Fysiska saker när man sover?
Hej vad brukar ni få för konstiga händelser när ni sover?
Jag brukar drömma att jag halkar eller trampar snett oftast på en typ trottoarkant och vaknar med ett ryck som om jag "slår i marken", detta brukar ske för det mesta när jag är på väg att somna. Någon som har något liknande eller vet vad det är?
Något annat som brukar hända är att så fort jag blundar börjar allt liksom snurra, fast jag är vaken eller halvvaken.
M.V.H Snuttefia
Att man rycker till är för att det blir sammandragningar i musklerna. Exakt varför det händer vet jag inte och vad det nu ska vara bra för… Men det är helt normalt att det gör så 🙂
Jag har liknande, när jag blundar känns det som om att jag är på en båt och det gungar :( När man faller tror jag beror på att man somnar för fort eller liknande, tror att jag läste det någonstans. :)
Zingo ;D
#1 Jag vet, det kallas för ap ryck. Kommer från när man var apa och inte kunde sova för djupt för att inte falla ner från trädet…. jag tänkte nog mer på själva situationen, varför det är just att man halkar/ trampar snett. Kanske skulle skrivit det.
M.V.H Snuttefia
Ibland känns det som om man själv börjar snurra och typ åker upp ur sängen…
M.V.H Snuttefia
#3 Aha. Ja, det vet jag däremot inte. Men det är ju under den tiden man är som mest lättväckt, så kanske det hänger ihop nåt vis att det är just om man ramlar? Har ofta den känslan när jag vaknar med ett ryck, att jag ramlar ner från nånting, en trappa/bord eller liknande. Vad jag nu har uppe på ett bord att göra…
#5 Jaha, man kanske trillar på olika vis tänkte jag… Och om olika situationer kan ha olika betydelser.
M.V.H Snuttefia
#6 Jag drömde ofta att jag gick balansgång på ett staket och trillade ned. Och jag drömde det efter att jag såg på Pippi Långstrump, där fanns ett sådant staket. ^^ Fast nu ramlar jag alltid ned från kyrktaket? :/ och det har jag ingen aning var jag har fått det ifrån
Zingo ;D
#7 Kyrktak? Där ligger mitt bord i lä med andra ord 😉Men konstigt att det är just att man ramlar som gör att man ofta får de här rycken.
#7 Har du nyligen vart på konfirmation?
Hörde att man förr firade med att klättra upp på taket och sätta en krans runt typ korset på toppen.
M.V.H Snuttefia
#9 Nepp nästa år blir det för mig :) Har inte varit så mycket i kyrkor faktiskt, typ 2 begravningar, bröllop och nån gudstjänst när jag gick på kör. :)
Zingo ;D
Jo, visst ja! Jag var och firade mina kusiner på konfirmation, men det var dock inte nyss, typ 2 år sedan" :)
Zingo ;D
#10 Det räcker att du har tänkt på det eller pratat med någon om det.
M.V.H Snuttefia
#12 Okej, då kan ju det absolut vara en anledning ;)
Zingo ;D
#13 "Våra drömmar är oftast baserade på saker vi funderat över och gjort under dagen. Har vi funderat mycket kring våra barn är det troligt att vi även drömmer om dem, har vi spelat fotboll hela dagen är det inte ovanligt att man drömmer att man spelar just fotboll. Det vi gör i vardagen tar vi med oss i drömmen!"
Från: http://www.somnupplysningen.se/lucid-dreaming-komma-till-medvetande-nar-man-drommer/
M.V.H Snuttefia
Att man vaknar med ett ryck efter en dröm där man halkar/ramlar/faller är för att hjärnan gör lite fel och "stänger av sig" så den lurar sig själv att man dör. Därför väcker den liv i musklerna och man rycker till i hela kroppen och vaknar upp. Detta fick jag lära mig på psykologin. 🙂
Jag brukar också drömma att jag halkar på en trottoarkant eller liknande. Många drömmer att de faller från ett stup.