardrömmar-lucid-dreaming
Läst 935 ggr
Claralo
2017-12-03 01:37

Hjälp!

Hej! Jag har letat och letat efter tips överallt till och med gått till läkare för mina sovproblem.. jag har sedan barnsben lidit av av livliga mardrömmar. Jag vill verkligen inte ta medecin för att sova då jag redan går på andra mediciner. Kbt hjälper inte hos psykolog och det är bara fruktansvärt jobbigt med att gå och lägga sig. Jag är liksom rädd och orolig konstant när jag ska sova. När jag väl somnat är det förstås okej för då sover jag men det tar liksom 3 h för mig och somna. jag har också lärt mig att avbryta mina drömmar. Så ifall jag tycker det e obehagligt fattar min hjärna att det e en dröm MEN… problemet e att jag fortsätter och drömma nya drömmar eller part 2 av den gamla drömmen… och sen vaknar jag alltid 04:10, vaken en timme SEN somnar jag. Jag sover i snitt 3 timmar per dygn för jag drömmer så mycket. Sen på morognen vaknar jag och kommer ihåg allt och e helt utmattad. Har någon tips vad man kan göra för att somna djupare och slippa drömandet eller att minnas det? Jag är så himla trött på min hjärna och jag kan inte fokusera längre på min vardag och jag känner mig som 80 när jag bara är 22 år,nyvuxen och borde ha energi som ett barn. Men jag är snarare en mänsklig zombie. om ngn har tips, så får ni jättegärna dela med er av dem! Med vänlig hälsning, zombie Lo

Annons:
parsley
2017-12-03 08:37
#1

Det finns ett antal olika metoder man kan testa för att sova bättre. Jag nämner dem jag tycker fungerar för mig. 

Kan du tänka dig kosttillskott för att sova bättre? En del upplever att de sover bättre om de tar magnesium på kvällen innan de lägger sig. Vanligtvis brukar de sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen, än billigt magnesiumoxid. Köp på hälsokosten, på stan eller på nätet. Det finns både magnesiumcitrat och blandningar med olika sorter som slutar på -at. Helhetshälsas använder jag för närvarande, men det finns flera sorter som är bra. Kalcium och magnesium motverkar och samverkar, så välj inte en calmag-sort om du har magnesiumbrist. Det finns också magnesiumolja eller magnesiumspray som man tar direkt på huden. Den finns att köpa färdig om man inte vill blanda själv (googla för anvisningar). Har du en flaska stående bredvid sängen så kan du ta magnesiumolja direkt på huden om du vaknar på  natten och förhoppningsvis somna om relativt snabbt.

Lägg dig på spikmatta för att slappna av om du har en sådan. Testa att lägga dig med huvudet vid fotändan på sängen. Ibland hjälper det om man har svårt att sova.

Jin Shin Jyutsu finns det en metod som heter. Googla och se om du hittar några begripliga anvisningar. Enkelt uttryckt så går det ut på att man kramar ena handens fingrar en i taget med den andra handen ett par minuter åt gången och på så sätt gör en form av akupressur. 

EFT betyder emo free technics. Metoden innebär att man knackar på olika punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag inte kan sova älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på You-Tube. Det kan låta lite flummigt, men EFT är förvånansvärt effektivt. 

Yoga Nidra är en form av djupavslappning där det är meningen att kroppen ska sova, medan sinnet förblir vaket. Kolla på You-Tube och välj en röst som känns behaglig att lyssna på. Har man sovit dåligt kan Yoga Nidra fungera lite som en återställare. 

Tejpa munnen. Sätt en bit kirurgtape över munnen när du ska sova. Den gör att du måste andas genom näsan, vilket leder till att du slappnar av och sover djupare.

Det finns en aminosyra som heter L-glycine. En del tar den för att sova bättre, eftersom den sänker stresshormonet kortisol. Den finns att köpa hos en del företag som säljer kosttillskott. Rekommenderad dos är 1 tsk på kvällen, men börja med mindre och se hur mycket du behöver. Vaknar man på natten kan man bli hjälpt att somna om om man tar L-glycine. Då kan det räcka med ett kryddmått. Den fungerar inte för alla, men kan vara värd att testa.

Ser man ur ett drömperspektiv så innebär mardrömmarna att det är något i ditt liv som du behöver bearbeta.

Choklad
2017-12-05 11:18
#2

Jag tror att du har kommit i obalans med dina drömmar och ditt vakna tillstånd. 

  Vi behöver ett visst antal timmar för sömn som du säkert vet, åtta timmar brukar vara det som gäller för de flesta.         Börja med att lägga dig på en viss tidpunkt och gå upp på en viss tidpunkt, så att kroppen får en chans att komma i balans.  Jag vet inte om du motionerar, mn om i nte så gör det, var utomhus mycket.  Och tyd dina mardrömmar i första hand, det är de som vill ha din uppmärksamhet och därför kommer det (troligen) drömmar hela tiden och i samma betydelse som dessa drömmar.

U R us

Upp till toppen
Annons: