Märklig dröm
Hej! Vilken överaskning och vad glad jag blev när jag såg att Drömmar i fokus finns. Har fullständigt missat detta.
Drömmar är för mig nyckeln till det undermedvetna och dolda budskap som skall lösas. Jag vet också att drömmarna är personliga och att det är "jag" själv som ska finna ut svaren. Men i bland så fastnar jag och behöver bolla.
Så om någon känner sig manad att hjälpa mig klura så blir jag tacksam.
Jag har dem ju lite titt som tätt. Men denna har fastnat och jag fattar inte riktigt vad det är jag ska se/förstå.
Vi befinner oss inne i en mörk lägenhet jag o särbon min. Den mörka lägenheten tycks befinna sig under jord. Det är jordigt och dammigt.
Särbon min känner sig aningen obekväm på detta ställa. (ingen muntlig kommunikation pågår mellan oss) jag upplever kommunikationen inom mig själv, väldigt tydligt.
I denna mystiska boning finns ännu en man/kille, som ger mig ett ovårdat intryck. Men han är egentligen hel och ren o inget att anmärka på.
Han lagar iordning en dryck åt oss. Som han häller i pytte små glas. Stark dryck med jordgubbar, men jag häller ur den i slasken, för det käns "fel" att dricka.
När jag häller ur det pytte lilla glaset så rinner det ur mer vätska ur glaset, än vad som var möjligt för det att rymma
Min särbo vill gå där ifrån, men jag vill stanna kvar en liten stund till. Killen/mannen. Drar fram först en duva och sedan en kråka ur sin vida rock ärm.
Som han håller upp framför mig.
Två vacklra fåglar, säger han med ord som jag kan höra. Blev så paff i drömmen av hans uttalade ord att jag vaknade.
Annars var hela drömmen ordlös.
Nån som vill försöka sig på att bolla detta? För som sagt så sitter jag fast.

Fascinerande dröm. Jag har svårt att sluta tänka på den. Gör man den lite konkretare skulle den kunna skrivas om till en novell.
Jag behärskar tyvärr inte drömteori och alla drömmens symboler, men jag är road av att tolka drömmar på egen hand med utgångspunkt från frågan "vad betyder drömbilden för dig"
Den underjordiska lägenheten motsvar förmodligen ditt undermedvetna. Hur känns lägenheten för dig? Behaglig? Obehaglig? Kall och fuktig eller varm och trygg? Instängd? Rymlig?
Jag fascineras av "luffaren", mannen med det skenbart ovårdade utseendet. En man som ser sliten ut, men egentligen är proper. Kan han vara en symbol för dig själv?
Han frestar dig med en välsmakande dryck, men du avstår. Jag kommer att tänka på trolldrycker och kärleksdrycker. Du tar avstånd från drycker som kan förändra medvetandet. Även alkohol förändrar medvetandet och sättet att tänka och agera.
Vad betyder det att din särbo vill leda dig därifrån. Vill han skydda dig eller kontrollera dig (svartsjuka)?
Hur känner du inför fåglarna? Har det någon speciell betydelse att det är en kråka och en duva? Kråkan är mörk fågel, ofta illa ansedd, men intelligent och skicklig på att anpassa sig och överleva. Duvan kan vara en symbolisk fågel. Tänk på fredsduvor, duvan som Noa sände ut från arken eller brevduvor som används för att skicka meddelande mellan människor. Duvan är även en kärlekssymbol, i form av en turturduva. Duvan är också en stadsfågel, en fågel som överlever nära människor i moderna miljöer, på gator, torg och järnvägsstationer. Ser du någon motsats mellan kråka och duva eller är det två fåglar som kompletterar varandra?
Parsley!
Ojojoj! Tack för din tolkning och vinkling utav drömmen
Den slår an något inom mig. Vet ännu inte riktigt vad.
Det käns som min särbo även är en del utav mig och egentligen inte har något med honom att göra.
Hej och välkommen!
Rum i drömmar brukar ju vara rum i drömmaren. Nu tycks det här rummet ligga under jorden. Källare brukar ibland tyda på att drömmen vill visa något riktigt dolt. Här är det ett snäpp till.
