Annons:
Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 872 ggr
rossy
2018-01-02 13:53

Flyga i drömmar

När jag var barn var jag ofta jagad i mina drömmar men jag kunde flyga ifrån faran. Nu när jag är 50 år äldre kan jag sällan flyga i drömmarna men det har hänt någon gång.

Minns ännu den befriande känslan när jag flaxade iväg och svävade som en fågel.  Är nyfiken på om någon annan har haft liknande dröm eller vad det kan betyda.

Annons:
Tjeja
2018-01-02 14:30
#1

Kan finnas många förklaringar. Här är en: 

Kroppen var ju smidigare och lättare när man var yngre, tänker att det återspeglas i drömmarna. När man är barn upplever man inte kroppen som något som begränsar en på samma sätt som när man blir äldre och inser att man är både dödlig och kan skada sig om man rör sig fel tex.  Känslan i kroppen återspeglar sig på olika sätt i det undermedvetna i drömmarna. Den fria känslan där kroppen inte känns begränsande upplever man allt mer sällan med åren.

Andra förklaringar, om man nu tror som jag gör, att man har en själ och lever flera liv finns också flera förklaringar som har med själsliga minnen att göra. 

Tex, du har säkerligen i något tidigare liv kanske varit en fågel eller annan varelse som kan flyga.  Det själsliga minnet av att röra sig i en flygande kropp är färskare när man är barn och "bleknar" med åren i den nuvarande kroppen och känslan i drömmarna återkommer därför allt sällan.  Alternativt är det bara känslan av att vara en själ som rör sig fritt utan kropp före födseln/mellan liven som du återupplever i drömmarna och ju längre du levt i din kropp ju mer "jordad" har du blivit och minnena som fri själ utan kropp kommer allt mer sällan.

Tja, det var mina 3 ören av tankar runt din fråga. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

rossy
2018-01-02 18:11
#2

Tack för dina intressanta tankar. Har lite svårt att ta in att man lever flera liv men det är en spännande tanke. 

Att man som barn inte upplever sig begränsad av kroppen på samma sätt som på gamla dar stämmer säkert, och att drömmarna förr därför blev annorlunda mer fria från allt man lastar på sig med åren. Fantasin har inga gränser när man är liten. Hoppas man inte blir för "jordad" skulle gärna flyga lite till.🙂

Choklad
2018-01-04 12:51
#3

Jag undrar om du upplevde det som en dröm, eller som verkligt? 

Om man flyger i drömmar är detta  tecken på att man känner sig lycklig och fri i vardagen, , och en del säger att det har med sexualitet att göra. 

Allt beroende på vad du upplevde och såg i drömmen.

U R us

rossy
2018-01-04 18:30
#4

Försöker komma ihåg men det var så länge sedan.  Trots att jag bara var liten var det som en "medveten dröm". Jag visste innan jag blev jagad att jag skulle kunna flyga. Men jag provade inte förrän ett gäng jagade mig. Ibland var det precis jag lyckade lyfta i tid innan jag blev fångad. Sen svävade jag högt över hustaken.

Jag var tyst och blyg när jag var liten. Drog mig tillbaka och kunde t.ex. sitta och rita länge då jag kopplade bort omvärlden.  Ändrades efterhand i skolåldern då jag hade flera kompisar. Funderar på om drömmarna var ett sätt att frigöra mig från mitt blyga tysta jag.

Tjeja
2018-01-04 19:20
#5

Men Rossy #4 där har du ju den bästa tolkningen för dig helt själv ju! 👍

Vad saker i drömmar betyder och står för skiljer ju sig åt lika mycket som alla drömmarna. 

Oftast vet man själv inom sig själv vad något i en dröm står för, det som liksom "klingar rätt" för en själv är ju det som passar bäst och stämmer för en själv. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Choklad
2018-01-09 14:53
#6

👍

U R us

Annons:
Nattiis
2018-01-09 19:52
#7

Samma här fast tvärt om. Jag kunde inte springa. Det var som om jag gick i kvicksand

Choklad
2018-01-11 11:39
#8

#7

Kan vara att du upplevde att livet gick för långsamt, att du inte kom någonstans med saker du gjorde och att de inte blev av så fort som du ville.

Alternativt att du hade snott in dig i täcket eller annat

U R us

Upp till toppen
Annons: