Sömnparalysen är tillbaka
Hej !
Jag tittar ibland in på den här sidan men har ytterst sällan skrivit något här. Här tycker jag om att läsa och lära mig. Men nu insåg jag att kanske kan jag få hjälp här, i alla fall få skriva av mig till läsare som möjligtvis känner igen sig.
Några få gånger i mitt liv har jag upplevt sömnparalys. Alla gånger har det varit ett riktigt läskigt monster som står vid min säng och vägrar gå (detta var mest när jag var liten, då var man ju rädd för monster hihi). Men det finns en gång jag minns som mest. Förra året, kanske i juni fick jag en sömnparalys i min gamla lägenhet. Det var då en flicka i vitt nattlinne och långt svart hår (typisk skräckfilm…) som stod vid min sängkant och tittade på mig. Denna paralys gjorde mig otroligt rädd. Det kändes som om jag aldrig haft en paralys innan för de jag hade när jag var liten minns jag så vagt nu för tiden. Det var vidrigt, jag var rädd för att somna i veckor efter det. Jag hade dock tur, det hände inte igen… förs nu.
Sedan torsdag förra veckan tills natten till torsdag denna vecka har jag varje natt haft sömnparalys och det är den där flickan igen. Samma flicka varje natt, hon står vid min säng och tittar på mig under sitt långa hår. Jag har varit väldigt rädd för att somna trots att min sambo sover i sängen, men han kan ju inte hjälpa mig när det händer! Jag får ingen ordentlig sömn, blir irriterad, ledsen och känner korta sekunder att min ångest böjar smyga sig på igen.
I övrigt har jag inte mycket mardrömmar, oftast minns jag mina drömmar väldigt väl men de handlar inte om något speciellt. Varken roliga, ledsamma eller läskiga saker.
Kan man på något sätt "träna bort" sömnparalys?
Hoppas ni orkar läsa mitt inlägg, kanske ge mig råd eller bara en igenkänning.
Jag har lite samma grej men mer att att jag typ hör fotsteg utanför rummet eller ser någon genom fönstret på balkongen (mitt rum har balkongen på andra sidan). Det är vidrigt och det blir svårare och svårare att somna. :/ Tyvärr har jag ingen direkt lösning till det. Jag brukar sätta på film eller musik och hålla för öronen och blunda vid behov. :P
#1 Riktigt obehagligt!
Visst kan man sätta på musik och dylikt som du tipsar om, men jag är väldigt lugn när jag somnar. Har inte direkt något problem med att somna, men när man får sömnparalys är det ju lite komplicerat att gå upp och sätta på musik eftersom man inte kan röra sig 😛