Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 2201 ggr
Snuttefia
0

Rädd för att drömma?

`Är du rädd för att drömma?
Varför?

M.V.H Snuttefia

Choklad
0

Nej jag är inte rädd för att drömma . Men jag kan förstå om man är det, då man har mardrömmar ofta.

U R us

Amanda.M
0

Jag är ganska rädd för att drömma.. drömmer oftast om personer jag känner och saker jag har sett under dagen. Men oftast var det mardrömmar när jag hade min drömfångare och jag vaknade av den menmen det behöver inte vart drömfångaren som var problemet. Iallafall jag drömmer inte alls roliga etc drömmar utan mardrömmar rakt på, så nu kollar jag gärna inte på skräckfilmer och undviker att kolla på läskiga saker 😭

Choklad
0

ofta vill även mardrömmarna säga något, och ofta så är det fråga om  saker som du behöver prata om, mardrömmarna brukar återkomma tills man har gjort något åt dem. Och är du rädd för att drömma, så gör den rädslan det hela värre, den bygger på de andra rädslorna och sedan blir allt kaosaktigt och då skapas mardrömmarna till en ond cirkel.

U R us

Snuttefia
0

Sen är ju drömmar bara drömmar det får man inte glömma. 
Och är det något som skrämmer en så får man läsa på om det.
Ju mer du vet om allt desto mindre skrämmande blir det.

M.V.H Snuttefia

Choklad
0

Drömmar är ju inte "bara drömmar" enligt min mening, man bör inte ta dem lättvindigt. Speciellt inte inte mardröm, och särskilt om det återkommer, då är det kanske dags att prata med någon, en drömterapeut eller en vän eller annan terapeut, då menar jag om drömmarna är så plågsamma att man inte klarar av dem. 

Sedan är det ju så att precis allt kan ske i en dröm, vill man åka ut i yttre världsrymden så kan man ju det, t ex, det är ju en sorts fantasi med symboliska innebörder. 

Det finns också en form av "mardrömmar" som egentligen inte är det, men som man ofta upplever dem som. Om man har en fobi och drömmer om det man är rädd för, så kan det tyda på att kroppen säger att nu är det dags att ta och gå emot din rädsla och gå och få hjälp att bli av med den.

T ex om den som är rädd för ormar, drömmer om dem, och då blir det ju en  sorts "mardröm", men symbolen  av ormen kanske inte vill skrämmas, utan den vill kanske säga något helt annat. Allt beror på vad symbolen gör i drömmen. Och hur den ser ut mm.

U R us

Snuttefia
0

#5 Du har rätt men på samma gång måste man ju tänka att det är bara en dröm men att man kan göra något åt det..

M.V.H Snuttefia

Choklad
0

# 6

Ja det är just det som drömmen vill, att man ska göra något åt det för att kunna släppa rädslan eller vad det nu kan röra sig om.

U R us

Amanda.M
0

#3 så svårt när jag inte vet vad drömmen vill säga :(

Choklad
0

men vad har du för bilder i din dröm? försök att komma ihåg de viktigaste bilderna och PM:a mig så kanske jag kan hjälpa dig

Alternativt så skriv ner de det du minns från drömmen, skriv ner det som på en lista, studera orden och fråga : hur? varför?

och känn efter inom dig hur du reagerar på det du minns. skriv ner det du känner inför det du har skrivit ner, så kanske du får en förklaring

U R us