Annons:
Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 437 ggr
[MelliOO]
2018-11-28 19:58

Rycka till

Jag vet inte vilken grupp detta hör till, men i alla fall. Jag brukar ibland vara på väg in i en dröm, eller på väg att somna och plötsligt kan jag rycka till, helt utan anledning, och ibland kanske jag drömmer att jag kastar en boll mot en vägg, och precis när bollen träffar väggen så hör jag ett ljud, då kan jag rycka till. Det kan skrämma mig ordentligt, och sedan har jag svårt att somna. 

Varför händer det så?

Annons:
Herveaux
2018-11-28 20:02
#1

Händer mig också ibland, "drömmer" oftast att jag faller och så vaknar jag av att hela jag studsar till i sängen. 🤪

Det är ofarligt, även om det kan kännas riktigt obehagligt. 

Här finns en fråga/svar om det hos 1177 vårdguiden:
https://www.1177.se/Ostergotland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Varfor-rycker-jag-till-nar-jag-haller-pa-att-somna/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[MelliOO]
2018-11-28 20:06
#2

#1 precis som hen förklarar, så känns det :)

Riktigt obehagligt…

NiklasTyreso
2018-12-02 01:33
#3

Ryckningen beror om jag förstått det hela på att kroppen är mitt mellan sömn och vakenhet. När man sover kopplas kroppen bort från och blir avslappnad men när vakenhetsgraden stiger kopplas kroppen på och får muskeltonus så den går att använda. Vid på kopplingen kan man tycka till, vilket kan ske flera gånger om man pendlar i vakenhet/sömn innan man går in i djupare sömn. Det råkar vara så att vi minns mest drömmar från ytliga drömstadier, men vad jag vet har drömmar och ryckande i kroppen inget annat samband än att båda sker i eller i närheten av ytliga drömstadier.

Upp till toppen
Annons: