Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 731 ggr
Diana The Celt
2018-05-22 19:01

Återkommande drömmar om min grundskola..

Hej allihopa! 

Nu har det här pågått så länge att jag känner att jag måste hitta bra förklaringar på detta :/ Har sökt på google om drömtydningar men provar även här då det kan stå så olika saker på olika hemsidor ang. drömmar om grundskolan. 

Det är alltid samma grund i drömmarna. Min skola som jag gick i från förskolan till 4:e klass. Det är alltid olika personer med varje gång, dock väldigt ofta mina vänner från gymnasiet som är vuxna människor i drömmen men jag är alltid lika liten som jag var i grundskolan. Många i min "klass" är också folk från min gymnasieklass.. Antingen pratar alla om något som jag inte riktigt förstår mig på eller så lyssnar jag på när folk pratar. Miljön är alltid samma, alltid i samma klassrum, korridorer, uteplatser, matsal, lekplats vid skolan.. Ofta är våra skåp från gymnasiet också där. 

Jag är ofta väldigt förvirrad i drömmarna eller så bara går jag runt och försöker lista ut en massa saker. Känslan jag brukar uppleva i drömmarna och som även är kvar när jag vaknar är att vara otillräcklig och liten. 

Det är första gången i mitt liv som jag får återkommande drömmar och förmodligen är det nåt psykiskt bakom det hela men jag förstår inte riktigt vad.. Har provat att googla och läsa på vad det kan handla om men kan inte hitta något om t.ex. grundskole-miljö med influenser från gymnasielivet och vad gymnasie skåp gör i grundskolan. 
Det känns som att min hjärna har smält dessa två skolor till att bli en. 
Det intressanta är också att det är just dessa två skolor jag alltid tyckt väldigt mycket om. De är mina favoritskolor. 

Jag har på sistone känt mig väldigt nostalgisk och saknat min grundskola då jag verkligen älskade den.. Men jag minns inte längre vilket som kom först, mina drömmar eller mina nostalgi känslor? Har tom funderat på att åka till min gamla hemstad och besöka skolan och se om det hjälper på nåt sätt att få bukt på drömmarna. 

Hoppas att någon här med kunskap kan hjälpa mig tyda exakt vad det är som pågår i min hjärna och varför jag har haft de här drömmarna till och från i ett par månader.

Annons:
Choklad
2018-05-23 08:44
#1

För att se exakt vad som pågår i din hjärna krävs en psykolog . 🙂

Men jag tänker att du har först sett eller hört eller känt en doft som har fått dig att minnas, och då har dessa nostalgiska känslor dykt upp och sedan har det påverkat dig. Kanske har du kommit in i ett flöde av samma känsloliv som du upplevde då. Skola står ofta för utbildning, att man ska lära sig något- vd lärde du dig av den tiden? Vilka erfarenheter och hur påverkade de dig i din framtid, som är nu? Du svarade själv på drömmen : "Otillräcklig och liten"  finns det något i ditt liv just nu, som får dig att känna så? Och detta med att du ser skåp i grundskolan- skåp förvara man saker i, och ofta böcker- finns det något som du behöver bevara från tiden i grundskolan? något som har samma "status" som gymnasieskolan? Kanske du redan då sparade önskningar inför gymnasiet, som vad du ville utbilda dig till? Försök att inrikta dig på vad det kan vara i det skåpet. 

Kanske din önskan om att utbilda dig till något gav dig en känsla av att vara otillräcklig och liten, då du hade en önskan om vad du ville bli när du blev vuxen? Vad du ville arbeta med.

U R us

Upp till toppen
Annons: