Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 1050 ggr
Choklad
3

Tolkning av drömmar

Hur föredrar du att få din dröm tolkad?

Genom att du får hela drömmens betydelse utan att själv vara med och delta, eller vill du hellre fundera och själv få komma på vad drömmen vill säga dig, genom att du får frågor om drömmen?

Jag frågar därför att jag är nyfiken på hur det egentligen är.

Man kan tolka en dröm rakt av, men man får ut mer av drömmen om man själv deltar och känner efter och reagerar på symbolerna. Ibland kan man behöver lite hjälp av någon annan och "bolla" lite  med drömmen det är helt ok. 👍

U R us

Tyst
0

Jag gillar att få både och. Jag är helt värdelös på att tolka mina egna drömmar och känner ofta att inget jag drömmer har något att göra med något eftersom mina tenderar att vara både skruvade och långa. Dessutom kommer jag ihåg nästan allt inklusive mycket små detaljer och inte bara de viktigaste delarna.

Så jag vill gärna höra mig för hur andra tolkar drömmen och sedan diskutera utefter det, det är då jag kan få sådana där aha upplevelser.

Det är sällan jag drömmer vad jag kallar "bearbetningsdrömmar" där man drömmer om något som hänt under dagen eller kommer hända nästa dag (som tex en dröm jag hade om att vi körde på en Pikachu dagen innan jag visste att jag skulle åka bil en lång sträcka och hade planerat att spela Pokemon Go för att fördriva tiden) Men då fattar man ju på en gång vad drömmen "betyder"

PMH
0

Jag har inte hittills fått drömmar tolkade av professionella personer.  Men jag tror att kunniga, belästa  personer har kunskap om och förstår symboler och sammanhang och kan ge en förklaring av kärnan i det man drömt om.  Sen är ju frågor bra, då vi alla lägger personlig vikt vid symboler i det man drömt om. Underbart att ha någon som kan se och tolka det man själv är blind på. Som ställer de rätta frågorna.

fossingen
1

#0 Intressant med båda delar :)

Kan rekommendera dreammoods.com för de som kanske vill tolka sina drömmar. Annars finns böcker och självklart kan man känna efter själv.

Choklad
0

#  1

Det var intressant det du skriver att dina drömmar inte är reaktioner på vad som hänt under dagen.

U R us

Tyst
0

#4 Ja… vad jag förstått så drömmer man för att man bearbetar något och då ofta vad som hänt under dagen eller kommer hända eller något stort som hände för någon månad sedan. 

Men min hjärna måste ju vara helt ute och cyckla då när jag drömmer helt skruvade mardrömmar som jag själv blir lite chockad över att jag ens kan drömma om. Jag lever ju ett helt vanligt liv och har aldrig varit med om något stort traumatiskt eller så, mina dagar är vanliga och ofta fyllda med glädje och positivitet. Men på natten är det helomvändning och jag drömmer mardrömmar som får det att vrida sig i magen på mig när jag vaknar.

Choklad
0

Ja drömmar är som en spegling av det vi upplever under dagen, men i det ingår också det som vi upplevde som barn, och det följer alltid med, ibland dolt i allt annat, och ibland gör det sig starkare påmint, då något i vår vardag sammafaller med barndomsminnena.

Drömmar är ju uppbyggda av symboler, och dessa drömmar som du drömmer kanske inte är så hemska som de verkar? (uppfatta mig rätt nu, jag har största respekt för mardrömmar)

Eller kanske du någonstans djupt inom dig söker spänning? Vi människor gör ju det mer eller mindre beroende på vilka vi är)

Kommer det återkommande scenarier, med samma "motiv" symbolik/bilder, (som t ex djur, zoombies, vampyrer,) etc?

Om du har sett skräckfilmer, så kan de upprepa sig i dina drömmar, bara för att du har sett dem helt enkelt, eller för att de på något sätt har påverkat dig.

U R us

Tyst
0

#6 Nej, så hemska kanske de inte är (även om det verkligen är en tolkningsfråga) men det är mer det att de verkligen påverkar mig och obehaget följer med, ibland i månader efter mardrömmen. 

Det kan mycket väl vara så att jag söker spänning dock, har ända sedan jag var 10-12 år tyckt om känslan av att vara rädd och därför tittade jag på skräckfilmer och spelade skräckspel, ensam, när föräldrarna inte var hemma. Nu är jag rätt så avtrubbad och blir inte rädd av sådant längre. 

Dock är inte mina mardrömmar lika skräckfilmer alls, de "vanliga" skräckfilmsmonstrena finns inte alls med, utan det är mycket vanligare att de börjar normalt och vardagligt men sen blir "verkligheten" så skruvad och obehaglig att jag blir rädd, ofta smyger skräcken sig liksom på. 

Det kanske helt enkelt är så att jag bara har en extremt livlig fantasi som blivit färgad av mitt sökande efter rädslan, dock kan man undra varför den hela tiden väljer att avbryta en vanlig dröm och skruva till den så att jag aldrig riktigt får den där bearbetande drömmen.

Choklad
0

# 7

Väldigt intressant 🙂

Har du provat att klardrömma?

Du kanske är på väg att klardrömma rent spontant och utan att du är medveten om det, och sedan blir det liksom inte någon som har koll på det du upplever, eftersom du befinner dig i någon sorts "mellanting" mellan klardröm och vanlig dröm.

Har du någon fobi av något slag?

Spindelfobi, ormfobi eller annat?

U R us