Annons:
Etikettfakta-om-drömmar
Läst 559 ggr
Choklad
5/22/18, 11:08 AM

Intressant om ormskräck

Annons:
[PeterTM]
5/22/18, 11:42 AM
#1

Det där är inte alldeles sant. Människan är nämligen den enda primaten som INTE föds ormrädd. Däremot finns hos människan en viss latens för orm- och spindelfobi, men den måste väckas av någon vuxen eller åtminstone äldre än personen ifråga.

Sträcker man fram en orm till en bebis så sträcker sig bebisen leende och gurglande glad mot ormen och vill ta i den och leka med den, medan samtliga andra primater reagerar med panisk skräck i samma situation. 

Människor får lära sig av vuxna ormrädda att bli rädda för ormar och de barn som inte utsätts för denna skrämsel, kommer heller inte att vara ormrädda som vuxna.

Sommarek
5/22/18, 1:33 PM
#2

Varför är då somliga inte rädda för ormar och spindlar, tro? Jag är inte rädd för varken eller, trots att min mamma var hysteriskt spindelrädd (hon dammsög en gång upp en lössluppen tarantel 😡)…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[HundochKatt]
5/22/18, 2:09 PM
#3

#1 "Människor får lära sig av vuxna ormrädda att bli rädda för ormar och de barn som inte utsätts för denna skrämsel, kommer heller inte att vara ormrädda som vuxna."

Fast det där är inte heller riktigt sant. Jag har haft ormfobi den största delen av mitt liv, men det är inget jag lärt mig av mina föräldrar, för ingen av dem var ormrädda. 

Mina barn har trots min rädsla för orm varit väldigt glada i ormar. Och tagit varje chans de kunnat att komma nära och gärna klappa boaormar.

[PeterTM]
5/22/18, 2:31 PM
#4

#2 Kanske vinnlade hon sig om att du inte skulle få samma skräck eftersom den är rätt obehaglig att bära.

#3 Det måste ju inte vara föräldrarna, det kan ju vara vilken annan människa som helst som skräms med sin egen rädsla, barn är formbara. Jag utsattes aldrig för någon annan människas orm- eller spindelrädsla som barn och jag är heller inte rädd.

Vad jag säger är oerhört lätt att belägga. Jag har haft ormar sedan jag var tonåring och är nu 63. Jag har syskon som är 17 och 20 år yngre än jag och de försökte ta mina kungssnokar och stoppa dem i munnen som bebisar

Sommarek
5/22/18, 4:10 PM
#5

#2 Nja, hon gjorde inte direkt något för att dölja det, tvärtom. Själv gillade hon grodor och paddor som barn, men fick höra av de vuxna att de var äckliga djur, vilket hon sedan också började tycka och försökte övertyga mig om samma sak. Det funkade inte helt.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: