Mardrömmar
Hej.
Jag är en tjej på 18 år som flyttade utomlands för 2 år sedan och har drömt mardrömmar under hela den tiden.
Det har varit ett lidande, ett handikapp. Vissa nätter har jag inte ens vågat sova. Från att ha normala mardrömmar som är otroligt verkliga har det gått över till panikångest attacker kanske?
En gång vaknade min pojkvän av att jag stod upp i sängen och skrek, han hade tagit tag i mig och var jätterädd. Jag hade bara slagit honom och varit jättegalen, jag minns ingenting.
Jag hör mig själv skrika i sömnen ibland… Jag skriker jättehögt, och jag verkar vara jätterädd. Jag drömmer oftast att någon är ute efter mig. När jag halvsover känner jag hur jag börjar skaka och svettas. Jag drömmer sådana sjuka drömmar man inte ens kan föreställa sig. När jag berättar de för min pojkvän eller föräldrar kan dom inte ens höra på det. Så sjukt det låter.
Mina drömmar känns jätteverkliga, om jag drömmer att jag blivit misshandlad så känns det som jag har blivit det. Det påverkar hela min vardag, för den känslan man får när man blivit misshandlad får man igen.
Jag lever i en jävla mardröm hela tiden, det kommer oftast i perioder som varar jättelänge.
Jag har även gått till en psykolog, men det gjorde inte saken bättre. Min pojkvän vägrar att sova i samma rum som mig ibland så hemskt han tycker detta är.
Det värsta är att jag börjar bli helt paranoid.
Jag kan även meddela att jag inte har några sjukdomar. Jag är en helt frisk person.
Hej badbrain! Den psykolog du har haft kontakt med förstod sig kanske inte på just drömmar. :Du beskriver att du söker lindring och det ska du förstås fortsätta med.
Sök C,G.Ljung på nätet och försök den vägen hitta en terapeut som är inriktad på drömmar.Vårdcentralen bör kunna leda dig rätt också. Ja,Ljung är den vars psykologiska inriktning jag tolkat mina drömmar efter…det finns förstås andra.
Karolinska Institutet har projekt på nätet med mardrömmar som tema. Kontakta K.I. och få inpulser till hur ditt arbete med dina mardrömmar kan se ut.
Ge dig inte i sökandet och kräv/be om vägledning till hjälp-!
Vidrot