Vad kan det betyda ?
Hej!
Jag har undrat ett bra tag nu vad mina drömmar kan tyda på.
Jag har varje natt samma dröm, en mardröm om att en person jag är väldigt rädd för dränker mig.
Jag drömmer även till och från att jag slits ifrån min familj och lämnas ensam i ett mörkt rum där jag långsamt sjunker i lera och ruttnar och att det kommer korpar och pickar ut mina ögon… Ganska groteskt.
Jag har sen några år tillbaka haft mycket problem med just det, haft mycket mardrömmar och sover väldigt lite.
Skulle gärna vilja veta vad det kan tyda på. Någon som vet?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Även om drömmen är komplicerad så ger den trots allt ett enkelt sammanhängande yttryck. Och det är rädsla.
Med drömmar har vårt inre en möjlighet att kommunicera med oss. Exempelvis kan vår kropp berätta för oss om något är fel. Och vårt sinne kan tala om för oss saker som vi kanske borde ägna lite mer tankar åt. Men när det gäller drömkommunikationen så finns det ett välkänt problem. Och det är att vårt sinne sällan talar till oss med vårt vanliga språk. Det är betydligt mer abstrakt.
Drömmar använder sig av ett metaforiskt eller symboliskt språk. Dessutom har det en teknik att lagra in fler informationer i samma symbolism. Vilket gör att även om det blir spännande att försöka tyda en dröm så blir det framför allt svårt. De tar ofta lång tid innan man helt och fullt förstår en dröm. Om ens någonsin och fullständigt.
Din dröm talar om rädsla. Men… vad är det du är rädd för? Det måste du försöka bli helt klar över. Annars kan du inte ställa dig ansikte mot ansikte mot det. Och det är det enda sättet att bli kvitt en rädsla.
Varför är du väldigt rädd för en person? Kan personen bringa dig fysisk skada? På vanligt sätt eller sexuellt sätt? Eller kan personen skada dig på annat sätt genom att exempelvis ta något ifrån dig.
Om inte så har personen eventuellt en information till dig. Eller kan ge dig något som kan visa sig användbart. Om man drömmer att någon dödar en så kan det ofta tyda på att personen har möjlighet att döda ett problem man har. Eller att personen symboliserar något eller någon som kan ha den uppgiften.
Tydligen trivs du bra med din familj eftersom du är rädd att skiljas från den. Men finns det något som tyder på att detta skulle kunna hända? Eller är det din förmåga att hantera en främmande omvärld det handlar om? Finns det något du skulle kunna göra för din familj som skulle upplevas som mycket positivt? Eller något du försummat?
Att försöka tyda en annan persons dröm är i princip omöjligt såvida inte drömmen innehåller speciella symboler som är typiska för alla människor.
Men ditt inre vet oändligt mycket mer än ditt medvetna jag vet. Om du börjar se ditt drömmande som något som en vän, alltså egentligen du själv, använder för att kommunicera med dig, så blir det mesta betydligt lättare.
Och glöm aldrig att personerna i din dröm många gånger kan vara du själv. Som andra personer upplever vissa aspekter av dig. Dock inte alltid. Och det svåra är att veta när det är så och när det inte är det.
Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.
Personen jag är rädd för i min dröm har skadat mig mycket tidigare både fysiskt och psykiskt och En av mina största rädslor är att drunkna..
Jag bor inte ihop med min familj, och har inte heller gjort det på 2-3 år, men senaste halvåret/året har jag haft den drömmen återkomma. Jag tror av det du skrev att det handlar mer om att jag är rädd för nya saker, drömmen har kommit mer och mer sen jag flyttade för några veckor sedan till Norge.
Väldigt intressant att läsa det du skrev om att personen kan vara en själv, för det har jag faktiskt upplevt att det varit i några drömmar..
Om det är så kort tid sedan du flyttade till ett helt nytt land är kanske drömmen inte så konstig. Även om Norge är närliggande så är det trots allt en helt ny miljö. Och länder skiljer sig alltid åt. Även våra grannar. Egentligen upplever väl man det nästan som en helt ny atmosfär. 🙂
Att vara rädd för att drunkna är kanske lite jobbigt men, egentligen ganska nyttigt. Det är alltför många som drunknar. Antagligen helt i onödan. Det farligaste är paniken som uppkommer. Paniken låser både kroppen och sinnet. Det är egentligen det farligaste som kan hända en.
Du kan väl simma? Annars är det väl hög tid att du lär dig det. Men förmodligen kan du det redan. Utnyttja det till att simma mer och mer under vattnet. Du behöver inte vara på djupt vatten för att träna det. Och träna på att ladda upp blodet med syre, ut med all luft först och sedan några djupa lugna andetag. Sist ett djupt, djupt andetag och under vattnet med dig. Testa hur länge du kan simma under vattnet. Simma lugnt så att lite syre förbrukas. Och ha alltid lite syre kvar i reserv. Det är ett sätt att bli av med skräcken för att drunkna.
Träffade en kvinna som led av detta. Men hon hade turen att bli kompis med några delfiner. De visste exakt hur djupt de kunde dyka med henne innan det var dags att gå upp igen. Och hon förstod till sist att hon kunde lita fullständigt på dem. Detta var alltså vilda delfiner.
Jag blev ganska förvånad när jag upptäckte att det var jag själv, då kamouflerad som andra personer, i mina drömmar. Lärde mig mycket av det. Man ser ju aldrig sig själv som omgivningen gör det. Drömmar kan fungera som en fantastisk spegel. Och ibland kan drömmarna vara den bästa rådgivare man har.
