Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettfakta-om-drömmar
Läst 3181 ggr
Choklad
2015-04-23 10:00
2

Hur drömmer du?

Visste du att:

man glömmer bort 90 % av sina drömmar

de som föds blinda drömmer  om känslor, dofter och ljud. (fast det gör det ju ofta hos alla människor ) medan om man har blivit blind senare i livet, även kan se bilder 

alla drömmer. Om du tror att du aldrig drömmer, så har du "bara" glömt bort dina drömmar.

Ungefär 12% drömmer enbart i svart och vitt. Resten av oss drömmer i färg.

Om du drömmer om någon symbol eller sak handlar drömmen sällan om den som sådan utan istället om något den symboliserar för dig.

Den vanligaste känslan i en dröm är oro och ångest. Negativa känslor är vanligare än positiva känslor.

Du har mellan fyra till sju drömmar varje natt. Och du drömmer allt mellan en till två timmar varje natt.

Under REM-sömnen (alltså drömsömnen) är kroppen paralyserad av en mekanism i hjärnan för att motverka naturliga rörelser som annars skulle ske i sömnen.

Vårt medvetande tolkar hela tiden de externa stimuli som våra hjärnor är bombarderas med all vår vakna tid. Sedan gör den allt det till en del av våra drömmar. Det betyder också att hjärnan även när du sover registrerar ljud och intryck. Vilket kan leda till att om du hör någon borra i väggen så kan du drömma om att du är hos tandläkaren till exempel.

Studier visar att mellan 18%-38% människor har upplevt åtminstone en dröm som handlat om en framtid de sedan upplevt. Och ungefär 70% har upplevt déjà vu.

Inte bara kan du ha lika njutbart sex i en dröm som i verkligheten, du kan också uppleva en orgasm, utan utlösning, i en dröm. Upplevelsen och känslan kan till och med vara starkare än i vakna livet. 

Hämtat från :

http://www.amelia.se/artiklar/15-intressanta-fakta-om-drommar/

U R us

Choklad
2015-04-23 10:06
0

Hur drömmer du? Drömmer du i svartvitt eller i färg ?

U R us

saradormin
2015-04-26 07:52
0

*1 Svårt och svara på det för min del, men ja vet att ja ser färger på symboler sen om de är genom tankar som projicerar till mig eller ja ser kan ja inte svara på. I drömmen behöver man inte alltid se.

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
2015-04-26 07:55
0

1* En hel livsdröm kan man se på en sekund, har själv upplevt en jättelång dröm i vaken tillstånd där jag visste vad klockan var.

sajtvärd  drömmar ifokus

kanin och häst
2015-04-26 16:50
1

Jag drömmer i svartvitt! :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Amanda.M
2015-04-26 20:42
0

Har aldrig tänkt på färg, men jag drömmer i alla färger. Trodde det bara var jag som var lite annorlundare och drömde flera drömmar per natt men det var det inte :)

Blueberry95
2015-04-27 20:19
0

Jag drömmer i färg, har nog aldrig haft en svartvit dröm som jag kommer ihåg. På senaste tiden har jag haft väldigt klara drömmar som jag ibland till och med är medvetande i. i bland känns dom nästan lika verkliga som riktiga livet :)

[LoveUnite]1
2015-05-03 22:44
0

Har enbart drömt i färg hela mitt liv.
Jag kan minnas drömmar jag haft sedan barndomen.
Jag minns alltid mina drömmar, men som nr 1 skriver, oftast slutet av drömmen.

Men det är ju då normala drömmar.

Choklad
2015-05-07 09:56
0

Jag drömmer i färg. Och jag är oftast medveten om att jag drömmer, och det händer att jag kan tolka bildfrekvenser och upplevelser direkt då drömmen pågår. Men det har hänt då jag varit inne i en intensiv drömtolkarperiod. Nu händer det mera sällan, jag drömmer konstigt nu och det är liksom inte någon ordning på mina drömmar längre. 

Eftersom jag inte tolkar dem längre, så blir det väl att man går tillbaka i de gamla spåren igen.

U R us

Jocke177
2015-05-09 01:17
0

Beror på vilken dröm det är, klardrömmar är så fruktansvärt realistiskt i alla aspekter..

