Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3471 ggr
vildrot
3

Tolkningar av olika slag.

Hur kan du veta att de tolkningar du och den jungianske analytikern gjort tillsammans är de rätta. Denna fråga har några ställt utifrån min bok "Tålamod att bli fri", som innehåller delar av min drömanalys under sju år

Utan att vara jungutbildad har C.G. Jungs lära varit den som tilltalat mig. I den har jag känt mig hemma. Han har inte som Freud (där min tidigare utbildning haft sitt fokus) skapat en utvecklingspsykologisk modell. Han har bland annat talat om människans ansvar att i vuxen ålder gå in i sitt inre för att få kunskap omkring vilka vi är. Drömmen ses som en viktig ingrediens i det arbetet. Jung arbetade med egnas drömmer under långa perioder

Min sanning, grunden till mitt arbete med drömmars betydelse har blivit Jungs "upplägg" om den manliga och kvinnliga principen, arketypen, komplex,persona, symboler och vår inre helhet Självet. Mitt fokus i mitt arbete med egna och andras drömmer ligger bland annat på det  Jung benämner individuationsprocessen (ett medvetet samspel mellan jaget och det omedvetna).

Du som är nyfiken på Jung: Böckerna Mitt liv och Det omedvetna kan bli en start på bekantskapen.