Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 900 ggr
Choklad
2

Att tolka en dröm

Det finns lika många sätt att tolka en dröm som det finns drömmare, tror jag. Eftersom symbolerna i en dröm tolkas olika från person till person.

Men trots detta hävdar jag att även andra kan tolka din dröm, eftersom det då sker på ett annat vis och ur en annan vinkel.

Då jag tolkar mina drömmar, så utgår jag ifrån vilka erfarenheter jag har av symbolen som jag ser i drömmen.

Ofta finns det en "huvudsymbol", t ex så såg jag på "Unga bönder" igårkväll på Tv:n, och där fanns det kossor, vilket jag är rädd för. (☺️)  De är fina och jag har inget emot dem , men jag är ändå rädd för dem om de skulle komma lösa och nära inpå mig, så självklart drömde jag om kossor inatt. 😮

Kort sagt sa drömmen till mig att ta hand om min rädsla, och inte bara för denna rädslan, utan korna visar mig att jag bör ta hand om mina övriga rädslor också, alltså sa drömmen mig kort och gott att ta itu med rädslorna.  

Man kan också känna in känslorna från drömmen, låta dem komma tillbaka till en igen och nu har man chansen att verkligen känna in dem, och reagera på dem . Då kommer ofta svar från känslorna och man förstår bättre varför drömmen kom till en.  ( här menar jag inte mardrömmar, eftersom dessa känslorna ofta är väldigt starka och otäcka, så i det fallet kanske man behöver någon som finns med en och stöttar)
 (Detta jag skrivit ovan är den personliga tolkningen , och denna kan inte någon annan göra, eftersom det är ens privata känslor som man får fram, men däremot så kan en drömterapeut hjälpa till att tolka och diskutera fram ett svar )

Sedan kan man tolka med hjälp av drömlexikon.

Du kan lätt göra ditt eget personliga Lexikon, skriv upp det du har drömt om, notera de symboler som du reagerat starkt på, och skriv upp vad du tror att de kan betyda för dig.

Se på dem och försök att få ett sammanhang av dem  så kan man få fram ett svar.

Man kan också se på andras drömlexikon som finns, i böcker och på internet.

Det finns också gamla (18 00 tal-19 00 tal) böcker med tolkningar i, men en del av dem kan vara lite missledande,  och med det menar jag att de ofta förutspår händelser, som skrämmer upp den som söker ett svar. Oftast helt i onödan.

Som hjälpmedel då man tolkar sina drömmar, kan man t ex ha en liten bok och en penna redo vid sängen, så att man snabbt kan anteckna det man nyss drömt, eller så kan man ha sin mobil och prata in vad man drömt om på den.

Det är intressant att senare följa drömmarna och se hur man tolkar dem efter ett tag och då kan man se att jaha, "det var den händelsen och de orden, de personerna som fick mig att drömma detta" ,  och att i det skeendet också förstå sig själv bättre, och därför komma vidare med sig själv och sina känslor, t ex.  Att få en insikt i varför man reagerade som man gjorde och hur man kan komma vidare i detta.

U R us