Har ni lärt er i drömmarna?
Kanske låter helt sjukt och jag har aldrig råkat på en annan person som faktiskt har lyckats lära sig något i en dröm. Men Kanske finns någon därute som har. =)
Som 8 åring drömde jag mååååånga mardrömmar och ett av dem var att hoppa högt i luften och falla hejdlöst. Det obehagliga suget man får i magen när man åter bergodalbana eller flyger på flygplan. Jag hatade att falla och hatade hur allt blev svart när jag slog i marken.
Men allteftersom jag drömde mer och mer om att hoppa lärde jag mig långsamt att bemästra det och att börja flyga istället. Jag minns vartenda steg i utvecklingen. Jag minns alla gånger det varit min enda utväg, men att jag inte kunde hoppa tillräckligt högt för att hinna fly eller att flyga tillräckligt snabbt för att undkomma förföljarna. Ibland flög jag för nöjets skull, men det är ytterst fåtal ggr.
I nuläget kan jag flyga högt, snabbt och bemästrar det helt. Jag vet hur man ska landa säkert och precist. Och jag älskar det verkligen, nu är de ofta inte en del av flyktdrömmar utan av maktdemonstrationer där jag ger ovänner/fiender vad de tål.
Skitkul..kanske någon annan upplevt något liknande.
Vad det betyder är jag heeelt övertygad om hänger ihop med min personliga utveckling. Från en osäker person med många brister och depression till den jag lyckades utvecklas till.
oj, jag har inte en så djup berättelse som du, men jag har enda sen jag var liten försökt göra en inbakad fläta, har dessutom gissat hur man gör och det har blivit helt fel.. sen gav jag upp och är ingen som går runt och tänker på frisyrer direkt..
en dag vaknade jag, sen somnade jag om och drömde en kortisdröm att ett par händer gjorde en inbakad fläta och visade mig. sen vaknade jag några minuter senare och testade, så fattade jag direkt hur man gjorde och gjrde en perfekt på en gång! liten struntsak, men ändå lite konstigt
Haha jag löste ett matteproblem i min dröm en gång. Det roliga var att det var ju ett mattetal jag var tvungen att lösa när jag vaknade så när jag sov löste jag det… Dagen därpå var det bara att skriva ner det på min matteläxa :D Snacka om effektivitet, skulle lärarna säkert gilla :D
Kan tillägga att jag försökt lära mig flyga i drömmar men brukar oftast misslyckas eller "halvt" lyckas ;) Men en gång flög jag ifrån mina arga lärare! (verkar ha många skol drömmar :p )
Jag har också löst matteproblem i några drömmar, sådana irriterande som man grublade på jättelänge under lektionen och så kommer svaret till en.
#3 Det tog mig många år att "lära mig" att flyga i drömmarna. Jag hade så många drömmar där jag inte kunde lyfta eller störtade rätt ner i marken med dendär sugande känslan i magen. =D