Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 508 ggr
Emilin
8/20/19, 8:10 PM

Hallucinationer och konstigt beteende

Så, detta har kanske inte 100% med drömmar att göra, utan snarare med att vakna. Jag hoppas att jag har lagt inlägget i rätt kategori ändå. 

Så till problemet/problemen: Jag har haft problem med sömnsvårigheter i hela mitt liv, men mitt största problem, främst nu på senare år, har varit att vakna. Jag hallucinerar väldigt ofta just när jag håller på att vakna, vilket ofta gör att jag missar alarm och försover mig. Kan därmed tillägga att jag har omkring 5 alarm som resterande personer i huset vaknar av trots att de sover på andra sidan huset. Har dessvärre inga bra exempel på dessa hallucinationer då de är väldigt surrealistiska och vaga (men trots att de är surrealistiska känns de verkliga), och jag glömmer dem väldigt fort. Dessutom kan jag röra mig genom hela hallucinationerna, så jag tror inte det är sömnparalys. De lämnar dock en obehagskänsla i resten utav dagen. 

En annan konstig sak jag gör är att jag kan bete mig konstigt och prata med folk utan att vara vid medvetande. T.ex: det har hänt många gånger att en person gått in i rummet jag sover i och jag satt mig upp, kollat på personen och svarat på frågor och fört ett samtal, trots att jag sover. Kanske typ som en omvänd sömnparalys? Dessa samtal/händelser kan ha pågått i flera minuter, men jag har inget minne utav det när jag väl vaknar på riktigt. 

Jag har försökt att googla på båda dessa, men hittar ingenting. Någon som vet vad det kan röra sig om, har någon bra sida med information eller har varit med om liknande, samt har tips för att få det att sluta? 

Kanske även ska tillägga att jag är 20 år och inte tar någon form utav medicinering.

Annons:
SoulPain
8/21/19, 1:44 AM
#1

Tror det bästa är om du vänder dig till en psykolog och frågar dem, än att googla efter svar, det kan vara utmattning som gör att verkligheten blandar sig med drömmarna, det kan även vara något annat och google kan säga att det är något helt upp åt väggarna. 

Så bästa är att fråga någon som har mera kunskap och kan ge rätt stöd. Och du behöver inte berätta för en levande själ att du går dit, om det skulle kännas skämmigt att prata med en psykolog.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

-Aida-
8/22/19, 9:08 AM
#2

Att du för konversationer i sömnen är faktiskt ganska vanligt. Vissa går i sömnen och andra talar i sömnen, det är opraktiskt men vanligt, de andra får vänta isåfall tills du gått upp ur sängen. Att du hallucinerar när du vaknar är för att dina drömmar blandas med verkligheten, din hjärna hinner inte vakna upp innan du slagit upp ögonen. Det kan hjälpa att fortsätta blunda tills du känner dig helt vaken. Det är vanligt att man vill göra något åt larmet direkt när man vaknar men istället låt de vara och byt ut larmet till en lugn melodi som gradvis ökar i volym, det gör smartphones idag automatiskt och det kan hjälpa väldigt mycket när de kommer till att vakna, det blir behagligt att vakna och man slår inte upp ögonen de första man gör, ibland behöver huvudet mer tid på sig för att komma ikapp. Om du upplever att inget fungerar så sök upp psykolog eller närmsta vårdcentral, kurator brukar också vara bra på sömn.

[Devya]
9/11/19, 11:46 AM
#3

Man kunde lätt prata med min syster då hon låg och sov. En kompis till mig var också likadan så det är väl kanske inte så ovanligt. Ovanligare är väl det om man kommer ihåg vad man har pratat om. Min syster och min vän kom aldrig ihåg någonting.

Om du har sömnsvårigheter så kan ju dina problem bero på att du har inte riktigt fått sova ut ordentligt och därför upplever du diverse problem med att vakna upp och dylikt. Det låter faktiskt inte alls så konstigt om man tänker efter. Upplever du mycket stress just nu i ditt liv? Vad för andra sömnsvårigheter har du? Jag tror allt kan höra lite ihop.

Upp till toppen
Annons: