Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3615 ggr
Ove-D
0

Vad betyder mina drömmar?

a) I natt drömde jag om Arne Weise sitter och säger att han och Andreas har PERFEKT far - son-relation, PERFEKT. 
Bredvid sitter Andreas lite ihopsjunken och tittar ner i golvet och säger inget.
Jag antar att det är tankar efter fars dag…

b) Förra natten har jag drömt att jag rensat avlopp på en toalett bredvid en damm (varför det fanns en toalettstol där vette sjutton), letat efter lagom tjocka rönnkvistar för att göra visselpipor och så stod jag och tittade på någon klätterväxt vid dammen som jag funderade på att ta en bit av.

c) Förr förra natten drömde jag att jag hade en fest i mitt uppväxthem. Det var många hundar där, bland annat väninnans, pappas och min storebrors. Ett ex till mig var också där. Jag däremot hade smitit till grannen som hade en auktion med beiga kor. Där klappade jag en katt som hade en massa fästingar i nacken och runt öronen.

d) För ett tag sen så drömde jag om att jag skulle åka till Australien och backpacka med min minsta son och hälsa på den största. Vi skulle ta flyget ner till Sydney och bara överraska min son. Han skulle inte veta om det. Jag hade (bara?) packat ner en massa klänningar. Jag blev arg på mig själv för att jag inte packat ner kängor för att skydda mig mot bitande djur.

ikna
0

a) I natt drömde jag om Arne Weise sitter och säger att han och Andreas har PERFEKT far - son-relation, PERFEKT.
Bredvid sitter Andreas lite ihopsjunken och tittar ner i golvet och säger inget. Dessa personer symbolisera dina olika sidor och de verkar ha olika uppfattning om relationer
Jag antar att det är tankar efter fars dag…

b) Förra natten har jag drömt att jag rensat avlopp detta kan stå för att rensa ut inre, mentalt skräp på en toalett bredvid en damm vatten symboliserar känslor (varför det fanns en toalettstol toaletten symboliserar utrensning där vette sjutton), letat efter lagom tjocka rönnkvistar för att göra visselpipor visselpipor kan stå för något man använder för att kalla på uppmärksamhet och så stod jag och tittade på någon klätterväxt grön växtlighet kan symbolisera inre utveckling vid dammen som jag funderade på att ta en bit av.

c) Förr förra natten drömde jag att jag hade en fest i mitt uppväxthem kanske något som påminner om något under din uppväxt . Det var många hundar vad är en hund för dig? där, bland annat väninnans, pappas och min storebrors. Ett ex till mig var också där. Jag däremot hade smitit du ville inte vara med utan flydde till grannen som hade en auktion med beiga kor vad är kor för dig? . Där klappade jag en katt vad är en katt för dig? som hade en massa fästingar kan symbolisera parasiter i nacken och runt öronen.

d) För ett tag sen så drömde jag om att jag skulle åka till Australien och backpacka med min minsta son och hälsa på den största. Vi skulle ta flyget ner till Sydney och bara överraska min son. Han skulle inte veta om det. Jag hade (bara?) packat ner en massa klänningar. Jag blev arg på mig själv för att jag inte packat ner kängor för att skydda mig mot bitande djur. Här handlar det om dina manliga sidor och en kvinnlig sida som du är arg på. Den kvinnliga sidan tänker inte på att skydda dig mot faror.

a) du verkar ha motstridiga känslor inom dig.

b) du har en del mentalt skräp som behöver rensas ut, du har kanske uppmärksammat detta redan och påbörjat en inre utveckling.

c) du har inom dig dessa djursidor, katt, hund och ko, vad betyder de för dig?

d) Det ser ut som att du har en kvinnlig sida som du är arg på för att du inte tänker på att skydda dig.

Ove-D
0

#1 Din beskrivning stämmer nog helt och hållet på B-drömmen! TACK!

a) Arne Weise kopplar jag starkt till julen. Andreas har jag aldrig riktigt gillat. Jag var på en föreläsning i torsdags som väckte en massa tankar om familje-/släktrelationer. I fredags pratade jag med några kollegor om mina relationer till min biologiska "familj". Det är mer artighetsvisiter vid fars dag, barnens födelsedagar och vid jul. Sen mamma dog (2002) undrar jag vad jag egentligen får ut av dessa träffar. För mig känns det som plikt och att man måste hålla kontakten med sin biologiska familj även om man inte känner att man har något ihop. Nu under fars dag pratade vi faktiskt en del om bin som var intressant. Annars tycker jag att de flesta samtalsämnena är om husuppvärmning, bilar, båtar osv och där sitter jag som varken har det ena eller andra. Jag har ingen aning om hur min släkt ser på mig. Jag har utvecklats mycket sedan jag utbildade mig 2009-2011. Ju mer jag utvecklas ju mindre känner jag utbyte av min biologsiska familj (pappa och två bröder med familjer).  

