Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3355 ggr
parsley
0

(Mar)drömmar om specifik person

Under ett par års tid har en person betytt mycket för min personliga utveckling. Han är mycket kreativ, och jag beundrar hans konstnärsskap, begåvning, skapande och förmåga att se, möta och lyfta fram andra människor. I mångt och mycket är han en förebild för mig. Vi har träffats och samtalat och haft en del kontakt via internet. Om vi inte varit upptagna i andra relationer så är det möjligt att vi också kunnat haft en kärleksrelation(man-kvinna). Ryktet säger att han har bränt ut sig. I dagsläget har jag ingen kontakt med honom, förutom nattdrömmar.

Han betyder mycket för mig och jag har drömt en del nattdrömmar om honom. Under de senaste månaderna har drömmarna haft karaktären av mardrömmar. Rent objektivt vet jag att jag måste glömma honom och gå vidare och ta ansvar för mitt eget liv och inte bekymra mig om honom, men det är svårt när han dyker upp hos mig med jämna mellanrum.

Mina mardrömmar handlar om att han vill dö. Ibland lyckas jag avstyra hans självmordsförsök, ibland inte (om han är utbränd och deprimerad kan han ha högst realistiska självmordstankar i verkligheten).  Vid något tillfälle har jag haft mardrömmar om att han dödat mig först och sig själv efter det.

Jag funderar på hur jag ska hantera det här. Han betyder mycket för mig och det är viktigt för mig att visa honom medmänsklighet och förståelse. Kanske gör jag ett misstag i att göra det? Det kanske är fel att låta honom komma in i mina drömmar med sina nödrop? Mardrömmarna kommer slumpmässigt, utan anknytning till vad som hänt i mitt liv. Jag vet inte vad som är symboliskt och vad som är hans faktiska behov av tröst i mina drömmar. Finns det något jag kan göra för honom? Ska jag försöka stänga av honom helt? När vet jag att en dröm är symbolisk och inte ett uttryck för hans omedelbara behov?

vildrot
0

Utifrån mitt sätt att se, verkar det i din beskrivning som han är en person som påminner om en sida hos dig. Därav er nära kontakt--ett igenkännande. Utifrån den kontakt ni haft ser det för mig helt naturligt ut att utifrån vänskap tala med honom. Du har svaret på om det är det rätta. Frågan: skulle någon fara illa av detta?

Du behöver få veta för att slippa just dessa drömmar som matar på.

Vildrot

vildrot
0

Hur fortsatte din tanker? Har andra drömmar i "ämnet" dykt upp?

parsley
0

Jag håller på och skriver honom skönlitterärt för närvarande. Det är är smärtsamt, men det är genomförbart. Skönlitterärt skrivande är en form av bearbetning. Jag skapar honom och ger honom en röst och försöker se honom ur olika synvinklar. Hans agerande ställs mot mitt eget. Jag skriver mitt eget jag i tredje person, vilket ger en viss frihet att ställa sig vid sidan om och se om betrakta hela händelseförloppet. Det som egentligen är för svårt att nämna blir en berättelse med aktörerer och valmöjligheter.

På något sätt känns det som om skrivandet kanske kommer att leda till någon form av avslut och beslut för mig att gå vidare och försöka släppa honom.

Det kan vara så att han mår någorlunda väl för närvarande eller har andra människor omkring sig som stöttar honom så han inte behöver mig. Jag vet inte. Alternativt kan han kan ha bestämt sig att jag inte är bra för honom och måste ut ur hans liv.

I min senaste dröm hade jag lånat en bil och packade den med några få utvalda föremål, kläder, böcker, matsäck och tillräckligt med pengar. Jag reste till en tillställning med anknytning till honom. Han var inte där. Jag hade roligt och var omgiven av positiva och stöttande människor som uppskattade mig för den jag är. Innan jag somnade hade jag intalat mig själv "att vi måste släppa varandra och gå vidare".

Det var en väldigt positiv dröm. Jag fick låna bilen och bilar är något som är svårt att låna ut i min familj. Absolut inget får hända med en bil, slitage, bensinförbrukning, en repa i lacken, allt är katastrof och man måste sköta en bil pedantiskt. Trots det fick jag låna en bil. Jag fick dessutom tillåtelse att vara i en "farlig" miljö, farlig eftersom jag t ex  skulle kunna träffa någon utanför mitt förhållande. Att jag kunde förbereda mig väl inför resan kändes också positivt, tillräckligt med mat och pengar och endast några få föremål kändes också positivt. Det enda jag hade svårt att ta till mig var att jag var omgiven om positiva och stöttande människor. Jag tycker inte riktigt att jag förtjänar det.

För närvarande känns det som saker och ting är under kontroll, men jag vet inte. Han kanske återkommer. Jag ska försöka bli lite mer försiktig med att pressa mitt undermedvetna och faktiskt försöka undvika honom och hans offentliga jag.

vildrot
0

Det låter som du bearbetar dina drömmar ! jag önskar dig att kunna gädjas åt de andras stöttning.

Vildrot

vildrot
0

Hur jag tänker om stöttning av andra människor: Det är något grundläggande i att vara människa och att få och ge stöd av andra. Alla förtjänar det i min"värld"

vildrot

parsley
0

# 5 Ang stöttning. Jag är van vid att vara omgiven av människor som kritiserar, rangordnar och letar fel hos andra, så det känns ovant att möta människor som beter sig på ett annat sätt.

Ny dröm

Jag drömde att jag var på en fest. Det var axeltätt och trevlig stämning. Jag drog mig undan från festen och började läsa i gamla veckotidningar som jag hittat i en kartong. I en av tidningarna hittade jag en beskrivning på en virkad brudklänning. Trots att jag inte är särskilt van vid att virka och tycker bättre om att sticka än att virka virkade jag brudklänningen. För att få den att passa mig så ändrade jag ursprungsbeskrivningen. Från början var den helt öppen i ryggen, men jag ville inte ha en klänning som visade mina underkläder så jag gjorde den V-ringad baktill i stället och virkade en spets runt halsen och axlarna.

När jag fått på mig klänningen kommer mannen fram till mig. Han kysser mig försiktigt på halsen och ber mig om tillåtelse att få kyssa mig på riktigt.

-Du förgör mig om du kysser mig, säger jag och låter honom kyssa mig på munnen.

I det att vi kysser varandra förvandlas vi båda till dimma.

Drömmen innehåller symboler som jag inte är riktigt säker på. Vad betyder bröllop och brudklänning? Jag har gjort en klänning efter eget huvud. Den är ganska strikt samtidigt som den är sensuell och lite som en rustning eftersom virkningen är såpass stadig. Trots att jag är medveten om riskerna låter jag honom kyssa mig.Varför?

Dimma är för mig en förening av tre element. Den består av vattendroppar, befinner sig i luften och är samtidigt nära jorden. Eld är det enda som saknas. Dimman är sinnlig och påminner om mytologiska väsen.

vildrot
0

En kommentar till ditt lån av bil. Du lånar et fordom---jag fattar att du kör själv och du tar dessutom med dig viktiga ting. Just då tar du ansvar för din livsresa.

Så ser jag det!!

Många kyssar ser jag som  riskabla---jag låter någon komma nära fastän jag inte har kollen om fortsättningen och tar risken att kyssen för den andre inte har samma betydelse som för mig. Att ge sig hän har inga garantier  men det skulle vara trist att inte våga---eller hur!!

Vildrot