Mitt sätt att se på drömmar har C:G.Jungs lära som bas, men jag är ej utbildad jungian.
Män i en kvinnas dröm ses då som något stråk av en manlig del hos drömmaren.
Förstår jag rätt, att det är du och den främmande mannen som har någon typ av relation i drömmen. Drycken tycks vara för både dig och din sambo, men du häller ut den.
Jag har ju som du säkert sett på min profilbild skrivit en bok "Tålamod att bli fri"
På min hemsida www.123minsida.se/vildrot finns uttdrag och bilder ur den.
Vildrot
Vildrot!
Den främmande mannen, käns som någon som vill visa mig något. Relationsmässigt vet jag inte riktigt var jag ska placera in honom.
Mer än att jag kände det som att han ville visa mig något och att en del utav mig ville stanna kvar och utforska vad. Men att jag ändå brast i tillititen till honom.
Den andra delen av mig ville gå därifrån.
Jag tror nog egentligen att både den främmande mannen i källaren (under jorden) och min särbo,, är aspekter utav mig själv.
Tack för dina tankegångar.
Ja,annars skulle de inte vara med idina drömmar på det sätt de är---så ser jag det!!
Vildrot
Representerar de här männen något av din manliga "princip"?
Vildrot
Hmm.. jag har inte alls tänkt i de banorna..att jag skulle ha en manlig "princip." Detta behöver jag nog grunna på. Är inte riktigt säker på vad du menar med manlig "princip" Du får gärna förtydliga om du vill.
Jag är ju starkt Junginspirerad och han talar om att vi alla har en manlig och kvinnlig sida (princip) ---och att män i kvinnors drömmar ofta har med kvinnans manliga sida att göra ,liksom en kvinna i en mans drömmar har med hans kvinnliga sida att göra
En av de artiklar jag så småningom akall lägga ut på sajten har det här innehållet.
I min bok Tålamod att bli, finns under rubriken Manligt och Kvinnligt sju drömmar i ämnet.
Vildrot
Drömmar finns som jag ser det i livets källa!
Jag blir inte klok på det där med manlig princip
Men jag har suttit här och läst igenom drömmen igen och läst igenom dina svar vildrot,, och inser att jag missat en viktig pusselbit.
Rummen i drömmen - Rummen i drömmaren. När jag läste det igen så klack det till inom mig och jag fick mig en aha- upplevelse.
Även om jag tyckte mig förstå tidigare, så inser jag att det finns ytterligare djup och nivåer,,och jag tror mig ha funnit sammanhanget :)
Tack!!
Skönt att höra--det är så fint med drömmar att de i bästa fall kan "bjuda in" oss--och vi får känna rörelseninom oss till fortsatt utveckling.
Vildrot
Mmm, Jag håller med dig Vildrot.
Tidigare hade jag balans som ett huvudord---mycket utifrån balans mellan .olika sidor.
Nu har jag kärlek osh samklang. Mycket tack vare mina drömtolkningar.
Vildrot
Visst är det härligt,, När orden hittar fram och landar inom oss.
Tack!
Vildrot

Symbolen med två fåglar används inom terapimetoden symboldrama. Terapeuten ber klienten slappna av och föreställa sig en viss bild. Det kan t ex vara en äng, ett träd eller två fåglar. Efter avslappningssessionen ska klienten rita en bild av det som den föreställt sig. Sedan resonerar terapeuten och klienten kring bilden.
Marta Cullberg-Weston har skrivit en del om symboldrama. Det går också att hitta information på nätet om man googlar. Metoden kan användas om en klient låser sig och har svårt att prata om vissa saker. Genom att använda symboldrama kan man nå det undermedvetna på ett relativt enkelt sätt.
Bra att du berättar om symboldrama! Mina seminarier heter oftast:Drömanalys med psykodramainslag! Symboldrama och psykodrama har vissa likheter i ,enligt mitt sätt att se. Båda är utmärkta hjälpmedel i drömarbete.
Vildrot.
Just nu uppmanar jag alla att läsa min senaste uppsats på sajten " Drömmen som en gåva"