Fast drömmer nog alltid i färg, men ofta är det så att jag har problem med att "se" i drömmen, det kan vara grumligt eller problem med att ha öppna ögon i drömmen, fast vid ögonblicket man börjar klardrömma blir detaljerna otroliga, blir en "wow" känsla efteråt så att säga ;D

[rore]
2015-05-19 11:13
0

Jag drömmer mest i färg. Det har hänt vid enstaka tillfällen att jag drömt i svart/vitt.

Och då känns det himla märkligt(?)

Choklad
2015-05-19 14:12
0

Spännande att du kan drömma på båda sätten Rore.

Kanske du kom i en sorts klardröm då du drömde i svartvitt?

U R us

[Blue_Lugia]
2015-05-30 20:29
0

Det där med att drömma om framtiden stämmer faktiskt. Jag drömde att jag var på sjukhus och förbereddes inför operation och narkos. Några månader senare blir jag i verkliga livet opererad i ögat för näthinneavlossning… Så det känns lite som att drömmarna ibland försöker förvarna oss för vad som komma skall i framtiden eller det kanske bara är jag som känner så?

saradormin
2015-05-30 21:45
0

*12 De är absolut sanning, att vi kan se vår framtid genom drömmar, ja har själv för några år sen sett en dröm där min framtid visades ett år framåt och allt stämde, men de varit jobbig för mig och veta, och man kan förändra framtiden på fysiska, därför vi får såna drömmar, och såna drömmar är oerhört svåra och tyda ja själv fick hjälp och tyda den av en mycket andligt vaken vän, enligt mig kan man bara som andligt vaken tyda drömmar någorlunda korrekt, att söka i drömböcker efter svar är lönlöst, de är så förvrängda och de närmaste drömtydning man kan komma är och hitta tidning i den riktiga gamla testamentet eller torah och talmod om man får tag i såna.

sajtvärd  drömmar ifokus

Choklad
2015-05-31 10:29
0

Enligt min erfarenhet går det alldeles utmärkt att tyda andras drömmar, (om det var det du menade saradormin? ) och att drömma om framtiden kan man göra, eftersom dåtid skapar framtid pga de konsekvenser som skapas i vårt "nu". Allt vi gör, i nuet, skapar vår egna unika framtid. Så är man en logisk person, så ser man hur logiskt det är att drömma framåt.

Sedan stöter vi alltid ihop med andras logiska "nu", och det kan man inte styra, eftersom man inte kan styra andras liv så som sitt eget, alla begår vi misstag och ofta får andra individer lida eller få positiva erfarenheter av det, så därför bör vi vara positiva i vårt beteende, så mycket som möjligt. Men ingen är perfekt, men vi kan göra så gott vi kan. 

Drömlexikon är en vägledning, förslag på vad det kan betyda då vi drömmer, det  har jag också påpekat i det Lexikon som jag håller på att skapa härinne. Man kan fundera över orden, symbolerna och sedan kanske man får lite hjälp.

Att ta det hela med ro, och inte låta det bli allt för allvarligt, är kanske också en bra ide´  tänker jag. 

Fast då jag tyder till någon, vill jag gärna ha en konversation under tiden, eftersom jag då lättare kan leda fram personen i drömmens händelser och få fram ett så bra resultat som möjligt.

U R us

saradormin
2015-05-31 11:07
0

För kunna tyda drömmar så räcker de inte med huvudsymboliken, man måste göra analys eller djupanalys, och då är man andligt vaken. Och du har helt rätt om att vi i nuet skapar framtiden. Men enligt mig så är det inte så lätt, ja vet lite om min framtid pga sånt jag önskat mig innerst inne. Men i de flesta fallen så lätt blir utgången helt annat än man ville, för de är inte så lätt och önska från sin innersta när man är en fysisk individ.

sajtvärd  drömmar ifokus

Choklad
2015-05-31 15:15
0

# 15

jag vet hur  du menar, men man behöver ändå inte vara andligt vaken för att tolka en dröm, man tar det på lite olika sätt. Och djupanalyser är ju inte alltid nödvändiga.

U R us

Blueberry95
2015-06-08 12:26
0

Jag skulle säga att det är lättast att dyka sina egna drömmar. För symboliken och händelserna i drömmarna ger samma känslor som i vaket tillstånd. Så om man tex drömmer att man blir jagad av ett monster så försöker man identifiera känslan som man får och koppla i hop med samma känsla som har har när man är vaken och det kanske kan vara en känsla som man får en arbetskamrat på jobbet. Då har drömmen talat om att du kanske ska byta jobb. Det är så jag tyder mina drömmar😊