Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 783 ggr
Ankan85
2/2/19, 8:55 AM

Drömmer om ex - igen!

Inatt har jag igen, för femtioelfte gången, drömt om mitt ex. Med tanke på att det är 10 år (!!) sedan vi skildes åt finner jag detta ganska konstigt. Vad är det mitt undermedvetna försöker säga mig? Drömmarna ter sig ganska lika varje gång; jag är nånstans utomlands (vi bodde utomlands) och bland nån folksamling ses vi igen. Vi går sakta mot varandra, jag säger inget och plötsligt säger han något gulligt som får mig på fall. Och så börjar vi hångla. Nånstans där vaknar jag. Sen känner jag mig konstig halva dagen för det kändes så verkligt och dedär känslorna jag kände i drömmen saknar jag på nåt vis. Ja, ibland känner jag mig nästan kär igen när jag vaknar! Ibland drömmer jag att jag har rest till hans land och sökt upp honom men möts av hans nuvarande flickvän eller någon familjemedlem. Det är bara om detta ex jag drömmer om ibland, inget av mina andra ex. Dock var den här killen någon jag verkligen kunde tänka mig dela livet med. Jag påstår inte att jag drömmer varje natt om honom, ibland kan det gå flera månader emellan, ibland lite oftare. Men det har pågått i snart 10 år, som sagt. Kan jag fortfarande, efter så många år, känna något för honom? Vi hade verkligen ett underbart förhållande men på grund av avståndet kunde vi inte fortsätta ses (vi var båda ganska unga då). Min nuvarande sambo och pappa till mina barn älskar jag ju förstås, men har dock aldrig upplevt samma ”passion” eller vad jag ska kalla det, som jag upplevde med mitt ex. Kanske är det det som jag saknar och därför uppstår dessa drömmar ibland? Sorry för flummigt inlägg men kanske någon har nån teori?

Annons:
-Aida-
2/2/19, 9:35 AM
#1

Jag tycker du svarade bra på ditt eget inlägg. Det är som du säger, du saknar passionen och känslorna. Du kanske inte kommit över detta ex ännu så bra som du tror? Ibland kan en person vara symbol för något annat än själva personen i sig. Det kan vara så att du kommit över han men att du saknar de ni hade tillsammans.
10 år är en rätt lång tid, fortsätter du sakna dessa känslor och passionen så kommer ditt ex fortsätta dyka upp, han verkar va en utmärkt symbol för att symbolisera dessa känslor.

Lussan20
2/2/19, 9:45 AM
#2

Första kärleken är farlig var det någon som skrev i en avhandling. Därför att den finns kvar hela livet. För mig var det så, inte att jag skulle vilja leva med honom men något starkt fanns kvar. Vi möttes då och då i vimlet och jag fick tunghäfta. I drömmarna var han med och jag vaknade som du med en känsla som dröjde kvar, ibland gråt. För mig var det så att jag inte var färdig med vår relation då den slets itu.

Han dog för ca 1,5 år sedan och det finns ett tomrum på jorden efter honom. En gång har jag drömt om honom efter det, då var han ung  ca 18 år med sitt mörka lockiga hår och gröna ögon. Han var glad och log och det var skönt med tanke på hur han dog.

Min man sedan 36 år var en passion som inte många får uppleva, som i visan -genom eld och vatten-. Men den ljuva ungdomskärleken lever kvar.

Jag tror din dröm ger dig en doft av lycka utanför vardagen  för kärleken i ungdomen har en speciell fräschör…Mvh/WL🌺

Ankan85
2/2/19, 10:24 AM
#3

#1 Tack för intressant svar. Jag tror, som du säger, att jag saknar det vi hade tillsammans. Det var något underbart som jag antagligen inte kommer att uppleva mera. Jag var inte redo att avsluta vår relation när vi skiljdes åt (inte han heller), men omständigheterna var som de var och vi har inte setts efter det. Idag lever jag ju i en vanlig vardag med småbarn och jobb och relationen med min sambo är ju inte världens mest romantiska för tillfället när man har småbarn. Men vi har det fint ändå. Men som sagt, jag saknar dendär passionen som jag en gång upplevde och jag tror därför dyker exet upp i drömmarna ibland.

Ankan85
2/2/19, 10:37 AM
#4

#2, Vilket fint inlägg, tack för att du delade med dig. Mitt ex var inte min första pojkvän men han var den man som jag för första gången älskade av hela mitt hjärta. Och den kärleken lever tydligen kvar, som du säger. Vi har ingen kontakt idag och vi bor på olika kontinenter. Varken han eller jag var väl redo att avsluta vår relation och medan vi tog farväl på flygplatsen sa vi att vi nog ses igen. Men jag tror vi båda två visste att vi inte kommer att ses igen. Jag kan vara både glad och ledsen när jag haft dessa drömmar, glad för att i drömmen ha fått uppleva den kärlek jag en gång fick uppleva och samtidigt ledsen över att det bara var en dröm. Jag vill inte på nåt sätt nervärdera min nuvarande sambo, han är jättefin, men mitt ex kommer väl antagligen alltid att finnas där i drömmarna just för att han var den första jag verkligen älskade.

Lussan20
2/2/19, 12:01 PM
#5

Så var det för mig också, jag hade haft förälskelser tidigare. Men han var den första stora kärleken. Den tog slut innan den skulle.

Det var det jag läste om första kärleken att den var så farlig pga att den aldrig lämnar systemet. Kanske kan man hitta avhandlingen någonstans.

Jag insåg långt senare att det var honom mitt hjärta letade efter i de som kom efter. Men så träffade passionen mig med full kraft, men jag minns ändå alltid denna ljuva första kärlek med värme och saknad…Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: