Annons:
Etikettsömnparalys
Läst 425 ggr
Nadjanerges
2018-10-26 15:55

Sömnparalys?

Hej! Har väldigt ofta sömnparalys och jag antar att detta var en ovanlig en. Jag är i alla fall oftast i drömmen väldigt rätt för att min lampa inte ska funka och lysa. Som i denna ”dröm” så försökte jag vakna få i gång lampan men den funkade inte, för panik och försöker få upp mobiltelefonens ficklampa, men hela mobilen bara flimrar. Min mamma är sedan med i drömmen, försöker sedan gå till proppskåpet och se om nån säkring gått, men kan inte se nåt pga att jag inte har nåt ljus. Allt i lägenheten har lagt av, och dörrarn stängs och upplever att det spökar, säger till min mamma att vi måste ut från lägenheten, kollar genom mitt kikhål och ser massa människor i korridoren med massa soffor. Sittandes. Sen vaknar jag upp ur min ”dröm”/ sömnparalys kollar mobilen ovh tänder lampan, den funkar. Klockan är 01.30 på natten. Hela jag skakar av rädsla sen hör jag från ingenstans en smäll från köket, har två katter som reagerar och springer dit. Sedan går jag dit, hittar inget. Vad kan detta betyda? Spökar det hos mig eller var det nån som ville sägs nåt med detta?

Annons:
Emptymoment
2018-10-26 16:48
#1

Det du beskriver är inte sömnparalys, utan något annat :)

Kortfattat så är man helt vaken under en sömnparalys, men man kan hallucinera. Hjärnan är till 100% vaken men sänder inte ut rätt signaler till kroppen så att den vaknar upp. När man sover så ser hjärnan till att kroppen är avslappnad så att man inte ska göra illa sig genom att röra sig för mycket. Det vanligaste är att man plötsligt vaknar och saknar förmågan att röra något förutom ögonen som kan vara helt vidöppna. En del ser och känner obehagliga saker, så som att något läskigt sitter på din mage/bröstkorg och därmed får du tungt att andas. Men egentligen är det muskulaturen som är avslappnad.

Det du beskriver låter mer som väldigt intensiva drömmar och att du "vandrar" mellan olika sömnnivåer(ytlig, REM och djupsömn)

Skicka gärna iväg ett PM om du känner att du behöver prata om det :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Upp till toppen
Annons: