Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettmardrömmar
Läst 15230 ggr
Giberg
9

Samma dröm igen och igen

Sista tiden har jag drömt jag samma dröm flera gånger i veckan. Det känns konstigt att den upprepar sig och att den är nästintill identisk varje gång.

Jag drömmer att jag befinner mig på ett tivoli och var jag är tittar finns de saker som jag är allra mest rädd för. Sånt som ger panikångest och ett extremt flyktbeteende. Några av sakerna har jag formellt diagnostiserad fobi för. Jag flyr inte i drömmen utan jag studerar allt men med en extrem hög ångestnivå. Jag hör tivolimusiken och jag ser karuseller och  jag upplever i drömmen som att jag vet att jag drömmer. Känslan ändras inte från gång till gång utan jag upplever att ångestnivån ligger på samma nivå varje gång.

Jag har säkert drömt drömmen 7-8 gånger och det är något helt nytt för mig att den upprepar sig igen och igen. Har min hjärna spårat ur eller har andra upplevt samma sak? Vad kan det bero på och betyda?

ikna
1

Drömmar som återkommer beror på att man inte tolkat drömmen. Så fort man förstått budskapet, upphör man drömma det igen.

Att uppleva i drömmen som att man vet att man drömmer kan symbolisera att man gör saker trots att man vet att det inte "är på riktigt".

Ångesten i drömmen står nog för ångesten i verkligheten.

vresrosen92
0

Håller med ikna. Drömmen kan också vara ditt undermedvetnas sätt att bearbeta dina fobier; du tittar på sakerna och även om du känner ångest, så stannar du kvar och fortsätter titta på dem. Vad händer sen? Gör sakerna något eller kanske rädslan är obefogad? (Hmm, misstolka inte ordet obefogad här, fobier etc är komplicerade saker och jag menar inte att råka vara kränkande eller så, men hoppas att du förstår vad jag menar :) )

Don´t worry, Be happy!

Hannaherikssoon
0