Pojke 3 år
Hej! Min son drömmer så gott som varje natt mardrömmar och vaknar helt hysterisk och stel som en pinne. Nog har barn bra fantasi men just när samma dröm är återkommande börjar man slutligen fundera. han berättar att framför sängen (pekar och visar vart) kommer de fram armar, ibland säger han spöken som håller fast honom jätte hårt i sängen. Han visar mig klart och tydligt hur de håller fast honom i sängen. just att de håller fast honom verkar vara problemet med att han blir hysterisk och rädd för annars säger han att de är snälla. Hjälp mig? Betyder drömmen något särskilt? Eller är de någon/några som är här och hälsar på helt enkelt?
Kan han ha en sömnparalys?
Spökena blir symboler för det han är rädd att uppleva, att bli fasthållen.
Eller blir han fasthållen på dagarna och tvingad till något?
U R us
Nej han är ett glatt och aktivt barn på dagarna ingen vad jag vet som håller fast honom. Men spöken är något han talar mycket om, men det antar jag många barn överlag pratar om.
Han är i den åldern då många barn är känsliga och ser mycket som de vuxna inte ser. Det jag blir upprörd över är att en så liten ska behöva uppleva detta.
Han har inte råkat se någon skräckfilm eller ett program som är återkommande?
Jag vet en person som då han var liten var väldigt rädd för sin garderob, han trodde att det fanns ett spöke där, och han hade sett ett branprogram på tv om just det.
Men om det är så att det verkligen är spöken som tar tag i honom, så säg till dem att sluta. Att du inte tillåter dem att göra din son illa.
U R us
Skräckfilmer är inte något som ses i vårt hus, Jag har aldrig förstått mig på tjusningen med att utsätta sig själv för rädsla. Ser vi på mer opassande program för barn så som deckare och dylikt så ligger sonen och sover. Det jag kan komma på som jag ser återkommande varje dag är "born Every minute", och om han skulle vara i närheten och kika så kan han säga "åh en bebis".. Jag hoppas och tror att de kommer upphöra dessa drömmar i sinom tid. De jag glömde skriva i föregående inlägg är att han ibland, efter ha vaknat upp av denna dröm och vi (jag el pappan) gått in till honom och tröstat så kan han be mig titta under sängen och se om spöket är kvar där. eftersoom ingen är där är han nöjd med mitt svar och kan lägga sig och sova igen i sin säng.
Det är bra att ni tar honom på allvar, det finns de som bara viftar bort sånt här annars.
Hoppas att allt blir bättre för honom och för er, det är ju jobbigt att ha det så här.
Sedan kan jag fundera över om han har upplevt något som ni inte vet om? En treåring är ju sällan eller aldrig ensamna och utan vuxna, men ändå. Kanske han behöver få komma till en psykolog? Bara för säkerhets skull.
U R us