Jag har ofta funderat på varför drömmarna använder sig av ett så abstrakt "språk" i sina visningar. Kanske är det för att undervisa oss om en högre typ av kommunikation. Vem vet?
Jag kan simma väldigt bra, har tävlat och simmar ofta. Kan simma i flera timmar utan att bli trött då jag badar så otroligt mycket, men blev nästan dränkt som ung.
Jag är inte rädd för att drunkna själv, men för att någon annan ska dränka mig. För jag vet hur hemskt det var när jag började dra in vatten i lungorna och jag kände mig så hopplös och förlamad.
Så det är lite udda då.. :P
Ja. Det är ju en fruktansvärd upplevelse. Det tro sjutton att du är rädd i sådana fall.
Drömmar uttrycker det vi upplever under de senaste dagarna och även sådant som skett bakåt i tiden.
Kort sagt så säger drömmen dig att du behöver ta dig ur skräcken, be om hjälp för det om du inte kan själv.
Låt inte dina rädslor styra över ditt liv, utan gå och be m hjälp.
U R us
Drömmar kan även visa framtiden.
De få gånger jag drömmer om kommande betydande världshändelser, då ofta katastrofer, så är det alltid symboliska effekter i drömmarna.
Däremot kan privata händelser i framtiden uttryckas exakt. Fast ändå kan någon detalj gömmas, exempelvis ett ansikte. Vilket tenderar att göra mig något irriterad. 😃
Frågar mig alltid varför drömmarna måste vara så hemlighetsfulla. Kanske vill de inte utesluta elementet överraskning i livet? Eller vara säkra på att möjligheterna till en händelse i tiden inte utesluts på grund av att man har för mycket information vilket då kan göra att man beter sig annorlunda?
Drömde en gång om en otroligt vacker naken kvinna. Men hennes ansikte var helt slätt. Inga ögon, ingen näsa eller mun. Alla detaljer i ansiktet var helt utsuddade. Vaknade upp och var på ett egendomligt bra humör.
Några dagar efteråt befann jag mig på en privat tillställning. Träffade en intressant kvinna där som bodde en bit därifrån. Hon skulle promenera hem och jag bestämde mig för att följa henne på vägen. Området var ganska mörkt med lite människor och en ensam kvinna är inte alltför säker där. När vi kom fram och jag tänkte fortsätta så bjöd hon mig in på en kopp te. En helt oskyldig ritual som var väldigt trevlig men det ena ledde till det andra. Och när jag såg henne naken fick jag faktiskt en chock. Det var exakt samma kvinna jag drömt om. Enda skillnaden var att jag nu såg hennes ansikte. Som faktiskt bara förstärkte hennes skönhet.
Drömmar är intressanta. Jag trodde först att deras hemlighetsfullhet berodde på att de helt enkelt inte hade mer information att bjuda på. Men så är det uppenbarligen inte. De vet förmodligen det mesta som är värt att veta. Och lite till. Men de styrs av en extremt intelligent vilja som vet precis var gränserna går.
Och det är något man helt enkelt får acceptera. Drömmar blir därför lite mystiska men väldigt fascinerande. Jag ser alltid med spänning fram mot nattens drömmar.
Det känner jag igen. Jag brukar kunna drömma om saker, som jag inte minns. Men när det spelar upp sig så minns jag allt. Te.x. Senast det hände så hamnade jag i bråk med min syster, jag visste exakt vad hon skulle säga innan hon sa det, hur hon skulle vända på sig osv.
Jag brukar använda detta och i dåliga moment försöka säga något annat så det inte blir bråk. Det funkar! :D
🙂
# 7
Drömmarna är ju oss själva, vår inre spegel, men skillnaden på våra egna inre speglingar och den som vi är på dagtid, är att nattjaget är totalt ärligt, så om du drömmer om något som är dolt för dig, så är det just det.
Eller det kanske talar om för dig att du inte kan acceptera det du ser.
U R us
# 1
"Dessutom har det en teknik att lagra in fler informationer i samma symbolism"
Hur menar du här? Menar du att en och samma symbol kan betyda olika saker? Ja, det kan den, men inte i samma dröm som den visar sig. Utan om man drömmer om en väderkvarn t ex, så kan den i en dröm betyda att man följer med i något som styr över en, medan samma väderkvarn i en annan dröm , vill tala om att nu pratar du för mycket (går på som en väderkvarn) eller i ännu ytterligare nästa dröm, säger väderkvarnen att man maler något, man krossar något, en dröm kanske , eller att "man går på hela tiden, man tjatar" mm, mm
Drömmar är faktiskt enkla i sin utformning och rakt på sak. Och drömmar är rakt på sak, oftast. Man ska bara förstå det också .
Och jovisst kan man tolka andras drömmar, men bäst är ju att samarbeta med drömmaren och diskutera sig fram till vad drömmens vill säga, och jovisst kan man förstå drömmar helt ut, varför skulle man inte kunna det? Det är ju därför vi drömmer, för att lära oss att förstå oss själva bättre.
Enligt min mening, så har drömmar inga tekniker, eller andra "konstigheter", de är som vi själva är- varken mer eller mindre.
Och kan drömmen visa på framtiden, så är det du själv som kan se framtiden, det är bara det att då vi drömmer, så ser vi framtiden lättare, för kom ihåg att drömmen ju är du, ingen annan. Och får man andebesök i drömmen, så är det vad det ser ut att vara, inga konstigheter där heller.
U R us