Utmattande, realistiska drömmar
Jag har i flera år lidit av drömmar som är så pass verkliga att jag vaknar helt utmattad och inte alls känner mig utvilad på något sätt.
Alla sinnen fungerar perfekt i dessa drömmar. Smak, känsel, doft, hörsel och syn. I en dröm blev jag skjuten i knät och hade ont i knät större delen av dagen sedan. Jag kan känna smaker i drömmar och vaknar sedan med samma smak i munnen och dofter hänger liksom kvar i rummet.
Jag kommer ihåg varenda detalj utan att anstränga mig och kan komma ihåg väldigt många drömmar från flera år tillbaka. Får ofta höra från folk att mina drömmar är väldigt konstiga och att det är konstigt att jag minns så mycket hela tiden.
Vet någon vad detta beror på? Någon som är/varit med om samma? Är såhär 4-5 nätter i veckan ungefär. Är det vanligt att alla sinnen fungerar precis som i verkligheten?
Drömmar har alltid intresserat mig så tänkte att det hade varit roligt att höra era tankar om detta. :)
Ha en skön helg!
Jag tycker du skall vara glad över din kreativitet som visar sig i dina drömmar. Drömmar är kon stiga med verklighetens ögon. Om du inte redan har en fin bok att skriva dina drömmar i tycker jag du skall skaffa en. Jag tror du skulle få ut mycket av att läsa mina artiklar här på sajten.
Vildrot
Jag skriver upp enstaka drömmar, sådana som har gett en speciell känsla eller så. Har även på senaste börjat skriva ner drömmar sen förr. När jag gick i låg- och mellanstadiet skrev jag noveller av mina drömmar så lite användning hade man av dom. ^^ Ska kolla det då! Tack!
Jag tror ännu mera på skrivandet, efter ditt svar!
Vildrot

Testa att flödesskriva. Den amerikanska kreativietscoachen Julia Cameron rekomenderar att man ska skriva 3 sidor (eller minst 20 min) varje morgon så fort man vaknar. Perfekt om man vill analysera och minnas sina drömmar och bli mer medveten om vad som händer en själv och runt omkring en. Man ska inte tänka på grammatik, stavning, tjusiga formuleringar eller handstil utan bara skriva på.
Jag håller med om att skriva "rakt ut"!
Vildrot
Jag vill inte verka besvärlig eller annat, men jag förstår inte riktigt vad skrivandet har med mina ursprungliga frågor att göra? Som ju var om det är vanligt med så realistiska drömmar, att man minns dem så tydligt, om andra upplever liknande saker osv. :)
Att skriva ner känns smått onödigt då jag ändå alltid kommer ihåg alla drömmar, även alla detaljer. Drömde t.ex. förra veckan att jag hade skrivit en tenta i skolan och fick tillbaka den, och jag kommer fortfarande ihåg exakt vad jag hade skrivit (i blyerts med vissa ord utsuddade och omskrivna) och vad läraren hade skrivit på snedden bredvid i en mörkare nyans av blyerts. Min handstil såg normal ut, och lärarens var lite skrivstilsliknande, lutade åt höger och hade bara fyra ord per rad.
Så att skriva ner dem behöver jag inte. Ett visst ord (eller sak eller liknande) kan få mig att minnas 20 av mina drömmar.
Men tack för era svar ändå. :) har ni några tankar kring de andra frågorna?
Vi har olika sätt vi människor. För många är just att skriva ner en sorts förstärkning i reflekterandet och stillheten runt drömmarna.
Vildrot
Hej igen ! Forts på föregående. Att skriva kan betyda att jag lättare kommer åt mina känslor i drömmen och den vägen förstår vad drömmarna vill säga.
Vildrot