medveten om att jag drömmer
På sista tiden när jag tar tupplurar på dagen så hamnar jag i ett tillstånd där jag vet att jag sover/drömmer, men jag kan inte väcka mig själv och får panik och ropar på min mamma eller syster i drömmen (fast det kommer inte ut något som hörs för jag kan inte röra läpparna). Nyss kunde jag dock väcka mig själv genom att andas snabbt ut och in genom näsan. Vad är det här för något? Det är väldigt läskigt när det händer…
Det rör sig nog om klardrömmande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Klardr%C3%B6mmande
Det är absolut inget att bli rädd för eller låta sig oroas över, själv drabbas jag av det i bland. Jag hör hur jag snarkar. I ditt ställe, så skulle jag försöka utveckla det hela och se om jag kunde göra något av det hela.
Jag skulle sträva efter att ta det iskallt och se vad som händer härnäst.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Varför är det läskigt tror du? Jag klardrömmer ofta och jag tycker det är ganska trevligt för jag har lärt mig att bestämma mer vad jag ska göra i drömmen. Om det är läskigt i drömmen har jag iofs lyckats väcka mig själv många gånger också. Jag försöker skrika och röra på mig och "öppna ögonen". Till slut brukar det fungera. Måste också nämna att jag lärt mig att ropa på Jesus om något är jobbigt i drömmen. Det har alltid resulterat i riktigt bra vändningar i drömmen. Men på det stora hela, tänk på att du kan öva upp din känsla av kontroll i drömmen. Om du är självmedveten i drömmen kan du också hitta på saker. Jag passar på att flyga eller gå till vackra platser… :) För din del låter det som att du kan fokusera på att komma ihåg när detta händer nästa gång att det inte är någon fara, du bara sover och det är inte ovanligt att man är medveten om det. Försök bara koppla av och se vad som händer.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Är det frågan om vaken sömnförlamning? Dvs att vara vaken men inte kunna röra sej. Kan du gå omkring i drömmen och titta på saker, då är det en klardröm, men ligger du helt still och bara kan röra på ögonen och ögonlocken är det troligen vaken sömnförlamning.
#2 Det är läskigt för att jag drömmer om monster och att inte kunna ta mig ur drömmen fast jag vet att det bara är en dröm ger mig panik. #3 Jag kunde skrika i drömmen och röra på händerna så jag vet inte riktigt?
Nej det låter som klardröm… Ja det är klart det känns läskigt om man drömmer om monster… Jobbigt för dig!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
klardröm tror jag också att det är, men om du är medveten om att du drömmer, då vet du också att monsterna inte finns på riktigt, de är bara symboler som vill säga dig något. Så du kan se på drömmen som då du ser på en film, och du kan också (om du vill) besegra dessa monster. Du är ju i din egen värld, och där bestämmer du.
U R us