Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettklardrömmar-lucid-dreaming
Läst 3499 ggr
MatildaSjöberg
0

Styra sina drömmar...

Är det någon mer än jag som medans drömmen pågår så kan jag inse att "vänta lite nu… Detta är en dröm" och styra drömmen utifrån det. Alltså bestämma exact vad som sker utan att vakna?

Cahira
1

Jodå det har hänt mig ett par ggr med. :) 

"Vänta, du är död, detta måste vara en dröm."

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fredrikh
2

Jajamän, det är rätt vanligt att det händer men det är svårt att hålla sig i drömmen när man väl upptäckt att man drömmer och att inte vakna, När det väl händer dig, utnyttja det! Passa på att göra saker du alltid velat gjort, fråga saker du alltid velat veta, ditt liv kan förändras :)

MatildaSjöberg
0

#2 Hahaha ;-) Ja.

märtahej
0

Ja, det kan kallas att man klardrömmer. Själv har jag tränat upp mig och kan göra väldigt mycket med mina drömmar. Jag brukar flyga omkring och bestämma vad de ska handla om osv. Jag råder er att googla på "klardrömma" eller något liknande. Det finns en tråd på flash back som handlar om att lära sig klardrömma, läs den! :)

fairyautumn
0

Lucid Dreaming heter det på engelska, gå in på www.dreamviews.com och läs mer! :D Det är riktigt intressant :) Sida är på engelska

//doge

Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
0

Ibland när jag drömmer så VET JAG att jag "bara" drömmer.

Då skulle jag säkert kunna styra drömmen som fredrich i #2 skriver men har inte gjort det (åtminstone medvetet) hittills.

OBE1canUbe
0

Helt rätt #7, i.o.m att du vet att du drömmer så kan du styra handlingen i din dröm. Man återfår då nämligen sitt medvetande, det som gör att vi kan både minnas saker ur det förflutna och planera framtiden (inklusive de närmaste minuterna) och då kan vi agera enligt denna plan.

Ett litet problem bara att de flesta vaknar så snart man får sitt medvettande inne i en dröm. Men det är lätt att lära sig att stanna i en sån dröm (klardröm). Första regel är att aktivera sinnen (förutom syn och hörsel även beröring och smak). Det gör man enkelt genom att ta upp det första man kommer åt (en penna, en kopp, en bok…) och utforska det med fingrar på nära avstånd framför sina ögon. Då skärps ens uppfattning om omgivningar och man stannar kvar i klardrömmen och har alla sinnen fungerande. Det gör att allt känns lika verkligt som det verkliga livet.

Man får också lära sig hur man styr saker därefter och framförallt man bör lära sig att hamna i en klardröm när man själv vill och inte spontant. Att det händer spontant är vanligt tyvärr bara för barn och avtar med ålder.

ALPHIRA
0

OBE. Vad intressant men känns samtidigt skrämmande (för mig).

Kan någonting gå fel…på något sätt…?

OBE1canUbe
0

Hej ALPHIRA,

Det finns ingenting med klardrömmar, UKU, astralprojektion som man bör vara rädd för. Tvärtom det är mycket användbart för att bli av med sina rädslor (medvetna eller undermedvetna) och med mardrömmar. Kan någonting gå fel? Inte mer än i en vanlig dröm.

Jag brukar dock avråda från att gå min kurs dem som har diverse problem med verklighetsuppfattningen. Man vill ju inte att folk hoppar ut från en balkong i tron om att det är en härlig klardröm där man kan flyga… Det är dock inga problem för de absolut flesta.

fairyautumn
0

#8 När jag hamnade i en klardröm första gången (Har hänt typ 2 ggr) så snurrade jag runt för att inte förlora drömmen, det fungerade också. Hur kommer det sig att man behåller drömmen om man använder sinnena?

//doge

Huygens
0

Jag tror att en förklaring är att så länge man ängar sej åt en aktivitet blir man inte alltför vaken. Står man helt still och reflekterar för mycket över sin situation, "simmar" medvetandet upp, drömmen bleknar och man vaknar. Så att jönsa runt eller plocka och greja med saker är bra.

Sen är man kanske aldrig helt "klartänkt" i en klardröm, utan det går lite upp och ner. :)

fairyautumn
0

#12 tack! 🙂

//doge

Geo_Dreams
0

du kommer att inse att sömn och du vet var du sover, och du kommer till fullt medvetande, du tänker, känner och tänker som i den verkliga världen, trots att de båda är verkliga

Det är möjligt att arbeta den behöver för att utöva vissa saker och förstå betydelsen av vad du gör, håller jag inte då sa det ofta i barn - tro mig, jag är inte bara ord, men från min erfarenhet och erfarenhet, kan någon vuxen person också uppnå stabilitets inträde i klardrömmar ,

Frågan är inte om du kan eller inte men frågan varför

Choklad
0

# 15

Alla kan drömma klardrömmar, och det sker nog  ofta men vi kanske inte förstår det just då och sedan glömmer vi bort det, eller vill inte tro på det.

Det är en privat sak om och hur man vill drömma klardrömmar.

(Jag  förstår inte översättningen korrekt.)

Så det blir missförstånd

Förklara dig och säg vad du ska, tack!

U R us

Geo_Dreams
0

Drömmar kan bli ihågkommen och klarsynt drömmar, alltför
Detta kräver övning, måste du hålla en dagbok av drömmar och göra praktik spill

när du går igenom tidigt och vakna upp varje 3 timmar och 40 minuter sömn och sedan gå tillbaka för att sova! Lucid Dreaming är inte bara en dröm carotid detta program och jag talar om att vakna upp i en dröm

Choklad
0

Jo jag vet. 👍

Tror att vi har skrivit en artikel om det, men det gäller för alla drömmar, att man skriver upp dem om man vill komma ihåg dem, men du sa förut att man inte behöver drömma, hur menar du nu?

U R us

Geo_Dreams
0

=) Jag sa att det är möjligt och nu är det också en dröm?
=)))) Inte tänka på det?