läskiga drömmar.. kan dem betyda nåt?
hej! jag har drömt 2 väldigt starka drömmar som har kännts väldigt verkliga.. jag vill ha hjälp att tolka dom .. jag ska berätta om dom så får ni se om ni kan tolka dom :
första drömmen drömde jag för 3-4 månader sen:
jag satt på en buss med min kompis och min bästa vän , vi sitter och diskuterar döden , så säger jag att om jag ska dö vill jag göra det snabbt. då tar mina bästa vän fram en stor brödkniv och sa , de här gången blir det inte så. och slår in kniven snett genom mitt ansikte och jag ser verkligen hur allt bara blir suddigare och dimmigare runt mig, jag känner verkligen hur ont det gör! så kollar jag på min kompis hon ser helt chockad ut , min bästa vän kollar bara på mig utan nån särskilt uttryck. helt plötsligt i dimman o smärtan ringer min mobil så jag tar upp den och på displayen står det "mamma ringer" jag fortsätter bara kolla jag hänger med huvudet för jag orkar inte hålla uppe de längre. precis innan allt blir svart och jag vaknar från denna drömmen hinner jag tänka, mamma får inte se mig såhär lika bra att ge upp.. fast sen kollar jag en gång till på displayen på min mobil och tänker nej jag ska aldrig ge upp! oxå blir all svart och jag vaknar.
när jag vaknade hade 10 missade samtal 5 från min bästa vän och 5 från min andra kompis.
andra drömmen drömde jag förra natten:
jag var i skåne hos min pappa jag var utanför lägenheten, så kommer min kusin då som bor i halmstad på sin moped så jag går fram till honom o då frågar han mig om jag har en cigg då sa jag visst följ med upp för jag har dom där , och vi gick upp till lägenheten men grejen är den att nu var det tydligen inte min pappa som bodde här längre utan det var min stora syster och hon hade tagit mina cigg, så jag tog hennes plånbok och gick iväg och då ropade hon på mig och sa att jag fick tillbaka dom om hon fick tillbaka sin plånbok , visst det gick jag med på och jag fick ciggen så vi gick ut. då va helt plötsligt mina kompisar elin och essan där och dom cyklade så jag sprang bredvid sen tog jag cyklen och var helt plötsligt i sennan i halmstad och jag cyklade och välte ,skrapade upp knäna och händerna. sen helt plötsligt var jag vid en sjö typ , och jag skulle då tvätta 2 gula ankor som skvätte runt där , till en början går det bra sen delar dom på sig och sticker åt 2 olika håll och jag får panik för jag vet inte vilket håll jag ska ta, så jag hamnar under ytan och håller på att drunkna i sista sekund kommer jag upp och jag försöker få luft ända tills jag vaknar upp ur drömmen…
jag får en stark känsla av att dom här 2 drömmarna betyder nåt jag behöver bara hjälp att förstå vad dom betyder .. hoppas nån kan hjälpa mig , har drömt flera liknande drömmar fast vissa är mer suddiga osv.
taack på förhand!!
visste inte riktigt var jag skulle sätta denna men men..
Det är innehållsrika drömmar som de flesta av våra drömmar. Ge dem tid--då menar jag att tänka igenom dem utan att "kräva" att förstå.
Tydliga symboler är ankorna---vad är ankor för dig? Du får ett uppdrag det blir för svårt--hur ser verkligheten ut i den delen av ditt liv?
okej, tack så mycke!
Min mor har lärt mig att känslorna i drömmar är det viktigaste med mer betydelse än vad som händer kanske gör då de är symboler för känslorna.
I din första dröm verkar det som om du kände dig paff, sviken, förvånad, varför gjorde du så? Kanske hade något hänt dig innan drömmen som inte riktigt var som du trott eller tänkt dig. Du blev trött av knivskadan, hängig, orkar inte mer. Men till sist! Då bestämmer du dig för att du inte ska ge upp. Det är positivt, det betyder nog att du kämpar på även om det blir jobbigt. Det är mycket bättre än att man ger upp (såklart)! ;) Du hade fått telefonsamtal och troligtvis hörde du dem medans du drömde. Du drömde då att din mamma ringde, men du ville inte svara utan bespara henne från "ditt elände". Var det kanske så då? Att hon försökte få lite kontakt med dig men du höll det för dig själv eftersom du inte vill besvära henne?
I den andra drömmen beskriver du lite mer vad som hände än hur saker kändes. Du hur din kusin kommer och åker på moppe. Att man reser i drömmar betyder oftast att man är påväg någonstans i livet. Hus representerar en själv. Du stod utanför och väntade. Det kanske betyder att du är mottaglig och öppen? :)
Du erbjöd även din kusin cigaretter, även det tyder på att du är öppen, mottaglig och hjälper gärna till. Jag kan gissa att du kände dig lite glad i den här delen av drömmen?
