Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 2052 ggr
Deammonkey
0

Käften allihop

Hej! Jag är en 14 åring som bor i en liten stad där alla nästan känner alla. Jag har stora problem med mitt utseende. Jag känner mig kränkt pågrund av mitt utseende. Varje gång jag träffar på nya människor frågar de alltid om jag kommer från Thailand eller Filippinerna (jag kommer från Afghanistan) vilket stör mig! Ett exempel på hur mitt utseende stör mig är när jag visade min afghan kompis som är väldigt vacker till mina andra kompisar. - Är hon verkligen afghan? Nej men hon är ju nästan för fin för det. Du liknar en afghan, sa de. Bara för att jag har de kinesiska dragen. Folk påpekar jämt hur jag ser ut. T.ex. åhh du har finnar, jag trodde du kom från Kina eller Thailand. En gång trodde en kvinna jag var halv svensk. Kan de sluta, jag fan från Afghanistan! KAN ALLA SLUTA FRÅGA MIG VART JAG ÄR FRÅN OCH SLUTA PÅPEKA MINA FULA DRAG. Jag ser mig själv varje jävla dag i spegeln och jag behöver inte höra era kommentarer hela tiden. Jag brukar drömma om att jag byter ut mitt ansikte mot någon annans. Sen så vaknar jag igen. Vad tycker ni? Borde jag börja spilla lögner för människor om att jag är Thailändare så de slipper bli så chockade över att jag är afghan?

VildaVittra
5

Jag tycker "asiatiska" drag är otroligt vackert, dessutom åldras människor med det inte alls lika snabbt utseendemässigt som oss andra.🙂

Folk kommenterar alltid folks utseende, till mig kan vilt främmande människor komma och säga att jag behöver banta, även på den tiden jag var normalviktig. 

Jag tror du måste börja jobba med din självbild och börja tycka om din bild i spegeln, då kommer du inte ta åt dig av kommentarerna. Kom ihåg att alla människor är vackra på utsidan, det enda som kan vara fult är det innanför.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
4

Jag har bott I Sverige i ca tjugo år och folk frågar fortfarande var jag kommer ifrån. Inte för att jag ser ut på något speciellt sätt utan för att jag inte är svensk. Det får man leva med. I början när jag mest ville "smälta in" och var väldigt osäker, så var det både jobbigt och irriterande. Man vill inte alltid prata om sin bakgrund. Jag är så mycket mer än invandrare. Nu för tiden stör det mig inte alls. 

I takt med att man blir mera bekväm med sig själv och får bättre självförtroende så blir det också mindre störande. Jag tror att du behöver inse att du duger precis som du är. När du känner så kommer även andras kommentarer att vara mindre viktiga.  Man lär sig också att folk frågar av ren nyfikenhet och inte av elakhet.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

VildaVittra
2

#2 När jag frågar vart någon kommer ifrån har jag faktiskt en baktanke, jag är nämligen väldigt intresserad av maträtter från andra kulturer och ibland så saknas information i recepten som krävs för att få det rätt, så jag vill kunna fråga någon från regionen om hur man gör. Ibland kan det ju också vara att jag behöver byta ut en ingrediens, som numera vet jag att barracuda kan bytas ut mot lax, just för att jag frågade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ravynsfair
1

Låter som att du behöver jobba med din självkänsla men förstår samtidigt din frustration. 

Nu är detta förvisso inget problem för mig men det händer att folk (efter att de fått reda på vart jag kommer ifrån) säger "MEN JÄVLAR, DU LÅTER JU HUR SVENSK SOM HELST!" 
Vilket ibland faktiskt får mig att undra, hur låter någon som är "hur svensk som helst?" 
Hur ser man halvsvensk ut eller hur ser ens en helsvensk ut? 

Kommer någon och gör narr av min härkomst (jag är från Finland) så brukar jag oftast bara skoja med. 
Jag är numer stolt över mitt ursprung, ibland frågar de hur finsk jag är (för det har visst någon betydelse?) varpå de får "Jag är så finsk att jag inte ens är svensk medborgare, haha!" som svar. 
Visst kommer det miljoner frågor sen men jag struntar i det.
Enbart massa fördomar precis som i ditt fall. 

Och nej, jag tänker inte byta bort det då det är en del av mig, precis som ditt afghanska ursprung är en del av dig. 
Var stolt över det och kan du inte det så får du försöka acceptera det iallafall 🙂
Du kommer att må så mycket bättre sen ❤️

Instämmer med dessutom med  #1
"Jag tycker "asiatiska" drag är otroligt vackert, dessutom åldras människor med det inte alls lika snabbt utseendemässigt som oss andra."

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Silverräv69]
1

Ibland önskar jag att folk kunde se på mig var jag kommer ifrån, då jag är mycket stolt över mitt ursprung och rötter..men jag har inte turen. Ser helt svensk ut och pratar felfritt, har endast mött en genial läkare som kunde höra min brytning, men han var ytterst speciell som lade märke till sådana mikroskopiska saker.

Du ska inte vara arg på att folk tror sig veta var du kommer från, det viktiga är att du ska älska dig själv, din härkomst och familj. Egentligen har folk inget att göra med det, men eftersom vi är så nyfikna av oss, vill de gärna veta, trots att de är ganska okunniga om utseenden och härkomst. En mongol hade kunnat tas för en thailändare, människor har inte så mycket att jämföra med.

Och kommentarerna om vad de tycker är vackert och hur du är spelar ingen roll. Det häftigaste är att det bara finns en av dig, precis lika unik som en snöflinga. Du ska bära upp dina drag med stolthet och vara glad att kunna överraska folk med din härkomst, utbilda dem lite. ;)