Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettmardrömmar
Läst 1772 ggr
fairyautumn
2015-02-23 23:25
2

Ser pappan dö varje natt

Hej

Jag har en vän i England som drömmer hemska mardrömmar varje natt. Jag har försökt få så mycket information som möjligt men jag har själv ingen aning om hur jag ska kunna hjälpa honom på andra vis än att visa mitt stöd men det kommer ju inte precis att få stopp på drömmarna.

Enligt honom har inget triggat igång drömmarna utan han har bara börjat drömma de för ungefär 5/6 år sedan. 

Drömmarna utspelar sig alltid i ett helt vitt rum utan möbler förutom ett operationsbord med kedjor fastsatta i det. Det finns inga dörrar eller fönster, alltså ingenstans att ta sig ut. På bordet ligger antingen han eller hans pappa medan en kille han tror är i 16-års åldern på olika sätt mördar dem, oftast genom att slita ut inälvor och liknande medan han skrattar. Han får alltså se sin pappa bli mördad varje natt, han får ofta hans blod över sig och hela rummet blir rött av hans och hans pappas blod. Mördaren har en svart huvtröja och jeans på sig men han säger aldrig något utom när han skrattar, vilket ska låta som ett barns skratt. Det är dock inte alltid bara en mördare utan ibland finns en tjej med som antingen hjälper till eller håller min vän borta från att kunna hjälpa pappan. Hon har aldrig något på sig utom en 'tribal mask' (vet inte hur jag ska översätta det). Den har varit av några gånger men han känner inte igen ansiktet då det alltid förändrades varje gång han såg på det. Den manliga mördaren har han heller aldrig sett ansiktet på men han har en känsla av att det kan vara han själv, varför han gör detta har vi ingen aning om dock.

Just att han måste stå ut med dessa drömmar varenda natt (ibland flera gånger per natt) är inte det enda problemet (han vaknar ofta upp gråtandes), utan att de även hemsöker honom i vardagen. Han ser den manliga mördaren överallt, oftast i skuggorna och det skrämmer honom självklart. Senast var idag på väg hem från skolan, han stog mitt i vägen och flinade åt honom (han kan se munnen ibland), men denna gång hade huvtröjan hans skolas loga på sig. 

Han har inte berättat om detta för någon annan än mig då han skäms över det. Jag har bett han ta kontakt med någon och han vill försöka men vågar inte. Mitt stöd hjälper tydligen fastän jag just inte kan göra annat än att lyssna. 

Kan någon snälla hjälpa oss att få stopp på detta? Han orkar snart inte med detta mer och behöver verkligen hjälp.

(Kudos till mig som tagit reda på allt detta innan jag skrev inlägget och sedan översatt allting till svenska..)

//doge

hannaj98
2015-02-24 00:20
0

Det bästa är ju att ta kontakt med en terapeut, men detta kan vara lättare sagt än gjort. Jag själv behövde kontakt med en psykolog för några år sedan, men jag tyckte också att det kändes jobbigt först, det jag gjorde var att jag började med att chatta. I Sverige finns ju t.ex bris som man kan chatta med anonymt. Det  kändes inte alls så jobbigt för mig eftersom personen inte kände mig och jag när som helst bara kunde kryssa ner fönstret och personen skulle aldrig veta vem jag var ändå. 

På detta sätt kan han ju få hjälp med hur han ska göra utan att det ska kännas så jobbigt och förhoppningsvis så kommer han med tiden kunna prata om det "in real life". Det finns ju också telefonnummer man kan ringa men jag tyckte det kändes bättre att chatta.

fairyautumn
2015-02-24 00:27
0

Vet du om det finns något motsvarande till bris i England? Han kan ju inte svenska över huvud taget

Tack för ditt svar!

//doge

hannaj98
2015-02-24 01:10
0

Vet inte, men det måste finnas massor på engelska. 

Jag har ju inte använt någon av sidorna eftersom jag är svensk men här är en sida som jag hittade som verkar bra och seriös. (Förutsatt att han är under 18?)

http://www.childline.org.uk/talk/Pages/Talk.aspx

fairyautumn
2015-02-24 02:51
0

Tack så mycket! Jag ska visa honom detta. Han är under 18.

//doge

fairyautumn
2015-02-24 02:51
0

Någon som kan tyda drömmarna?

//doge