Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 1817 ggr
johannapannajonsson
0

För mycket klardrömmar/Lucida drömmar

Hej!

Jag har ett problem som jag börjar bli ganska less på, och jag skulle behöva lite hjälp med att hantera det…

Det är så att jag varje natt i över ett år har drömt klardrömmar ( även kallat lucida drömmar), vilket jag tycker är väldigt intressant eftersom jag oftast kommer ihåg dem tydligt och att jag kan kontrollera dem medan jag drömmer.  Jag vill också tro att jag genom mina drömmar kan ta emot budskap från "andevärlden" eller vad man ska kalla det.

Problemet är att det känns som att jag bara drömmer och drömmer, hela nätterna, och det gör att jag ALDRIG känner mig utvilad då jag vaknar på morgonen. Vintern var jättejobbig för då hade jag riktigt svårt att ta mig upp ur sängen för jag kände mig så utmattad, som att kroppen vägrade hålla upp mig 😢.. 

Detta påverkar ju givetvis resten av mitt liv också - jag står och gäspar på jobbet, jag har ingen ork till något och jag är ständigt förkyld vilket hindrar mig från att röra på mig också. Jag antar att eftersom att jag tycks drömma hela nätterna så får kroppen heller ingen chans att återhämta sig - därav är jag alltid sjuk och utmattad? det är bara en teori (och ja, jag har varit på sjukhuset för att hitta andra orsaker men de hittar inget). 

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig? 

Tacksam för svar,

mvh Johanna

H-lena
0

Man kan ju göra någon slags sömnanalys tror jag, har du kollat något på det? 

Kan du se något mönster i det du drömmer? Kan du själv dra slutsatser om vad det är drömmarna försöker förmedla? Kanske är det något som ligger och gror inuti dig som du inte är helt medveten om. Annars vet jag faktiskt inte. Men det låter ju väldigt jobbigt! Hoppas det löser sig snart!

AkaiTsuki
1

Hade lucid dreams ett tag förra året, dock väldigt läskiga sånna och lite koko 
Men jag läste någonstans att för att inte åka in i dem ska man röra t.ex på foten  eller muskler för att få hjärnan att somna c: det fungerade ju för mig

//Joanna

johannapannajonsson
0

Nej jag har inte lyckats hitta något mönster i det jag drömmer, kanske borde jag börja anteckna om vad jag drömmer. Ska kolla upp det där med sömnanalys, det har jag inte provat.  Tack så mycket för era svar! :)

TTT
1

Jag har samma problem, vaknar typ med ont i huvet varje morgon. men de perioder utan sånna där riktigt  skumma drömmar (ja typ lite andekontakt också tror jag) är jag ganska normalt utvilad. Det värsta är att när man väl har börjat en natt, fortsätter det i typ tre veckor varje natt. sen lugnt ett tag.

börjar också bli riktigt trött på det där. men funderar på om det har med en själv att göra eller nåt yttre..  Har du svårt att somna på nätterna? varje gång jag haft det och typ tvingat mig själv att somna har det nämligen hänt. det kanske beror på stress om hjärnan aldrig vill somna? eler har det kanske inté alls med en själv att göra??

ps. jag vet inte om du bara har lucida utan också utanför kroppenupplevelser? om du har det kan jag lugna dig med att jag fakriskt "vaknade"  i en sån och såg hur jag gled ut ur kroppen, men lyckades vända tillbaka just av den anledningen att jag tänkte att jag måste sova ut. det gick att sova som vanligt direkt efter det, utan att ens vakna emellan.

så du kan ju försöka vakna och sen försöka somna om om det går

johannapannajonsson
0

Ja, absolut tror jag att det kan ha med yttre faktorer att göra och välmående i huvud taget, jag har varit utsatt för stress under en länge tid och är väl ganska känslostark av mig vilket gör att jag grubblar väldigt mycket och antagligen lite för mycket. Men jag har sällan svårt att somna om min dygnsrytm är bra, dock kan jag vakna under nätterna men då somnar jag om på en gång igen och fortsätter drömma. 

Jag har (tyvärr :p) aldrig haft en utanför kroppen-upplevelse vad jag vet av, men det måste vara riktigt häftigt? jag har ett par gånger försökt att lära mig det, men det har slutat med att jag fallit in i riktig sömn.

TTT
0

Ja, det är coolt ;D har dock aldrig lyckats när jag försökt, det kommer alltid i fel lägen..

Jag har ingen aning, men kanske det kan hjälpa om man tröttar ut hjärnan innan man går o lägger sig. typ löser soduko eller nåt hehe..  eller testa att gå o sova i drömmen, om du förstår vad jag menar?