Sedan beskriver du hur dina vänner cyklar medan du får springa efter, kämpa hårdare än dem. Är det så det känts, att vissa har det lite lättare än dig, eller att du får jobba lite extra hårt?
När du sedan försöker dig på att hålla samma tempo som dem och cykla, så gör du illa dig och skrapar upp knäna. Kanske behöver du ta saker i din egen takt och inte ha så bråttom? Inte jämföra dig med andra?
Gummiankor kanske man förknippar med barn. Du försöker tvätta dem, ta hand om gummiankorna som behöver omvårdnad, precis som barn. Men de skiljer på sig, du hänger inte riktigt med och vet inte vad du ska göra. Du bearbetade kanske då känslan av just det? Att inte riktigt hänga med och att inte veta hur man ska göra?
Du begav dig ut efter dem i vattnet, offrade dig själv lite för att hjälpa ankorna men du hamnar under ytan och det går inte så bra. Du blir rädd.
Sammanfattningsvis får jag känslan av att du till en början är glad, hjälpsam, öppen och vänskaplig, det är kanske så du ser på dig själv? :)
Men sedan hänger du inte riktigt med allt som pågår, det ska cyklas och du försöker hinna ikapp och när du väl hänger med så går det inte så bra.
Samma sak när du försöker ta hand om ankorna men de skiljer på sig och det går inte som du tänkt dig.
Kanske kan drömmen hjälpa dig på så sätt att du nu försöker ta det lugnt, i din egen takt, fortsätter att se på dig själv på ett positivt sätt och försöker acceptera att det inte alltid blir som man tänkt sig? :)
Det är min lilla amatörtolkning, du får gärna komma med invändningar eller berätta vad du fått ut av min tolkning! :)
Efter Sarakakas tolkning återvände jag till din dröm och tänkte att det kan vara något i ditt liv som känns oklart/suddigt och som gör ont…jag tänker på ditt inre förstås.
Vi äldre säger ju ofta omkring döden: bara det går fort.
sarakaka , innan jag somnade och drömde den första drömmen hade jag faktiskt bråkat med min mamma om en grej som hon inte kunde hänga med mig på , och jag kände mig faktiskt väldigt sviken av min mamma då. kanske det påverkade? jag tror du har rätt med det att jag ville bespara henne eländet för jag är lite sån som person, vill inte att folk ska se mig ledsen eller skadad.
andra drömmen då , jag minns att jag blev väldigt glad och upprymd när jag såg min kusin komma med moppen.
jag tror ni har rätt angående de med känslorna och så.. den senaste tiden har jag varit med om väldigt mycket, mina föräldrar skildes, min pappa blev väldigt sjuk sen flyttade han långt ifrån mig och min syster och gifte om sig och ja drömmarna kanske är ett sätt för mig att bearbeta detta?
tack så mycket för hjälpen båda!!
Det låter svårt just nu, men dina drömmar tycks göra sitt bästa för att bearbeta. En liten tröst möjligen.
Vildrot
okey, tack
Du kände att dina drömmar var läskiga---har drömmarna förändrats? Drömmar betyder förstås alltid något ---ibland kan "läskigheterna" minska bara genom att tala om drömmens innehåll.
Har drömmarnas innehåll ändrats eller matar det på lika häftigt
Vildrot
jag drömmer inte läskiga drömmar lika ofta längre men när jag gör de så är dom riktigt läskiga. men ni och andra har lärt mig mycket om drömmar så jag jobbar på att tyda mina värsta drömmar :)
Ett sätt att visa drömmarna respekt är att ha en fin bok där de flesta drömmarna skrivs ned.
Vildrot
jasså! får väl skaffa en fin bok till dom då :)
O:K: VIldrot
En symbol i en av drömmarna är en plånbok----precis som när det gäller andra symboler kan jag fråga mig vad en plånbok är för mig. Vore det jag skulle jag svara att jag har mina identitetskort där och pengar. Pengar i drömmar kan handla om energi.
Sen bör jag då se vad som händer med min plånbok i drömmen och beroende på drömmarens situation försöka dra slutsatser.
Vildrot
okej , gud va mycket jag har lärt mig :)
Ja drömmar har så mycket kunskap som vi kan lära oss pö om pö att förstå och få råd av!
Vildrot
ja jag tycker att detta är väldigt intressant!
Det tycker jag låter jättebra! ildrot