Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 2975 ggr
Frida324
2018-02-22 16:14

Svårt att skilja på dröm och verklighet

Jag har på senaste haft svårt att skilja på vad jag drömt och vad som faktiskt hänt eller vad jag sett. Det är bara småsaker såsom att jag tror att något hänt på t.ex. sociala medier men som jag senare under dagen/veckan inser att det var en dröm. Dessa drömmar känns då som vilket minne som helst vilket är ganska frustrerande. Det är svårt för mig att säga om det började bli så efter att jag började ta sömnmedicin eller inte eftersom det är lite oklart när jag drömt det då jag inte minns att det var en dröm. Jag drömmer generellt mycket mer under natten och kmr ihåg dem drömmarna väldigt klart (obv inte dem jag inte kan skilja på men dem jag kan). Iaf, jag tänkte ba skriva ut det här för att se om det är någon som kan relatera eller har någon som helst aning vad det kan bero på.

Annons:
Dibiy
2018-02-22 16:49
#1

Wow, tänkte JUST precis skriva en såhär tråd.. Trodde först de va min tråd haha.. Har exakt samma problem. Drömmarna är lika klara och verkliga som "riktiga livet". Jag har även lite svårt att skilja på när jag drömmer eller inte då drömmarna är såå klara. Jag har alltid haft svåra sömnproblem och tar sen tidigt melatonin. Men när jag började med atarax (som är bra för sömn) började jag drömma varje natt och klart. Kommer alltid ihåg drömmarna. Min läkare sa att det kunde bero på att jag efter alla år får djup sömn. Och ju djupare man sover ju klarare och mer drömmer man. Något jag börjat göra är att varje dag skriva upp drömmen i en typ "drömbok". Mest för att få hjärnan att skilja på dröm och verklighet, och så kan man ju kunna kolla i boken om man blir osäker. Har hjälpt mig väldigt mycket. Lång kommentar haha, bara kul att någon har de likadant :)

Frida324
2018-02-22 22:07
#2

#1 

Jag har tänkt att jag kanske ska skriva ner dem men inte kommit till det än. Iaf, tack för tipset, och kul att någon kan relatera haha

Choklad
2018-02-23 10:38
#3

Det har ju med minnet att göra. Kanske du kommer i en sorts "daglig sömn" på dagen också, så att du är trött på dagarna också och inte har den "vakenheten" som du borde ha, kanske därför som vakenhet och drömtillstånd är svåra att skilja åt, så därför tror du att drömmen blir verklighet. (bara min teori om det hela)

U R us

Upp till toppen
Annons: