Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettatt-resa-och-eller-få-besök-i-drömmen
Läst 4729 ggr
Lucidity
1

Klardrömmar (aka Lucid dreaming)

Yes, någon som håller på med lucid dreaming (eller klardrömmar på Svenska, dock gillar jag alltid att säga de engelska orden) här ? :)

Själv började jag läsa om det först i April 2011 även om jag hört ordet "lucid dreaming" flera år tidigare men aldrig tagit reda på vad exakt det är.

Började på ett astral projection forum som jag blev medlem på, som är väldigt likt lucid dreaming, där jag började chatta på IRC som jag fortfarande är inne på nästan varje dag och chattar med några personer från england, frankrike, usa och andra länder, som också sysslar med både lucid dreaming men även out of body experiences (UKU/utanför kroppen upplevelser) med mera.
Men nu är mer aktiv på ett annat internationellt forum där man mest pratar om lucid dreaming.

Iallafall så har jag under perioder övat på olika tekniker. För det mesta DILD (Dream Induced Lucid Dream) och WILD (Wake Induced Lucid Dream), men aldrig lyckats med en WILD.

DILD har jag lyckats med runt 6-10 gånger de senaste 1,5 åren, har dock tappat motivationen ett flertal gånger och sedan helt enkelt glömt bort det i en period.

Nu har jag börjat igen och tänker lära mig All Day Awareness tekniken samt lära mig att göra reality checks direkt jag vaknar för att undvika false awakings som jag upplevt flertal gånger.

Samt föra dream journal / drömdagbok för att förbättra minnet :)

Finns inget underforum/grupp av klardrömmar? Osäker om jag nu placerar i rätt ("Att resa i drömmen").

Nåväl, någon som själv testat detta med klardrömmar? :) eller som är intresserad av det?

vildrot
0

Det jag tycker om i ditt inlägg är om droömjournalen . Min uppfattning är att vill jag arbeta med drömmar ska jag visa mitt inre det intresset !  Gärna stryka under symbolerna och se vad de kan betyda för mig.

Vildrot

vildrot
0

Jag har slagit upp klardrömmar--Jag har aldrig varit inne i det sättet och tolkningen bör väl göras på samma sätt eller??

Vildrot

Lucidity
2

Hm, förstår inte riktigt vad du menar?

Klardröm är när man i en dröm vet att man drömmer. Det är när kroppen sover och minnet är vaket.

Tillexempel WILD (wake induced lucid dream) metoden är så att man i ett vaket stadie, går över till att man slappnar av alla muskler i hela kroppen och på så sätt få kroppen att somna medans minnet är vaket (som kallas sömnparalys).
Sedan därifrån så finns nog ett par olika tekniker, men att visualisera bör nog gå och pang så har man troligen lyckats komma in i en lucid dream från vaket stadie direkt in till att man är medveten om att man är i en dröm.

DILD (dream induced lucid dream) är nog mer vanligt och det som jag endast lyckats med. Där man helt enkelt i en dröm frågar sig själv om man drömmer, eller helt enkelt bara vet att man drömmer. Att ta kontroll över drömmen osv är dock inte alltid lätt, det är något jag försöker med.

Det gäller ju också att komma ihåg när man vaknar, för det kan ju vara så att man haft en klardröm, men att man inte lyckats återkalla drömmen.

Drömjournal är ju bra till att stärka minnet, dessutom att se över efter drömmarna man haft och se om det finns sammanhang mellan drömmarna.
Något som kallas "dream signs" (dröm tecken), om man t.ex drömmer om en bekant väldigt ofta, så kan man sedan i riktiga livet när man träffar denna person, att göra reality checks (se efter om man verkligen är vaken). På detta sätt kan man då lyckas göra det i drömmen också, som utlöser att man lättare kommer på att man drömmer i drömmen.

vildrot
0

Tack för bra beskrivning!

Vildrot

Stephanie
1

Ibland när jag sover så vet jag att jag drömmer och kan då ändra och styra i drömmen. Typ göra om en "scen" om jag vill. Är det sk klardrömmar?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[malinska]
0

Jag trodde det var så för alla? blir lite fundersam när jag läser lite här på forumet ( är alldeles ny) Har aldrig någonsin hänt att jag vaknat upp å tänkt; oj d var bara en dröm, vilken tur! Men tänker medans jag drömmer att det här är bara en dröm, jag brukar inte försöka ända dem utan genomleva alla drömmar så som dom kommer även om dom är lite läskigare. Mysiga drömmar kan jag dock stanna kvar i hur länge som helst. Även vakna å fortsätta efter det. Har varit så hela mitt liv. så det är inte vanligt att veta att man drömmer?

vildrot
0

Jag tror verkligen att genomleva  våra drömmar är ett sätt att utveckla sin person.

Jag har i mitt långa arbete med egna och andras drömmar blivit helt på det klara med att vissa kunskaper om mig skulle jag ej fått på annat sätt än i arbete med mina drömmar,och många har delat den övertygelsen omkring sin person.

vildrot

[malinska]
0

Jag tror också det är viktigt att genomleva sina drömmar. Inte för att jag fått ngt klart bevis på vad förutom att jag alltid tänkt att i drömmarnas värld bearbetar man saker, man törs möta sina rädslor och hopp. Och genom att "känna" sina drömmar, helst om man är lite vilsen hjälper en att hitta dit vars man allra helst vill vara, lr inte vara ;)

vildrot
0

OK!                                 Vildrot

Lucidity
1

Ja, det må vara klardröm.

Har läst om att vissa personer klardrömmer helt naturligt, utan att ens försöka, och gör det varje natt eller otroligt ofta.

Sedan kan det vara så att man kanske är medveten om att man drömmer, men att man har svårt att ta kontroll över drömmen och styra. Även detta kan tränas upp.

Allt handlar om att vara uppmärksam iallafall.

Finns en teknik som heter All Day Awareness där man i vaket stadie, när som helst under dagen då man har tid, gärna när man promenerar någonstans eller så, tar och verkligen försöker uppmärksamma sig själv på saker och ting runtomkring en. Som t.ex sina fotsteg, hur låter det? hur känns det när man stoppar ner foten i marken?
Känner man någon doft? hör man nå ljud? Känner man sina kläder dra sig mot kroppen ? med mera. Sedan kan man även lägga till en s.k reality check där du ifrågasätter dig själv och testar om du verkligen drömmer. Även fast du är stensäker på att du är vaken, så måste du ändå göra reality checken som om det vore finnas en chans att du ändå drömmer. Om man gör det slarvigt, så kan det hända att du även gör det slarvigt i drömmen och darför inte fungera.

Saken med denna teknik är ju då att man i en lång tid utför detta varje dag, och därmed så kommer detta komma av sig själv, man kommer bli mer uppmärksam utan att behöva anstränga sig lika mycket.
Och då kommer man ha större chans till klardrömmar, då man är mer uppmärksam om saker och ting.

vildrot
1

Jag kallar det här en typ av mainfullnes---i ett av sömmarprogramman talade en munk om att vara ett andetag från sin närvaro, Det blev för mig ett sorts sätt att tänka,specillt när det är sovdags!

Vildrot

tankgirl
1

Jag tänker på filmen Inception. Där vaknar de i drömmen och väljer att somna igen och vakna i nästa dröm. Och ändrar i dem. Väldigt invecklat! Jag vill utveckla min förmåga att vakendrömma även om jag inte heller vet exakt vad det skulle vara bra för. Det typ känns som ännu ett sätt att växa andligen och ta kontroll över mitt liv, bli mindre av ett offer, få mer sinnesro.

Lucidity: Hur gör man en realitycheck då?

I filmen Inception har Di Caprio en liten snurra med sig som han snurrar och om den snurrar som den ska så vet han att han är i verkligheten. Är det nåt sånt man ska göra…?

vildrot
0

Jag tror inte på snurror eller dylikt och för mig är det gott nog med drömmen och vora försök att kollakolla tror jag inte bär frukt.

