Minns ej mina drömmar
Sedan jag fick min Epilepsi 2001 kan jag ej komma ihåg mina drömmar, kan någon komma med ett tips hur jag ska göra att minnas mina drömmar?
För några år sedan hade jag också väldigt svårt att minnas mina drömmar. Kunde gå veckor eller månader mellan två drömmar. Det var något jag ville öva upp, vilket jag envist bestämde mig för att göra.
Det första jag började med var att helt enkelt intala mig att jag ska minnas mina drömmar. Jag låg i sängen och sade till mig själv att i natt ska jag minnas mina drömmar.
Sedan på morgonen såg jag till att ligga kvar i sängen några minuter, tänka efter, istället för att bara flyga upp och skynda in i duschen.
Om jag mindes något såg jag till att skriva ned det i en anteckningsbok jag hade vid sidan om sängen.
Det tog ett tag, men efter några månader gav det resultat. Idag minns jag mina drömmar och vet att jag drömmer nästan varje natt. Skriver fortfarande ned allt för att fortsätta förstärka drömmarna. Till ex minnas de tydligare, som detaljer osv.
Vildrot
Att vara vänligt och avslappat inställd är som påpekas bra!
Att vid sänggåendet ha tid och på ett sätt förbereda mig för natten är viktigt.(inga va klockan blivit mycket ,nu får jag kasta mig i säng,det är ju en dag i morgon också)
Sängen bör vara en på alla sätt inbjudande plats. Min sovrumskompis bör vara positiv till mitt intresse för mina drömmar. Alltså inga ständiga störande moment.
Vaknar jag på natten och kommer ihåg drömbilder eller dröm- fragment ,bör jag tända ficklampan och skiva ner stolpar.De flesta av oss har erfarenhet av vår hybris när det gäller att minnas från ett vaket ögon blick på natten. Att ha en speciell bok att skriva drömmar i ör en rekommendation.Gärna en vacker typ.
Så uppvaknandet;stillhet och en fråga till mitt inre i vilken känsla jag vaknat i.
Att reflektera känslan utan att ställa frågor och så småningom föra in något i drömbken kan ge framgång.
Det här senare ser jag som ett respektfullt sätt att möta sin dröm
Eftersom drömmar är vår inre rikedom hoppas jag att de åtminstone ibland visar sig!!
Vad jag har hört så minns man bara drömmar som man alldrig fått drömma färdigt medans drömmar man drömmer färdigt inte läggs på minnet, oftast minns jag mardrömmar som jag har drömt färdigt fast då minns jag inte det så detaljerat.
Började du äta någon medicin när du fick din diagnos? Kanske påverkar den ditt sätt att sova.
Men som de andra skriver så går det säkert att träna upp att minnas om man verkligen anstränger sig.
Jag har också hört det som #3 säger, att om vi drömmer klart så sparas inte drömmen i minnet, men om vi störs i drömmen och vaknar så kommer vi lättare ihåg den.
Har även hört att minnesfunktionen är avstängd när vi sover och därför minns vi inte. Alla drömmer ju och ofta drömmer vi ca 5 drömmar / natt, men om vi kommer ihåg någon så är det ju oftast bara en, den som vi vaknade i och inte fick drömma klart.
J