Dröm om mitt jobb
Jag vaknade nyligen ur en dröm med en tillsägelse att berätta den här. Jag gör därför det nu medan jag kommer ihåg den. Först lite förhistoria: Jag arbetar som personlig assistent. På nätterna har vi så kallad sovande jour. Vi sover när vi kan och kliver upp om brukaren vaknar. Brukaren har ingen talande kommunikation och är rullstolsbunden. Till drömmen: Jag drömmer att jag jobbar natt och vaknar utav att min brukare står mitt i rummet. Jag vet att brukaren går i sömnen. Att brukaren har tagit sig upp och står upp själv är ingenting konstigt i drömmen. Brukaren har ett finurligt flin på läpparna, men blundar/sover. Jag vill inte väcka min brukare ifall brukaren blir skrämd och ramlar. Det är som att jag vet om att om brukaren vaknar kommer brukaren på sig själv att brukaren ej kan stå. Jag tassar fram och tar försiktigt tag om min brukare bakifrån varav brukaren vaknar till och faller bak. Dock inte med all sin tyngd. Jag håller emot och leder brukaren till sängen och säger något i stil med: "Godnatt. Dags att sova" Brukaren börjar som smått sträta emot och gny som att brukaren är missnöjd. Det är som att jag vet om att det är för att jag inte "tar i" ordentligt. Jag håller därför emot min brukare med stor kraft och nästan skriker: "Godnatt. Dags att sova" Just här är det som att jag blir medveten om att jag drömmer. Eller, ja.. Åtminstone faller det in i drömmen att jag måste skriva detta här. Inte som att jag tänker det i drömmen, utan att budskapet bara dyker upp. Vad kan detta betyda?
I drömmen finns brukaren och symboliskt sett är det en sida/egenskap hos dig själv. Denne sida "står inte på sina egna ben". Du vårdar och tar hand om denna sidan. Du säger att det är dags att sova.
Jag tolkar det som att du inom dig har en sida/egenskap som du inte släpper fram, du vet om att du har den och vårdar den väl. Du säger åt den att hålla sig sovande, trots att den poppar upp ibland.
Anledningen att du får budskapet att skriva din dröm här, kan stå för att du behöver nya infallsvinklar på "din sovande sida".