Zacinca
1

Jag drömde min andra klardröm i går, och det var jättekul. Första gången försökte jag inte, men jag visste vad det var för någonting. Andra gången provade jag WILD för första gången, och det var riktigt coolt att känna hur jag gled in i drömmen, och sen öppnade jag ögonen, och visste direkt att det var en dröm. Det första jag tänkte var att jag ville skrika, men sen hejdade jag mig och tänkte: jag kanske skriker på riktigt då, så nej. Jag försöker lite då och då, har försökt både med MILD och med WILD, och nu när jag lyckades med WILD, så slapp jag sömnparalyser helt, vilket var tur. 😴

KallaMigMimmi
0

(svensk md danskt pc)Får man verkligen sinnesro till att sova och låta sitt hjernsystemet vila då man ska vara delaktig i også sina drømmar..?  det er något av det endaste tillfelle man kan sleppa kontrollen tycker jag:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

vildrot
0

Ja, det är tilltro för mig!

Orkanmakaren
0

Jag är inte så insatt i ämnet men min bror är intresserad så jag vet ju vad det är :3 Jag vet att jag en gång lyckades göra något liknande av misstag, men det var mer som att jag drömde fast med ögonen öppna, vilket var mycket skumt. (Dock kanske det är en helt annan grej, jag vet inte.) Tänker mig dock att jag ska börja ta för vana att göra reality checks ibland och så vidare och försöka klardrömma. Jag har försökt några gånger men det brukar bli att jag vaknar så fort jag inser att jag drömmer. Dreamjournal är en bra idé! Jag har skrivit ner mina drömmar i lite mer än ett halvår och det är alltid kul att gå tillbaka och läsa igenom den. Tråkigt nog har jag glömt att skriva i den senaste månaden eller så och det resulterar i att jag inte kommer ihåg mina drömmar alls lika mycket. Ska försöka börja igen dock! :3

OBE1canUbe
0

Tänkte reda ut en av missuppfattningarna kring klardrömmar som dök upp i den här tråden. Vissa verkar tro att det skulle finnas några motsättningar mellan vanlig dröm och klardrömmar, mellan att genomleva sina drömmar, följa dem och att styra en klardröm.

Det ena utesluter absolut inte det andra! Även mest erfarna praktiker har bara 3-5 klardrömmar per vecka som varar från under en minut till 20-30 minuter. Resten av tiden har man helt vanliga drömmar.

Att medvetet gå in i en klardröm är en väldigt annorlunda upplevelse som har lite gemensamt med vanliga drömmar. Det gemensamma är bara att kroppen sover. Medvetandet dock fortsätter vara vaket och får tillgång till hela den otroliga processorkraften som vår hjärna har. Man fortsätter känna på samma sätt som i vanliga livet både beröring, smaker, allt. Det att man förstår att i det tillståndet gäller varken fysiska eller samhällets lagar ger oss kraften att göra vad som helst. Man kan förflyta sig till något verkligt ställe eller till en fantasivärld. Man kan byta form, flyga, andas under vatten, gå igenom väggar. Man kan träffa de man så gärna vill träffa, men inte kan göra det i det verkliga livet.

När man går in i en klardröm från att vara vaken går man oftast igenom så kallad utanför-kroppen-upplevelse. Det känns nämligen som man lämnar sin sovande fysiska kropp och reser sig ur sängen i en annan slags kropp. Det man fortsätter göra därifrån kallas för astral projektion eller astral resa.

Som ni kan se fenomenet är helt olik vanliga drömmar och kan därefter inte gemföras med det. Det stör inte heller eller påverkar på nåt sätt drömmar i övrigt. Däremot kan man använda klardrömmar till det som flera här menar man bör använda vanliga drömmar till. Nämligen att utforska sitt undermedvetna. Det görs dock på ett mer tydligt sätt. Man kan konfrontera sina rädslor eller andra känslor, man kan ställa direkta frågor och få svar. Vissa använder klardrömmar även för att ta hand om diverse fysiska åkommor eller för att bearbeta sorgen genom att träffa de man saknar.

Med andra ord en kompositör slutar inte att njuta av musiken bara för att den kan komponera musiken själv!

Piixy
0

#0 jag har klardrömmar varje natt, utan att jag försöker eller inte. Skulle se det som ett äventyr där jag gör vad jag vill ^^

OBE (out of body experiens) är något som jag strävar mot varje natt. :P önskar att jag kommer lyckas någon gång :)