Värsta drömmen på länge. Hjälp?
Hej alla!
Jag drömmer inte mardrömmar så jätte ofta, men hade för ca. två veckor sedan en dröm som jag bara inte kan släppa. Den skrämde upp mig ordentligt och jag vaknade svettig med hjärtat i halsgropen. Ska försöka att förklara drömmen så bra jag kan och se vad ni har att säga om den.
Minns att jag sprang, men vet inte vad jag sprang från. Det var som murar på båda sidorna av mig och gatan var av sten. Det var en del folk runt mig, flera av dom hade en liten grej i handen, något vasst. De som hade vassa föremål var äldre män, dom var inte Svenskar utan såg ut som dom var från Italien eller liknande. Minns även att det kom två barn springandes. Plötsligt var jag i ett hus tillsammans med några vänner och kollegor, det såg ut som typ.. Italien, väldigt gammaldags stenhus med utsikt över vattnet. Vet inte vad vi gjorde där och har inget minne av att något speciellt hände just i huset. Sedan när jag skulle gå därifrån så steg jag ut och började gå. Jag vred på huvudet och såg en av dessa män där, en av de med något vasst föremål, han höll fram det mot mig och bara tittade på mig. Jag vände mig mot honom och i ren nyfikenhet sträckte jag ut min hand, jag ville veta vad det var han höll i. Plötsligt känner jag ett stick i fingret, han hade stuckit mig med föremålet. När jag mötte hans ögon igen så hade han ett hånleende på läpparna. Jag vände mig ifrån honom för att springa men jag kunde inte. Jag rörde mig långsamt, kunde gå men inte springa. Panikkänslan började byggas upp. Han stod kvar utanför huset på en liten avsats (var bara som ett trappsteg utanför dörren). När jag tittar bak mot honom så ser jag hur en kollega till mig som jag inte är speciellt nära egentligen kliver ut. Jag försöker skrika för att varna henne men får inte fram något. Jag försöker och försöker men det går bara inte. Och med det så vaknade jag.
Någon som har en aning om vad detta kan betyda? Var i alla fall en riktigt hemsk dröm. Känslan av att inte kunna göra något. Usch.
Min tolkning:
Minns att jag sprang det är något du springer ifrån, eller som du känner dig jagad/pressad av, men vet inte vad jag sprang från. Det var som murar på båda sidorna av mig du har byggt upp murar, kanske som skydd och gatan var av sten. Det var en del folk symboliserar dina olika sidor/egenskaper runt mig, flera av dom hade en liten grej i handen, något vasst du upplever andra människor som om de vill skada dig. De som hade vassa föremål var äldre män dina manliga sidor/egenskaper, dom var inte Svenskar utan såg ut som dom var från Italien eller liknande du känner inte riktigt dessa sidor. Minns även att det kom två barn dina barnsidor springandes. Plötsligt var jag i ett hus tillsammans med några vänner och kollegor, det såg ut som typ.. Italien du är i "främmande land", väldigt gammaldags stenhus med utsikt över vattnet. Vet inte vad vi gjorde där och har inget minne av att något speciellt hände just i huset. Sedan när jag skulle gå därifrån så steg jag ut och började gå. Jag vred på huvudet och såg en av dessa män där, en av de med något vasst föremål, han höll fram det mot mig och bara tittade på mig. Jag vände mig mot honom och i ren nyfikenhet sträckte jag ut min hand du 'sträcker ut en hand', jag ville veta vad det var han höll i. Plötsligt känner jag ett stick i fingret då blir du skadad/sårad, han hade stuckit mig med föremålet. När jag mötte hans ögon igen så hade han ett hånleende du känner dig hånad på läpparna. Jag vände mig ifrån honom för att springa men jag kunde inte. du kommer inte ifrån känslan av att bli hånad Jag rörde mig långsamt, kunde gå men inte springa. Panikkänslan du får panik började byggas upp. Han stod kvar utanför huset på en liten avsats (var bara som ett trappsteg utanför dörren). När jag tittar bak mot honom så ser jag hur en kollega till mig en av dina sidor/egenskaper som jag inte är speciellt nära egentligen kliver ut. Jag försöker skrika för att varna henne men får inte fram något. du kan inte uttrycka det du känner Jag försöker och försöker men det går bara inte. Och med det så vaknade jag.
Jag tycker att drömmen belyser att det är något som du inte lyckas komma undan och därför reser du murar omkring dig, kanske för att hålla folk på avstånd. Du känner inte dina manliga sidor särskilt bra och du är rädd att bli sårad. Du har svårt att uttrycka vad du känner, men du försöker.
Kan detta stämma?
Det du skrivit känns som att det kan stämma väldigt bra in på mig. Har en hel del saker som jag borde bearbeta för att gå vidare i livet, men istället har jag låtit bli och byggt upp murar, låtsas som att allt är som det ska. Jag är väldigt rädd för att bli sårad och har mycket jag vill säga men kan inte uttrycka allt jag känner och vill ha sagt.
Tack så jätte mycket för att du tog dig tiden att hjälpa mig tyda min dröm! :)
Var så god! :-)