Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 2104 ggr
voldemort
2014-04-03 15:25
0

Återkommande ormdrömmar

Jag är en ung kvinna som ofta drömmer om ormar och har gjort det så länge jag kan minnas. Ormarna brukar oftast inte röra på sig utan ligger bara där. Jag är inte så rädd för dem i drömmarna utan registrerar liksom bara att ormen eller ormarna är där. Till saken hör den att jag är extremt rädd för ormar, det räcker med att jag ser en bild på en orm så blir jag hysterisk.

Är det någon som har några tankar om varför jag drömmer så mycket om ormar och varför jag inte är lika rädd för dem i drömmarna som jag är i vaket tillstånd?

parsley
2014-04-03 15:45
1

Ormar i drömmar är en mycket stark symbol. Den kan symbolisera primitiva ursprungliga instinkter och andlig medvetenhet. Ormar kan symbolisera död och förstörelse. Ormen kan vara giftig och symbolisera olika former av hot. Den kan också symbolisera andlig upplysning. I det antika Grekland hade läkekonstens Gud, Asklepeios, en orm som symbol. Ormen kan byta skinn och förändras. Ormar kan vistas på marken, i luften eller i vattnet. Den kan tolkas som en fallossymbol.

Även om man har ormfobi i verkliga livet så reagerar man inte likadant i drömmar som i verkligheten. I drömmen är man friare.

Dina ormdrömmar dyker förmodligen upp när du känner dig stressad och står inför någon form av förändring. 

Vidgar man tolkningen av din senaste dröm, så brukar hus symbolisera en själv  Bordet står kanske inomhus? Ett matsalsbord kan ha olika betydelser för olika människor. Det kan vara ett plats för samvaro och måltider eller mer av en prydnadsmöbel, där man antingen visar upp en yta eller gör det fint för sin egen skull.

voldemort
2014-04-03 16:40
0

Tack för ditt svar! 

Ja exakt, matsalsbordet stod inomhus i ett vardagsrum (i en lägenhet) där det även fanns en skinnhörnsoffa och några bokhyllor. Bordet var ovalt, ganska stort, i mörkt trä och snidat. Stolarna matchade bordet och de stod inskjutna under bordet så ormen låg slingrad runt både stolarna och bordet. På bordet låg en ljus löpare-duk med broderade blommor och det fanns plastblommor i krukor. Själva inredningen i rummet kändes lite pensionärsaktig med krims-krams och fler plastblommor här och var. Det fanns bara ett fönster och det släppte inte in så mycket ljus trots att det var ljust ute. Jag hade känslan att det bodde en ensam äldre kvinna (jag är 25 år…) i lägenheten, men hon var inte hemma. Det fanns 2-3 personer till i rummet (kommer inte ihåg vilka) och vi stod och planerade något. Kommer inte ihåg exakt vad, men något som skulle kunna vara med i en ungdoms-mysterium-detektiv-bok (typ "Kitty"), det kändes liksom spännande och barnsligt.

Hm, jag tror att matsalsbord symboliserar en prydnad för mig. Något som ofta är onödigt om man har ett köksbord som är tillräckligt stort. Bordet i drömmen fanns där bara för att det var något en kvinna i hennes ålder och klasstillhörighet "bör" ha.

Hittar du några fler tolkningsbara saker? 😃

parsley
2014-04-04 16:09
0

Om du drömmer om en äldre kvinna, dvs en kvinna som är äldre än vad du själv är, så motsvarar hon ditt äldre, kvinnliga jag. Rummet, som är en aspekt av dig själv, känns instängt och mörkt. Möblerna är tunga och inte riktigt din stil. Förmodligen så reagerar du mot att bli äldre och den kvinnoroll som du förväntar dig. Bordet tolkar jag som att du känner att du behöver vara på ett visst sätt för att få näring och accepteras. Fast min lika gärna skulle kunna vara köket och äta och ha det enkelt och mysigt så ser du ett stort, tungt matsalsbord framför dig.

Att du planerar något ihop med vänner tyder på att du försöker lösa problemet, kanske tillsammans med andra. Kitty löste brott och mysterier tillsammans med sina vänner.