Jag har börjat rensa i vissa saker som jag bär på. Rensa mentalt skräp. Ja det stämmer ju. Även om jag inte kommer få några svar de närmsta månaderna.

c) Hundar är något jag älskar och saknar. Många i minn närhet har hundar och det saknar jag.
Kor vet jag inte. Är uppväxt med det, men främst svartvita. Jag tycker de beiga är sötare. Många kopplar kor till någon moderskänsla. Jag vet inte.
Katter ser jag däremot inte som så trevliga som hundar. Katter och jag funkar inte alltid ihop men många är ju gosiga men jag har också träffat många katter som är mer till besvär än nytta. Jag är ingen "kattmänniska" utan vill gärna har djur som är lite lättare att träna och samarbeta med.  

d) Ja min akupunktör pratade också om min kvinnliga sida… Det är ofta som jag ser mig som för lite kvinnlig. Jag känner att jag blir mer och mer kvinnlig men samtidigt vill jag inte släppa min praktiska (manliga) sida.

ikna
0

Som du själv säger, så får du kanske inte svar de närmaste månaderna, men du har förhoppningsvis en del nya tankar att bearbeta… Det är ibland hårt arbete att utvecklas…

Lycka till!

vildrot
0

Den inre bild av föräldraskap som drömmen tycks påstå,stämmer ej med den bild du ser--något att utgå i resonemang om föräldraskapets olika sidor.Drömmer vi om djur bör vi som påpekas ta reda på deras symbolvärde. När det gäller våra husdjur hund och katt vågar jag säga :hunden står för vår "lydiga" sida, Katten den självständiga!

Ove-D
0

Tack Vildrot!

Ove-D
0

DUMMA FULLMÅNE! Jag tror att det är därför jag haft första mardrömmen på flera veckor.

Jag drömde att jag var i mitt uppväxthem, i garaget som är en del av källaren/undervåningen. Garagedörren var öppen och mitt över var min hästhage där det stod en stor (10-12-taggare) kastanjebrun älg. (Kastanjebrun är min favoritfärg hos häst). Älgen verkar varken vara rädd, stressad eller ilsken utan mest nyfiken. Den visade inga tecken på aggressivitet som att attackera, vilja sparka eller stångas.

Min 13-åringa son lockade fram älgen så den kom fram mot garaget men jag var jätterädd. Det var flera hundar (3-5 st) som sprang runt den men den nosade bara på den och två av mina hästar kom med sina skötare som varit ute och ridit och han nosade lite på dem med när de stod och tittade på den vackra älgen. Men min son fortsatte locka på älgen och jag blev arg på honom för att jag ville inte att älgen skulle komma närmre. Jag puttade ner garageporten (hänger i taket) halvvägs så vi fortfarande kunde titta på den vackra älgen men att den inte kunde komma in. Min son fortsatte locka på älgen och jag blev bara argare och räddare.

Jag var inte orolig för att älgen skulle skada min son men själv var jag jätterädd för den så jag sprang bort till grannen (ca 200 meter bort) och sprang uppför deras trappa (överbyggd). De höll på renovera så ca halva golvet var borta. Min son sprang också dit och fortsatte locka på älgen. Jag blev arg på honom för att han lockade på älgen eftersom jag var rädd för den. Jag försökte knacka på hos grannen men nådde inte dörren pga golvet var borta.  Jag vaknade med andan i halsen och var arg på min son och rädd för älgen. 

Vad kan denna dröm betyda? Jag är egentligen inte rädd för älgar. Visst är de respektingivande men jag ser dem som vackra och jag har aldrig råkat ut för någon "dum" älg utan mer att mina hästar jagat älgar när de kommit in i deras hage. Min pappa är jägare och i söndags var jag hos honom och hämtade älgkött. Varför var min son så enveten med att locka på älgen när jag så tydligt visade hur rädd jag var?

ikna
0

Både djur och människor i drömmen symboliserar dina inre sidor/egenskaper. Du har en sida som du är rädd för och en sida som pockar på att du ska utsätta dig för det du är rädd för. Det kanske är något som du har varit rädd för sedan din uppväxt.

Ove-D
0

Hm… Intressant #7 ikna… Jag kan inte komma på vad. Kanske möjligen min pappa.

ikna
0
Ove-D
0

Inatt vaknade jag av att jag grät. Jag var nämligen på släktkalas (ska på min brorsbarns kalas imorgon). Det var flera som satt på soffor innan vi skulle gå in. I en av sofforna satt min mamma (dog 2002) och jag blev så glad att hon var med oss men var ju medveten om att hon var död men hon såg inte ut som ett spöke utan som en "fullfärgad" människa. Jag kramade om henne och sa att jag saknade henne. Det var bara jag som såg henne. Resten av släkten tittade konstigt på mig.

Jag somnade om. Sen drömde jag om att vi var och tittade på ett hus med hönshus och hönsgård (vi ska titta på ett hus på söndag). Jag var jätteglad att det fanns hönshus (det användes inte), men brädorna glipade och det var inte isolerat. Huset var lite äldre. Mina barn (de är nu 13 och 20 men var nog mer 3-10 år) satte sig och lekte plockepinn på golvet som de hittat i huset. Då kom ägarna hem. Det var ett äldre par och jättetrevliga. Jag berättade att jag var glad för att det fanns hönshus och att jag skulle vilja ha några sprätthöns. De äldre paret blev glada och sa att de ville att vi skulle köpa huset men att de inte kunde bestämma vilka som fick köpa det (utan det var högsta bud som gällde).

Första drömmen är ju tydligt att jag saknar min mamma och att jag skulle vilja ha med henne på våra släktkalas. Men det är också min känsla av att mina släktingar inte bryr sig om att mamma är borta.

Andra drömmen är lite konstigare att tolka. Huset vi ska titta på har inget hönshus (men inte omöjligt att få plats med det). En tanke jag hade när jag vaknade var om vad regelverket säger om hönshus måste vara isolerade. ;-) Sen är det väl lite besvikelse på att priserna alltid går upp. Tänk om husägaren/säljare kunde välja bland intressenterna vem som skulle få köpa huset…

ikna
0

Huset brukar symbolisera drömmaren själv. Kanske även hönshuset symboliserar dig själv…. Pengar brukar symbolisera energi. Att köpa ett hus, kan stå för hur mycket energi det kostar att köpa/äga ett hus.

Din första dröm ser jag som att din mamma ÄR med er.