Nattskräck, vad ska man göra?
Jag har absolut ingen aning ifall jag hamnat rätt nu, men annars får admin radera/flytta inlägget :)
Jag lider av nattskräck.
Som liten (spädbarn) så hade jag nattskräcks attacker som sedan gick över fram tills jag var ungefär femton år. Då kom de tillbaka. Jag är idag 19 år och lider fortfarande av dessa "attacker". Det är tyvärr min pojkvän som får ta dom värsta smällarna.
Jag kommer inte själv ihåg dom, men min pojkvän har förklarat att jag börjar andas häftigt/stressat. Jag kan slå och sparka omkring mig och gör även ljud ifrån mig (som han förklarar som "inhållna skrik").
Jag brukar även ta tag i- och riva honom som om jag försöker "greppa" tag i något (får oftast tag i hans arm eller axel).
Är det någon som varit med om samma sak? Någon som vet vad man kan göra åt det?
Min pojkvän upplever att jag lugnar ner mig snabbare om han pratar lugnande till mig, men samtidigt "stressar" han upp mig eftersom han måste hålla fast mig för att jag inte ska skada honom… eller mig själv…
Detta blev kanske slarvigt skrivit, men jag hoppas att ni förstår :) Tacksam för alla svar!
Så här fick jag förklaringen till det när vår dotter drabbades av det: Äkta nattskräck som barn ibland drabbas av, beror på att en körtel bakom näsan täpper till andningen och det utlöser anfallet, i o m att barnet då sätter sig upp, skriker eller annat, så släpper "stoppet".
Jag vet inte, men kanske kan även vuxna ha det…
Det är vanligare på småbarn, ja, men vuxna kan också ha det :) dock sa min läkare inget om att det skulle ha med andnöd eller en propp bakom näsan att göra :s kanske finns olika sorters nattskräck?
Min pojkvän har "natt terror" som jag brukar kalla det. Han kan sätta sig upp mitt i natten och skrika på finska (han är finsk), samt titta på mig och prata finska med mig (fast han vet att jag inte kan finska). Han har också flugit upp ur sängen och verkligen KUTAT ut i hallen för att sedan kuta tillbaka till sängen med en duns. Han har också vaknat, ställt sig i sängen, slitit åt sig täcket och sagt "KOLLA DEN FETA JÄVLA SPINDELN" mitt i natten. Han har också vaknat för att försöka ta sig ut genom fönstret (vi bor på 3:e våning…..) när jag skrek och fick tag i han innan han hoppade ut så vaknade han och sa "shit…Jag drömde att jag åkte färja, och enda vägen ut var ut genom fönstret" …..
Nu har dessa saker inte hänt på ett tag, men jag brukar vakna, tala lugnande till honom/hålla om honom eller så säger jag "du pratar i nattmössan, lägg dig igen" och drar ned honom i sängen.. vet inte riktigt heller hur jag ska göra, men det funkar väl..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
måste tillägga att min pojkvän är 20 år gammal
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Viktigt att kolla det rent fysiska/medicinska som någon berättar om ovan.
Att ställa problemet som uppstår och be drömmen ta hand om det.är värt att pröva utifrån den kraft och energi det här suger ut.