Annons:
Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 552 ggr
Kyllan56
2018-11-15 19:20

Ett återkommande ord i min dröm.

Inatt hade jag en av de underligaste drömmar jag någonsin haft. Jag drömde om ordet OKULERA, som återkom hela tiden i drömmen. Ordet upprepades om och om igen. Jag vaknade till vid ett tillfälle och när jag somnade fortsatte ordet komma.

Drömde för övrigt att att jag skulle med ett sällskap till Hästveda. I Hästveda finns Barnens by, där jag som barn var på kollo fem somrar i rad. I drömmen var det inget som sa att jag skulle till Hästveda för att gå på kollo. Jag var vuxen i drömmen.

När bussen skulle köra, så hade jag inte mitt bagage och bad dem vänta på mig. Bagaget var utspritt i källaren på ett för mig obekant hus. Ryggsäck, resväska och annat jag skulle ha med mig letade jag efter. När jag hittat allt och kom ut, så hade bussen kört. Jag tänkte det gör inget för då kan jag ta bilen och själv köra dit.

När jag vaknade på morgonen, var jag tvungen att slå upp ordet okulera, för ordets betydelse fanns inte i mitt medvetna. Okulera betyder ympa, inympa och förädla. Något man gör med bl.a frukt. 

Aldrig någonsin tidigare har ett ord stått i fokus för en av mina drömmar.

Intressant!

Är det någon som har en idé vad det kan stå för?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Tant Grön
2018-11-15 19:25
#1

Det med okulera kanske betyder att du tar till dig en ny idé eller något annat nytt.

-Aida-
2018-11-19 21:38
#2

Ord kan hända att de står i fokus eller upprepar när man omedvetet/undermedvetet hört eller sett ordet men inte tagit upp det till det medvetna ännu. Det sitter mycket information i det undermedvetna som inte riktigt kommer fram. Detta är en mycket bra strategi om man exempelvis studerar något.
Har du något som behöver redas ut i ditt liv? Har du mycket på gång just nu? Känns det rörigt? Du behöver inte svara på frågorna, bara tankar som kommer upp av din dröm.
Att besöka eller ska besöka ett ställe när man var barn, är att återvända eller gå tillbaka, man tänker/ser bakåt. Stället kan även ha personlig betydelse, detta vet dock bara du vad det kan vara som har betydelse för dig idag som vuxen.
Ditt bagage låg utspritt i en källare, kan symbolisera att du har det lite rörigt just nu eller att du bär mycket med dig i ditt "bagage", att du behöver samla dig och fokusera på det uppgfter du har framför dig.
Det obekanta huset kan vara nya områden du utforskar i ditt liv, det kan vara allt i från personligt till arbete till vardagliga sysslor, ting osv.
Bussen var din chans att nå något eller att hinna göra något som du misslyckats med, alternativt behöver du inte assistans just nu  i det du behöver göra. Du är självständig och en problemlösare, du kan ta kommando över ditt liv/vardag/situation vad du nu har framför dig.

Kyllan56
2018-11-19 22:11
#3

Tack så jättemycket för din kommentar -Aida-! 

Det ligger mycket i det du skriver. Rörigt kanske livet inte är, men det har hänt en hel del förändringar. Jag är självständig och en problemlösare. Det har hänt en sak som jag verkligen behöver ta kommandot över.

Slog upp okulera, som kommer från latinets okulus, som betyder öga. Jag tror det är något jag ska få upp ögonen för, med mitt bagage - som någon så klokt informerade mig om. Jag har varit rätt ensam och behöver kanske komma med "bussen". 

Intressant och något som jag funderar över.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: