Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 8723 ggr
Tzatze
2012-07-10 02:47
0

Tappar tänderna

Ibland drömmer jag att mina tänder ruttnar och lossnar. Jag blir väldigt bekymrad över det i drömmen och vet inte hur jag ska kunna dölja min tandlösa mun, särskilt när framtänderna lossnat för då synns det mest. Jag brukar irra omkring i drömmen efter en tandläkare. Vad betyder det här?

[morat]
2012-07-10 11:13
0

Ororar du dig för dina tänder i verkligheten på något vis?

Tzatze
2012-07-10 11:16
0

Nej, det vill jag inte påstå.

LenaR
2012-07-10 12:45
0

Jag har haft ofta återkommande drömmar om att tappa tänderna. I mitt fall kom jag till sist på vad drömmen betydde - varje gång jag blev arg utan att visa det, bet igen om ilskan, så drömde jag att mina tänder trillade loss.

Det var ruggiga drömmar. Ibland upptäckte jag smul i munnen, och då var det tänderna som höll på att mala sönder sig själva. Ibland föll de ur munnen.

I efterhand kan jag tycka att det var självklart att det hängde ihop att jag drömde om mina tänder när jag varit arg och vänt det inåt. Men det tog år innan jag förstod sambandet.

Därmed inte sagt att det är vad din dröm handlar om, Tzatze!

Du kanske får försöka fundera ut vad tänder betyder för dig. Man biter igen om någon känsla, man visar tänderna när man är arg eller glad, man tuggar mat så tänder hör ihop med mat och hälsa… Är något av det ett problem i ditt liv?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tzatze
2012-07-10 12:53
0

Ja, jag är ofta spänd och har ångest när jag drömmer det. Det känns som att tänderna är ett mindre bekymmer, liksom som att -ähh det fixar tandläkarn. Det kanske är den sociala fobi som spökar, att jag tycker det är jobbigt att vistas och att visa mig ute bland folk. Tycker jag ser och beter mig konstigt fastän det inte är så. Den sociala fobin syns inte men trasiga tänder gör det.

LenaR
2012-07-10 13:07
0

Dina trasiga tänder synliggör ditt stigma? Ja, varför inte! Det låter lite som hur människor som saknar persona kan drömma att de är nakna. I drömmen syns den saknade masken som saknade kläder.

Frågan är vad drömmen vill. En människa utan persona kan skaffa en genom att klä sig till en. Ungefär som den blyga killen som blir tuff när han tar på sin skinnjacka. Så därför säger nakendrömmen något väldigt tydligt.

Min tanddröm ser jag som en varning - du skadar dig själv om du undertrycker ilska.

Så om dina trasiga tänder hör ihop med social fobi, vad tycker din dröm att du ska göra? Skulle det hjälpa dig om du vågade le mot folk? *bara spånar*

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tzatze
2012-07-10 13:29
0

Jag känner mig naken och exponerad inför folk. Jag skulle säkert må bättre av att ta på mig en mask iform av ett leende eller mer makeup. Skrattande

Tack för bra tips!

vildrot
2012-07-10 14:49
0

Vildrot

Det finns ett uttryck "att bita av",som tyder på att personen i fråga fått nog av något, Helt enkelt markerar sig.

Tandlossning innebär ju ett kraftuttag…..kan det ge dig några impulser?

Tzatze
2012-07-10 18:43
0

Ja, jag är kraftlös och maktlös. Biter inte ifrån. Tänderna sitter bara löst och ramlar ut när jag pillar på dem.

Jandy81
2012-07-10 22:49
0

Ja usch, jag drömmer då och då att jag tappar tänderna.

Mina är inte ruttna på något sätt men det börjar alltid med att jag känner med tungan att de är lösa. Sen börjar kampen för att förhindra dem från att lossna. De lossnar alltid, jag känner en lossnad tand mot dem andra och böjer mig fram och öppnar munnen och då faller de ut en efter en. Fruktansvärt obehagligt.

Jag tror absolut att det har något med ens livssituation just då att göra. Något om att man inte har kontrollen, att man är maktlös.

J

Virvlan
2012-07-11 09:47
0

Jag har också drömt att jag tappat tänderna. Att de är jättelösa och att jag liksom kan bita av mig dem hur lätt som helst.
Vet inte vad de kan handla om, kanske som ni säger att man är arg och trycker tillbaka det.

Alex
2012-07-12 21:14
0

Att tappa tänder i drömmar brukar ju ofta kunna tyda på en känsla av maktlöshet. Det är ju för det mesta så man känner sig även i drömmen, maktlös för att man inte kan göra något åt att tänderna ramlar ut, vilket dessutom upplevs som nåt ganska hemskt för de flesta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst