Drömmar som "sitter kvar"
Jag är en sådan person som sedan liten (nu är jag 19) har drömt mardrömmar, har alltid gjort det och det går oftast inte mer än 2-3 dagar utan en mardröm. När jag var liten var det mer "övernaturliga" hemskheter jag drömde om, medan nu är det mer verkliga händelser som är traumatiserande som sker.
Men vissa av dessa tusentals mardrömmar jag drömt så finns det vissa som etsat sig fast i mig och som faktiskt gjort mig orolig på efterhand vid tillfällen.
Men jag tänkte dela med mig av två av de ruggigaste drömmarna jag vart med om, så kan ni ju mixtra och tänka ut vad de kan bero på eller berätta om era läskigaste drömmar!
Dröm 1
Ålder: Jag var nog runt 4-5 år gammal
Vad hände: I drömmen så stod jag i ett stort vitt tomrum med en rad av nålar. Rörde jag vid en nål så kom det ett tyst tinnitusljud först ifrån första nålen sen spred det sig från nål till nål. Sen när den sista nålen nåddes så kunde jag se i "fjärran" en hop med svarta män, inte mörkhyade, utan de var mer svarta siluetter men som kunde prata och röra på sig. Sen började hela tomrummet vibrera och männen sprang emot mig. Vid den stunden vaknar jag och sätter mig upp, och jag minns klart och tydligt att jag ser dessa siluetter vid fotändan av sängen, och jag minns även att jag gallskriker och min pappa (som jag sov hos den natten) springer in i mitt sovrum och tar tag i mig men jag kan bara vara koncentrerad på dessa siluetter.
Dröm 2
Ålder: 15
Vad hände: Jag skulle på klassresa och en kille (som jag egentligen hade träffat på ett läger 3-5 år tidigare) skulle köra bilen vi skulle åka dit med. Bilen var en silvrig Audi, lite nyare modell och väldigt modernt inredd innuti. Det var jag, två kompisar, den killen ifrån lägret och en gammal, gammal lärare i bilen. Han kör ut till motorvägen och skall köra om en person (vi kör då alltså i ca 100km/h) och då kommer det plötsligt någon som kör mot oss, vi krockar och allt blir vitt. Sen vaknar jag upp, i den totalkvaddade bilen, själv. Jag lyckas klättra ut och möts av metallbitar, glassplitter, bilar, poliser, ambulanser, you name it, och liten bit längre bort ser jag min mamma stå över en brits och gråta medan min styvpappa står bakom. Jag går fram och ser på britsen att det är jag som ligger där, och när jag försöker trösta mamma så åker jag bara rätt igenom henne.
Helt klart två av de mest obehagligaste drömmarna jag haft, och jag minns båda som om det hade hänt på riktigt. Efter dröm nummer 1 så drömde jag den en gång till, kanske när jag var 7, sen efter det har jag aldrig drömt den igen, men tack vare denna fick jag stora svårigheter att våga sova på nätterna och det började med lätta sömnproblem redan som barn, jag vågade inte sova. Dröm nummer 2 har aldrig kommit tillbaka, men jag har blivit otroligt farträdd efter den och jag har svårt för silvriga bilar.
Vad är det läskigaste ni drömt om och som fortfarande sitter kvar?
Tack! Jag tycker att du nu vid vuxen ålder formulerar de problem som du relaterar till de här drömmarna. Ta ett problem åt gången! Be sedan drömmen ta hand om och belysa problemet. Skriv upp den drömmen! Återkom gärna både om vad det blir och hur eventuella drömmar blev!1 Vitt finns i båda drömmarna,men hoppas på ny belysning!!